דגל ישראל ייחודי שנצבע בצבע התכלת המקראי הוענק לפומפאו

בשבוע שעבר הגיע מזכיר המדינה האמריקאי לביקור בזק בישראל. בעת ביקורו במשרד ראש הממשלה קיבל לידיו המזכיר האמריקאי דגל ישראל ייחודי שנצבע בצבע התכלת המקראי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/05/20 11:55 כד באייר התשפ

דגל ישראל ייחודי שנצבע בצבע התכלת המקראי הוענק לפומפאו
צילום: משרד ראש הממשלה

ביום רביעי שעבר נחת בישראל מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, לביקור מדיני קצר בו נפגש בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הפגישה בין השניים, העניק נתניהו לפומפאו דגל ישראל ייחודי שנצבע בעבודת יד בצבע התכלת המקראי.

"תכלת הייתה סמל של זהות יהודית במשך אלפי שנים", אומר יואל גוברמן, מנכ"ל ומייסד-שותף בעמותת פתיל תכלת, הארגון שיצר את המתנה המיוחדת שהעניק נתניהו לפומפאו. "לא בכדי נבחרה התכלת להיות הצבע שמייצג את מדינת ישראל, התכלת היא צבע שמזכיר את צבעי הטלית, הבגד היהודי. מייסדי הארגון שלנו הם עולים מרוסיה וארה"ב ותמיד ראינו את התכלת כגורם שמאחד בין אנשים, תקופות ומקומות. התכלת מאגדת את העתיק והמודרני, את התורה והמדע, והיא מחברת גם בין כל היהודים ברחבי העולם, והמתנה שנתן נתניהו לפומפאו מדגישה גם את הקשר החזק והנצחי בין ישראל לארה"ב".

דגל ישראל הייחודי

דגל ישראל הייחודיצילום: אדרת גוברמן

הצבע הטבעי הופק מהחילזון הימי "ארגמון קהה-קוצים" אשר נפוץ במיוחד באגן הים התיכון. עדויות ארכיאולוגיות מלמדות כי מרכזי צביעת התכלת בארץ ישראל היוו עוגן מרכזי בתעשיית הצבע העולמית בימי קדם. צבע התכלת היה מוצר שנהנה מביקוש רב, בייחוד בקרב חוגי המלוכה והאצולה ברחבי העולם העתיק. נדירות החילזון והתהליך היקר להפקת התכלת הפכו את הצבע למוצר יוקרה, והאצולה הייתה מתהדרת בבגדים אשר רוממו את מעלתם. על פי המסופר בתנ"ך ניתנה התכלת כתשורה דיפלומטית למלכים רמי מעלה.