גנץ מתנגד למתווה הגיוס של הקואליציה והציע חלופה משלו: "שירות ישראל"

יו"ר המחנה הממלכתי נשא הצהרה לתקשורת, בה הוא וגדי איזנקוט הציגו לראשונה את החלופה שהם מציעים לחוק הגיוס המקוצר | מהליכוד הגיבו: "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/23 17:27 כה בניסן התשפג

גנץ מתנגד למתווה הגיוס של הקואליציה והציע חלופה משלו: "שירות ישראל"
בני גנץ | , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לאחר שראשי מפלגות הקואליציה התכנסו היום (א') בכדי לדון בסוגיית גיוס החרדים לצה"ל וקידום "חוק הגיוס". יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ, מסר היום הצהרה לתקשורת בה הציג את החלופה שלו לחוק הגיוס המקוצר, אותה הם מכנים- "שירות ישראלי". בהצהרה לקח חלק גם חבר הכנסת גדי איזנקוט, שהשתתף בבניית המתווה החלופי.

גנץ: "לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות"

בפתח דבריו אמר גנץ: "צה"ל הוא קיר המגן שלנו וגם המפעל החברתי החשוב ביותר שהקמנו פה. 
לפי הפרסומים האחרונים - המפעל הזה ניצב כעת בפני סכנה. לא מיידית אבל עתידית". על המתווה שהוא מציע אמר: "העקרונות פשוטים: בתהליך של עשור, לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני ויקפיד על הוגנות לאלו המסתכנים יותר והמשרתים זמן ארוך יותר". 

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

גנץ התייחס לדיווחים כי המודל שהממשלה בונה מתבסס גם על תגמולים, והביע התנגדות חריפה: "אני שומע את הקולות שקוראים להגביר את השוויון רק באמצעות תגמול כלכלי - אבל אני לא מוותר.אני לא סבור שמדינת ישראל צריכה או יכולה לוותר על ערך השירות ועל צבא העם".

הליכוד: אין הסכמות בעניין חוק הגיוס

מטעם הליכוד נמסר כי נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס. לדבריהם: "בכל מקרה, הצעת צה"ל שעומדת על הפרק דומה להצעתו של בני גנץ, ושונה קודם כל בכך שהיא כוללת את קיצור השירות, העלאת שכר משמעותית ללוחמי צה"ל, והטבות כלכליות ליוצאי צבא ומשרתים במילואים".

חברי הליכוד במהלך ההצבעות.

חברי הליכוד. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההצעה: צה"ל יבחר ראשון את משרתיו וכל השאר יופנו למנהלת השירות 

על פי הצעת המתווה של "שירות ישראלי", כלל הצעירים יחוייבו בשירות למען המדינה או הקהילה, אולם מכלולי השירות יותאמו לצרכים התרבותיים של מגוון האוכלסיות בישראל. בנוסף, צה"ל יבחר ראשון את משרתיו כחיילים, וכל השאר יופנו למנהלת השירות הלאומי. כמו כן יבנו מסלולי שירות נוספים בתחומי ביטחון הפנים וההצלה, ובתחומי החינוך והקהילה. 

צילום: המודל של בני גנץ לצה"ל