השבוע הדרמטי של גנץ ונתניהו: הדיונים בעתירות בבג"צ נגד הממשלה המסתמנת יחלו היום

שופטי בית המשפט העליון ידונו בעתירות נגד כהונת נתניהו וההסכם הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן. במידה ויפסקו נגדן - ישראל תלך לבחירות רביעיות, במידה ויידחו אותן - חוקי היסוד על ממשלת החילופים צפויים לעבור בקריאה שנייה ושלישית בסוף השבוע

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 03/05/20 07:39 ט באייר התשפ

השבוע הדרמטי של גנץ ונתניהו: הדיונים בעתירות בבג"צ נגד הממשלה המסתמנת יחלו היום
אכיון, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בהרכב של 11 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות ובשידור ישיר לציבור, ידון בג"צ הבוקר (א') ומחר בעתירת כנגד כהונת נתניהו וכנגד סעיפים בהסכם הקואליציוני שנחתם בין סיעת הליכוד לסיעת כחול לבן.

בפני השופטים עומדות שתי עתירות, הראשונה היא עתירה, שהגישה התנועה לאיכות השלטון והאופוזיציה המסתמנת, בנושא הרכבת הממשלה בידי נאשם בפלילים - כלומר האם ראש הממשלה נתניהו יכול להרכיב את הממשלה הבאה ולכהן בראשה בשנה וחצי הקרובות. על פי גורמים משפטיים השופטים צפויים לאשר את כהונתו או לדחות את העתירה ובכך להכשיר את כהונת נתניהו. 

העתירה השנייה, נגד ההסכם הקואליציוני, תהיה מורכבת יותר בשל הסעיפים הרבים המרכיבים את ההסכם. העתירות מתייחסות בין היתר לסעיפים על החוק הנורבגי המדלג, המבקש להכניס במקום השרים שהתפטרו מחברותם בכנסת את אנשי הרשימה של חוסן לישראל, ולא של יש עתיד או תל"ם. אולם הקושי המרכזי הוא שזוהי לא הרשימה שהוגשה לועדת הבחירות המרכזית ואותה הבוחר בחר בקלפי. הסעיף הקשה יותר הוא החילוף בין גנץ לנתניהו בעוד שנה וחצי, המבקש לתת לממלא מקום ראש הממשלה להמשיך את כהונתו למרות המשפט שהתנהל מול נתניהו עד גזר דין חלוט, כמו ראש הממשלה עצמו. 

על פי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן, במידה והשופטים פוסקים נגד אחד מהסעיף, ההסכם מבוטל, כנסת מתפזרת באופן אוטומטי וישראל תדרדר לבחירות רביעיות. במידה והשופטים יפסקו נגד שתי העתירות, חוקי היסוד החדשים, שאמורים להביא להקמת ממשלת החילופים, יבואו לקריאה שנייה ושלישית ביום חמישי הקרוב.