מכון צומת: מותר להכנס למעיין בתוך תחומי ישוב

ספר ה-40 מסדרת ספרי 'תחומין' יוצא לאור. בספר החדש ניתן למצוא עיסוק בתחומים: ספורט בשבת, מבט מחודש ביחס לטהרת המשפחה והתייחסות לסוגית מנייני המרפסות. ומעל כולם הסוגייה: האם מעיין שנכנס לשטחי היישוב שייך ליישוב?

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/07/20 18:37 יז בתמוז התשפ

מכון צומת: מותר להכנס למעיין בתוך תחומי ישוב
אילוסטרציה, צילום: קובי הראתי, תיירות גוש עציון

בימים אלו יוצא לאור ספר ה-40 מסדרת ספרי 'תחומין' של מכון צומת. בצומת עוסקים למעלה מ- 40 שנה בפתרונות טכנולוגים הלכתיים. סדרת 'תחומין', הינה במה לחדשנות תורנית-הלכתית ומאגדת את כלל רבני ישראל, דיינים ורבני ערים, ראשי ישיבות, רבנים חרדים, רבני בית הלל, חוקרים אקדמאים ונשות הלכה.
הספר עוסק ברלוונטיות שבעולם ההלכתי ונחשב בקונצנזוס של בתי המדרש

בספר ניתן למצוא עוד מספר רב של חידושים הלכתיים מעניינים אשר יתרמו רבות לעולם התורה והחדשנות, בניהם: ספורט בשבת, מבט מחודש ביחס לטהרת המשפחה והתייחסות לסוגית מנייני המרפסות.

אחת מהסוגיות שעלו בספר, עוסקת בנושא כאוב למטיילים רבים, ולתושבי מספר ישובים:
"ארץ ישראל נתברכה במקורות מים ומעיינות, המהווים גם אתרי נופש מבוקשים", נכתב בספר "חלק ממקורות מים אלו זורמים או נובעים בתוך ישובים. יש ישובים שמונעים ממבקרים להיכנס אל מקורות המים בשטחם. במאמר זה ננסה לברר למי יש זכות לשימוש במים אלו והאם רשאים בני הישוב לחסום את הגישה למקור המים עבור אנשים שאינם גרים בישוב". מאמר תורני מפורט נכתב על ידי ד"ר ישראל כ"ץ, ומפורסם בספר הארבעים של הסדרה.

בסוף המאמר קובע ד"ר כ"ץ: "מעיינות שיצאו בתוך יישוב (דוגמאות מוכרות הן עין-יהודה שבקיבוץ עין הנצי"ב, או המעיינות שבתוך הישוב בת עין) הם רכוש ציבורי על פי החוק... אם בני המקום מחזיקים את המעיין ומשקיעים בשימורו וטיפוחו, יוכלו לבקש דמי טיפול מבוקרים על ידי הממשלה."