מפלס הכנרת בעלייה ראשונה לעונה

מפלס הכנרת עלה בשני ס"מ בעקבות הגשם הרב שירד בצפון הארץ, והוא רחוק כמטר ורבע מהקו האדום העליון. המפלס לא צפוי להמשיך ולעלות, ועלייה רצופה תתחיל רק כאשר יתחילו הזרימות בנחלי הגולן והגליל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 05/11/20 18:06 יח בחשון התשפא

מפלס הכנרת בעלייה ראשונה לעונה
הכנרת, צילום: משה שי, פלאש 90

לראשונה השנה - מפלס הכנרת עולה. מרשות המים נמסר כי בעקבות הגשמים הרבים שירדו אתמול (ד') והיום באזור הכנרת, עלה המפלס בשני ס"מ ביממה האחרונה, והוא עומד כעת על  209.975- מתחת לפני הים.

מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה 27 שנים | סכר דגניה ייפתח השנה?

על פי נתוני רשות המים, מאז סוף עונת הגשמים, אז היה המפלס רחוק תשעה ס"מ בלבד מהקו האדום העליון שמסמל את שיא גובה הכנרת, ירד המפלס במהלך הקיץ ב-1.085 מטר. נכון להבוקר נמצא המפלס 1.175 מטר מתחת לקו האדום העליון, ו-3.025 מטר מעל הקו האדום התחתון.

חשוב לציין כי עליית המפלס הגיעה כתוצאה מגשם שירד על הכנרת באופן ישיר. העלייה המשמעותית במפלס תגיע רק כאשר יתחילו הזרימות בנחלי רמת הגולן והגליל, בתקופה הזו, כשהאדמה עוד יבשה, הגשם נספג באדמה מיד.
בדרך כלל, כדי לייצר זרימות בנחלים, דרושים לפחות 100 מ"מ של גשם ברמת הגולן ובגליל, שם נמצאים הנחלים המובילים מים לכנרת. עד אז ניאלץ להסתפק במה שיש, ולהמשיך להתפלל על הגשם. 

שיטפון בנחל פרת, הבוקרצילום: אמרה סלהו, רשות הטבע והגנים

יש לציין כי העלייה הראשונה במפלס הגיעה השנה מוקדם מהרגיל, כאשר בשנה שעברה החלה העלייה (גם אז כתוצאה מירידת גשם ישיר ולא מזרימות) רק בחודש דצמבר. אמש נרשמו באזור הכנרת כ-25 מ"מ של גשם.

מפלס הכנרת גבוה במיוחד, אך התחזית לחורף אינה אופטימית

שני החורפים האחרונים היו גשומים במיוחד, אחרי שנים ארוכות של בצורת. כמויות הגשמים שירדו בצפון הארץ בחורפים תשע"ט ותש"פ העלו את מפלס הכנרת כמעט עד לשיא גובהה, במרחק של 9 ס"מ בלבד מהקו האדום העליון. נוסף על כך, בשני הקייצים האחרונים האט מאוד קצב אידוי המים מהכנרת, משילוב של כמה סיבות כמו שאיבה מופחתת והתמשכות הזרימות בנחלים.

בממוצע, יורד מפלס הכנרת ב-1.25 מטר בממוצע, אך בקיץ הקודם הוא ירד ב-60.5 ס"מ בלבד, נכון לסוף חודש אוקטובר. בקיץ האחרון התגבר קצב הירידה,אך הוא עדיין נמוך באופן יחסי ונכון להיום (ה') עומד מפלס הכנרת על 209.96- מטרים בלבד, כשלכנרת מלאה חסרים 1.16 מטרים - כלומר ירידה של 1.07 מטרים. זהו גובה המפלס הגבוה ביותר בסוף חודש אוקטובר מזה 27 שנים, מאז סתיו 1993, אז היה גובה המפלס כ-15 ס"מ יותר.

הסבירות הסטטיסטית של שני חורפים רצופים הגשומים מעל לממוצע איננה גבוהה, והסבירות של חורף שלישי כזה ברציפות מן הסתם נמוכה במיוחד. התחזיות העונתיות מדברות על החורף הקרוב כשחון, במיוחד בחציו הראשון, אך מנגד יש לציין כי תחזיות עונתיות כאלה מסתמכות בעיקר על סטטיסטיקה, ולא נחשבות בעלות אמינות גבוהה.