שלמה קרעי לכיפה: "ימינה לא מוכנים להתפשר מכיוון שיש שם כמה ראשים"

חבר הכנסת מהליכוד תוקף בראיון לחדשות כיפה את ראשי ימינה: "מקווה שהם יתעשתו", מבין שהסיכוי להעביר את פסקת ההתגברות לא גבוה: "כנראה שלא כל דבר נצליח לעשות בממשלה הזו", ומגלה כי על פי תיקון החוק הממשלה תוכל לכהן 4 שנים, כך שנתניהו יכהן בשנתיים הראשונות: "אנשי כחול לבן מבינים שהמכנה המשותף שלהם הרבה יותר רחב עם הצד שלנו מאשר עם אלו שנשארו בירכתי האופוזיציה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/05/20 16:45 יב באייר התשפ

שלמה קרעי לכיפה: "ימינה לא מוכנים להתפשר מכיוון שיש שם כמה ראשים"
צילום: כיפה

רגע לפני ההצבעות בכנסת על ממשלת האחדות, חבר הכנסת שלמה קרעי (ליכוד) מסביר לחדשות כיפה כי ראשי ימינה מצפים לתיקים מעבר לגודלם, אך רוצה לראות אותם בממשלה וטוען כי ברגע שתושבע ממשלה כל המפלגות ישימו את כל חלוקי הדעות מאחוריהם. 

אחרי שהגשת את הצעת החוק שלך לפסקת ההתגברות, עקצת את ימינה שהם לא הגישו את פסקת ההתגברות שלהם, למרות ההסתייגויות שלהם. אתה חושב שהם יישארו מחוץ לממשלה? 

"כמו שזה נראה כרגע הם תופסים מקום לא כל כך טוב, ולא בשביל דברים ערכים ואידאולוגיים. הרי הם בעצמם אומרים 'תנו לנו עוד כיסא ועוד שר'. אבל מה לעשות שכל גוש הימין מקריב כאן כדי שסוף סוף תקום ממשלה בישראל, אחרי תקופה כל כך ארוכה. נדרשות כאן הקרבות מצד כולם, גם מצד ימינה. זה נראה שהם לא מוכנים להתפשר מכיוון שיש שם כמה ראשים. 

הציעו להם שני תיקים בהתאם למפתח המנדטים שלנקבע, שזה אומר 59 חברי כנסת חלקי 18 השרים שיש לגוש הימין, נראה שזה יוצא שר אחד על כל שלושה חברי כנסת ולכן מגיע להם שני תיקים, ולא שלושה כמו עכשיו. רוצים לבוא לקראתם בגלל הנאמנות שהם הראו, אבל לתת להם יותר מכולם ולהשאיר מרכיבים בקואליציה ממורמרים, זו גם לא הדרך. אני מצר על כך, אני חושב שימינה צריכה להיות חלק מהקואליציה, הם שותפים אידאולוגיים ויש לנו מכנה משותף רחב, וחבל שבגלל שעוד מישהו שם יקבל תפקיד שר זה לא יצא לפועל. מקווה שהם יתעשתו". 

בליכוד מתמרמרים על מעט התיקים שנותרו להם בעקבות ההסכם, אתה חושב שוויתרתם על הרבה רק בשביל להשאיר את נתניהו בשלטון?

"אני חושב שההקרבה היא לא בשביל שנתניהו יהיה עוד שנה וחצי בשלטון. לא זו המטרה ולא זו הסיבה. הסיבה היא אנחנו בתקופת משבר כלכלי ובריאותי, ואחרי תקופה ארוכה שאנחנו בלי ממשלה יציבה ובלי פרלמנט שיכול לחוקק ולקדם דברים. הגענו כבר לקצה". 

כחול לבן יודעים להצביע על ההישגים שלהם במו"מ הקואליציוני, מה לדעתך ההישגים של הליכוד? 

"זה נכון שהקרבנו הרבה. מחנה הימין הקריב דברים חשובים, יש שיגידו יותר מדי, אבל עדיין נשארנו עם הריבונות שאנחנו רוצים להחיל על בקעת הירדן ויהודה ושומרון, שזה דבר משמעותי. אנחנו צריכים לקבל את ההסכמה של ארצות הברית, והם כבר מחכים לצאת לדרך. לגנץ אין זכות וטו על המהלך הזה, יש חופש הצבעה ויש רוב בקואליציה המתגבשת לדבר הזה. זה דבר מאוד חשוב מבחינת ההישגים". 

מתי יתחילו את התהליך? 

"דיברו על חודש יולי, אני מעריך שייקח כמה חודשים עד שזה יצא אל הפועל כי צריך להשלים את ההערכויות לכך. ראש הממשלה נתניהו רואה בזה כחזון שלו וזה יכנס לספרי ההיסטוריה שהממשלה הזו הקימה מדינה כמעט חדשה - אנחנו מחילים את הריבונות על עוד חלקים נרחבים במדינת ישראל, חלקים שלנו. זה לא מספיק אף פעם כי ארץ ישראל כולה, כל עבר הירדן המערבי ואף יותר מזה, שייכת לנו מתוקף זכותנו ההיסטורית, אבל אנחנו עושים צעד משמעותי מאוד". 

ומה לגבי פסקת ההתגברות, אתה מניח שהיא תעבור? 

"כנראה שלא כל דבר נצליח לעשות בממשלה הזו, כמו שאמרתי חלק מהדברים הקרבנו. אך חשוב לזכור, זה לא חדש שאין פסקת התגברות, זה מאבק ארוך שנים שבשנים האחרונות התחלנו לראות כמה הנושא הזה חשוב, בעיקר בגלל שבג"ץ התחיל לתפקד בשחקן פוליטי במגרש שמבטל חוקים ומקיים דיונים על חוקי יסוד, שאין אף בר דעת שמבין מאיפה הזכות הזו גם בלי פסקת התגברות. 

במאבק כאן הוא בשני מישורים, הראשון הוא מבחינה דמוקרטית והפרדת הרשויות. עד היום בג"ץ הכיר את מקומו ואת כוחו, אבל בשנתיים האחרונות הוא שכח את המקום שלו כאחת משלוש רשויות, אלא הם סבורים שהם מעל כולם. המאבק בו הוא לאו דווקא דרך פסקת ההתגברות. אני מקווה שנצליח לחוקק אותה. מדינת ישראל היא המדינה היחידה שלרשות השופטת שלה אין איזונים ובלמים. 

אם לא נצליח להעביר את פסקת ההתגברות, כי אין לנו 61 אצבעות שיכולים לחוקק את זה בצורה מהירה, אז נאבק בזה בדרכים האחרות שעומדות לרשותינו". 

כחול לבן מסתייגים מאוד מהממשלה וטוענים שזה ברירית מחדל, איך אתם נכנסים לממשלה?

"כל צד עשה את הוויתורים שלו, גם אנחנו לא נמצאים בלב נקי ופתוח. לא לזה פללנו וייחלנו. רצינו ממשלת ימין יציבה וקיבלנו ממשלת אחדות אחרי שלוש מערכות בחירות. גם אנחנו מתפשרים על כל מיני דברים וגם כחול לבן מתפשרים על הבטחת הבחירות שלהם. לעומתנו שאנחנו לא מפרים שום דבר כי לא הבטחנו דברים כאלו, הם אומרים להסביר לבוחרים שלהם 'זה לא כי רצינו, אלא כי זה מה שמדינת ישראל צריכה ממשלת אחדות'". 

ממשלה שקמה בלית ברירה תוחלת החיים שלה מאוד קצרה, האם בעוד שנה וחצי הממשלה הזו תיפול? 

"אני לא מסכים איתך, אני חושב שאת כל המחלוקות, המאבקים והיצרים אנחנו נשאיר מאחורינו ברגע שתקום ממשלה. ממה שאני שומע מחברי, גם בכחול לבן, בשיחות בנינו הולכים לקדם הרבה דברים שהוקפאו, יהיו דברים שלא נוכל לקדם, והם יחכו להכרעת הבוחר הבאה, אבל הממשלה תפעל בצורה מיטבית לטובת אזרחי מדינת ישראל. להערכתי היא גם לא תהיה שלוש שנים, שבסופו של דבר נממש את הארכה שקיימת בחוק שתיקנו ונאריך את זה גם לשנה הרביעית. בחוק היסוד שאנחנו מעבירים יש אפשרות להאריך את תקופת כהונתה של הממשלה עד לתום התקופה, ועושים את זה לפני תקופת החילופים ואז נתניהו יכהן שנתיים וגנץ בשנתיים לאחר מכן. אני מרגיש שיש כאן רצון טוב, אני מרגיש שיש עתיד חדדו לכחול לבן את העניין שהם לא היו ביחד מתוך ערכים ואידאולוגיה משותפת. ברגע שהם נפרדו הם שופכים הכל ומשמיצים אותם. אני חושב שהיום אנשי כחול לבן מבינים שהמכנה המשותף שלהם הרבה יותר רחב עם הצד שלנו מאשר עם אלו שנשארו בירכתי האופוזיציה".