יש המון אנשים בארץ ובתפוצות שאיבדו קשר עם המורשת, אנו רואים כאתגר החשוב ביותר להחזיר להם את האבידה

עשרות רבנים ושליחים ליהדות התפוצות הוכשרו על ידי רשת אור תורה סטון. הרב הראשי לישראל דוד לאו בירך ואמר: "הדלי של רב ושליח צריך תמיד להיות מלא במים כדי שיוכל להשקות את הקהילה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/19 13:39 כא בתמוז התשעט

יש המון אנשים בארץ ובתפוצות שאיבדו קשר עם המורשת, אנו רואים כאתגר החשוב ביותר להחזיר להם את האבידה
משפחות השליחים, צילום: יחצ

בטקס שנערך במכון ון-ליר בירושלים חולקו השבוע (ג') תעודות סיום הכשרה לרבני ושליחי רשת 'אור תורה סטון' וברכת הדרך לקראת יציאתם של עשרות מנהיגים רוחניים לשליחות בקהילות היהודיות בעולם. בטקס הוכרזה המשפחה ה- 500 שהכשיר מכון שטראוס-עמיאל מיום היווסדו, במהלך 21 שנות פעילות מפעל השליחים של הרשת. השליחים החדשים, יצטרפו ל-277 שליחי רשת אור תורה סטון, הפועלים כיום ברחבי העולם.

 סך הכל הוכשרו היום 57 אנשים כמנהיגים רוחניים, מחנכים, ושליחים לקהילות ישראל בתפוצות מטעם המכון להסמכת הרבנים ע"ש יוסף וגיננדל שטראוס; מכון שטראוס-עמיאל להכשרת רבנים לשליחות; ברן-עמיאל להכשרת מחנכים לשליחות, ומכון קלאודיה כהן להכשרת מחנכות שכולם חלק מרשת אור תורה סטון. כעת צפויים השליחים להיטמע בתוך קהילות בארץ ובכל רחבי העולם ולהוות כתובת לשירותים רוחניים וסיוע לקהילות היהודיות להתמודד בין היתר עם אתגרים הלכתיים, שירותים קהילתיים ועוד. השליחים והרבנים צפויים לשרת במגוון ערים בישראל ובמגוון מדינות על פני שש יבשות: באירופה ואפריקה, באוסטרליה, אסיה, ובאמריקה הצפונית והדרומית.

הרב דוד לאו

הרב דוד לאוצילום: יחצ

בטקס נשאו דברים הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, רבנים ואנשי ציבור נוספים. הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון פתח ואמר: "כל אחד ואחת מהיחידים והזוגות שכבדנו היום בסיום הכשרתם מגלם צמיחה אינטלקטואלית ורגשית, כמו גם כישורי מנהיגות חדשים אותם פיתחו בוגרי המסלולים במהלך שנות לימודיהם באור תורה סטון. הבוגרים מהווים השראה לכל מוריהם, ורובם ישמשו בקרוב מאוד כמנהיגים רוחניים או חינוכיים לאחינו ואחיותינו בארץ ובכל רחבי העולם היהודי".

הרב ברנדר הוסיף כי "הבוגרים שלנו משמשים בתפקידים קריטיים ברחבי העולם כיום, ומשפיעים בחיוב על חייהם של יהודים ממגוון רקעים וגישות, המחפשים להתחבר לאמונתם ולמסורתם. השליחים מעניקים כל כך הרבה לקהילות ישראל בתפוצות, ובו זמנית גדלים ולומדים מהניסיון אותו הם עוברים ומהחוויות אותם הם חווים. כשהשליחים שלנו חוזרים לארץ אחרי כמה שנים בחו"ל, הם מביאים איתם את החוויה שעברו ומשתמשים בכישורים והידע החדשים שלהם כדי להעשיר את הקהילות בהם הם משתלבים בישראל".

תגל גרינבאום, שליחת אור תורה סטון שיתפה בתחושות לקראת השליחות ואמרה: "היה לי קשה עם המחשבה שיהודים יגיעו לבית הכנסת תוך ידיעה ברורה שהם יחללו שבת, ובגללי. אלא שהרב בירנבוים הסביר לנו ושינה לי את כל התפיסה - מי שחושש להזמין אדם לשבת כי יבוא עם רכב דואג ל'עולם הבא' של עצמו אבל לא דואג לעולם הבא של אותו יהודי שלא מגיע לבית הכנסת כלל. אני יוצאת לשליחות כי זו מצווה ושליחות אדירה, ובשביל הזכות לקרב יהודי אחד לקב"ה אפילו קצת, שווה לצאת ולעזוב את העבודה ולהתגעגע לישראל. אנחנו טסים לשליחות לא בשביל הטיול והחוויה או הזיכרונות, אלא כי עם ישראל בחוץ לארץ צריך אותנו, צריך שנבוא נקיים מהסטיגמות ומעצמנו ומלאים באהבה לכל יהודי באשר הוא יהודי, ואם נעשה את זה נצליח בשליחות שלנו".

הרב ד"ר שלמה ריסקין, מייסד ונשיא בדימוס של רשת אור תורה סטון ורב העיר אפרת אמר: "יש מצווה מיוחדת להחזיר אבידה. מצוות עשה "השב תשיבם", ומצוות לא תעשה: "לא תוכל להתעלם", הסביר הרב ריסקין, "הרמב"ם מסביר שאם צריך להחזיר אבידה גשמית, אז על אחת כמה וכמה חשוב להחזיר אבידה רוחנית. יש המון אנשים בארץ ובתפוצות שאיבדו קשר עם המורשת, עם המסורת ועם התורה ששייכת לכולנו. אנו רואים כאתגר החשוב ביותר למנהיגים רוחניים וחינוכיים להחזיר להם את האבדה הזאת".

הרב הראשי לישראל דוד לאו בירך ואמר: "יש שתי דרכים להשקות שדה. לחבר צינור לברז ולהשקות, או להעמיד דלי וכאשר המים יעלו על גדותיהם הם ישקו את הגינה. בדרך הראשונה, ברגע שסוגרים את הברז נגמרים המים ואילו בדרך השניה כאשר סוגרים את הברז - עדיין יש בדלי מים והוא ממשיך להשקות. הדלי שלכם צריך תמיד להיות מלא במים. תקפידו שהמים יגיעו לכל פינה בגינה, שלא יהיה אחד ואחת בקהילה שלא מכיר אתכם או שאתם לא מכירים אותו. חובתו של רב קהילה היא להיות אב לכל אחד בקהילה, כולל הילדים. זו אחריות שלנו כרבנים לשים לב לכל ילד וילדה, ולכל אחד ואחת מהקהילה. לפקוח עיניים ולראות אם הבגד שונה, אם הפנים שונות. לפקוח עיניים ולראות כי זו חובתנו.
"תהיו דוגמה אישית. מעל הכל, ההתנהלות של כל אחד ואחד מכם תהיה הביטוי הטוב ביותר להתנהלות הנכונה, להנחייה, להדרכה ולנתינת היד לכולם כדי לסייע להם לעלות ולהתעלות ולהיות ראויים לתואר עם הקודש, עם ה'." סיכם הרב הראשי.

ראש מכון שטראוס-עמיאל מבית אור תורה סטון הרב אליהו בירנבוים "במכון שטראוס-עמיאל אנחנו מאמינים ששליחות היא צו השעה. אנחנו מתייחסים לכל יהודי בעולם כאח שלנו והמוטו שמוביל אותנו הוא לכל מקום שאני הולך אני הולך לעם ישראל. אנחנו עוסקים בשליחות מתוך מודעות ורצון להגיע לליבו של כל יהודי, מתוך כבוד הדדי ומתוך רצון לחזק את הזהות היהודית ואת הקשר למסורת, מסביב לעולם"

השליחים

השליחיםצילום: יחצ