יום צום - במיוחד בעת הזאת | הרב שרלו על י"ז בתמוז

"העיסוק המתמיד שלנו בבדיקות ובסגרים, בקפסולות והרחקה חברתית, במספר מונשמים ובביקורת התנהלותית, צריך גם לפנות מקום למשמעויות הרוחניות, המוסריות והדתיות של האירוע הקוסמי שאנו חיים בתוכו" | הרב שרלו על י"ז בתמוז

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/07/20 18:10 טז בתמוז התשפ

יום צום - במיוחד בעת הזאת | הרב שרלו על י"ז בתמוז
הרב שרלו. , צילום: אריה כץ

"שְׁעֵנוּ שֹׁכֵן רוּמָה. וְקַבֵּץ נְפוּצוֹתֵינוּ מִקַּצְווֹת אֲדָמָה. תֹּאמַר לְצִיּוֹן קוּמָה. וְשִׁבְעָה עָשָֹר בְּתַמּוּז הֲפָךְ לָנוּ לְיוֹם יְשׁוּעָה וְנֶחָמָה" (סליחות לי"ז בתמוז)

יום צום נועד להוציא אותו מאזור הנוחות, ולטלטל אותנו.
הזיכרון ההיסטורי של אירועים שאירעו באותו יום צפים בה מחדש, וגורמים לנו להתבונן על מציאות ימינו – אחרת.
הנביאים לימדו אותנו את מהותו: למן הצורך שהוא יבסס תיקון חברתי ורגישות לצדק ולחסד, דרך עשיית תשובה וקריעת הלב ולא הבגד, ועד לתפילה ולתחינה בפני ריבונו של עולם על המציאות המסובכת שאנו חיים בתוכה.

כמה אנו זקוקים לכך עכשיו.
ראשית – לטלטלה. לזיכרון כי העיסוק המתמיד שלנו בבדיקות ובסגרים, בקפסולות והרחקה חברתית, במספר מונשמים ובביקורת התנהלותית, צריך גם לפנות מקום למשמעויות הרוחניות, המוסריות והדתיות של האירוע הקוסמי שאנו חיים בתוכו.
ומתוך כך, להזכיר לנו את החובה לעשות דברים בצדק ומשפט, בחסד וברחמים, ולהפנות את תשומת הלב כלפי אלה שנעשה להם עוול, שמתקשים לעמוד בקשיים שהדבר מציב בפניהם.

ומתוך כך, יום י"ז בתמוז כיום תיקון ותשובה.
ומתוך כך, לקרוע לבבות בבקשה מריבונו של עולם כי ירפא אותנו ממצוקותינו, וכי ינחם ויחזק את הסובלים, וכי יעצים את היכולת של כולנו לעמוד בתקופה הקשה הזו.
מי שאינו רשאי לצום – חייב לא לצום. 
אולם את הטלטלה הנפשית, ואת הפנייה לרחמי שמיים בעת הזו, מתוך תיקון ותשובה, אנו עושים כולנו ביחד.
במיוחד בעת הזו.

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק