שידור חי הדיון על צמצום עילת הסבירות | גנץ: "מי שאשם במצב היא הממשלה"

הדיון על החוק לצמצום עילת הסבירות החל הבוקר והוא צפוי להימשך במשך 26 שעות עד לאישורו בקריאה שנייה ושלישית מחר במליאה | רוטמן: "לא בג"ץ יקבע מה סביר, השרים יקבעו", לפיד: "אם תעצרו - אנחנו כאן לדבר"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 23/07/23 10:06 ה באב התשפג | עודכן בתאריך 23/07/23 12:44

הדיון על צמצום עילת הסבירות | גנץ: "מי שאשם במצב היא הממשלה"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יממה דרמטית בכנסת: הדיון על החוק לצמצום עילת הסבירות החל הבוקר (א') והוא צפוי להימשך במשך 26 שעות עד לאישורו בקריאה שנייה ושלישית מחר במליאה. בתוך כך, בעקבות מצבו הרפואי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ישיבות הממשלה והמפגש עם בכירים במערכת הביטחון נידחו.

שידור ישיר מהכנסת:

צילום: ערוץ הכנסת

גנץ: "יש חברי קואליציה שרוצים לעצור את החקיקה"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, פתח את נאומו והאשים את הממשלה במצב הקשה במדינת ישראל. "מה שאנחנו ניצבים מולו הוא שבר בתעודת הזהות הישראלית שלא ידענו כמותו. מי שאשם במצב היא הממשלה, משרתי צה"ל הם לא אלו שיוצרים את הבעיה, הם אלו שמושפעים ממנה, כמו כל החברה הישראלית. זו טעות לאומית, וזה כשל מנהיגותי חמור. כל הסכמה שלי או של האופוזיציה נקודתית על עילת הסבירות, מבלי לפתור את שאר הסוגיות שעל הפרק, תהיה פגיעה בדמוקרטיה, בחברה, בביטחון ובכלכלה. זה אולי יעצור, אבל זה לא יעזור. הסכמה נקודתית רק על עילת הסבירות תהיה הפקרות".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי הוסיף ואמר כי "אני יודע שיש חברי כנסת, כולל בכירים בממשלה, שהודיעו לראש הממשלה שאחרי החקיקה הזו הם ידרשו שכל חקיקה נוספת תהיה בהסכמה. הקולות האלו מגיעים גם אלי. ואני אומר להם – זה בדיוק המתווה הנכון לקיים כעת. אפשר לעצור, להגיע להסכמה על עילת הסבירות, ולהמשיך במתווה של הסכמות מלאות. צריך לעצור, להסכים ולהמשיך ביחד. אני קורא לחברי הקואליציה – זה הזמן לגלות מנהיגות ולעשות מעשה. סכנה ברורה ומיידית לפנינו".

רוטמן: "לא בג"ץ יקבע מה סביר, השרים יקבעו", לפיד: "אם תעצרו - אנחנו כאן לדבר"

ראשון לנאום היה יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שהציג את החוק. "עילת הסבירות זכתה לביקורת יותר מארבעים שנה. אין שום יסוד לטענה שבקשה לצמצומה נובע מאינטרס קצר טווח של הקואליציה. זו השמצה פרועה ואנשים מאמינים לה בגלל טפטוף אין-סופי של רעל ופייק. המצב הקיים אינו דמוקרטיה ואינו שלטון החוק. זה לא שלטון של חוקים. זה שלטון של אנשים. לא בג"ץ יקבע מה סביר, השרים יקבעו".

צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד נאם אחרי רוטמן. "אנחנו לא צעדנו אתמול כדי להכריז מלחמה, אלא כדי למנוע מלחמה. כדי להגיד לממשלה, אם יש בכם עדיין הגינות, תעצרו. אם התכוונתם למילה אחת כשדיברתם על אחדות העם, תעצרו. אם תעצרו, אנחנו כאן. דיברנו עם בית הנשיא. הדלתות שם פתוחות לרווחה. מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון. שנמנע את ההתפרקות. שנמנע את השתלטות המיעוט הקיצוני על חייו של הרוב הישראלי", אמר לפיד.