מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל הכריעו: הטייס שהוביל את המחאה - הודח

לאחר מחאת הטייסים מטייסת 69 שהודיעו כי לא יגיעו לאימון ולאחר מכן חזרו בהם, הכריע מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר כי הקצין יושעה עד להודעה חדשה. היה שותף בשכנוע טייסים נוספים לסרב לשרת | הקצין יוכל לערער על ההחלטה לרמטכ"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 15:00 טז באדר התשפג

מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל הכריעו: הטייס שהוביל את המחאה - הודח
טייסים, ארכיון, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

הטייס שהוביל את מחאת הטייסים הודח: בשבוע האחרון סערה המדינה סביב מחאת טייסי טייסת 69 של חיל האוויר. הטייסים הודיעו במכתב למפקדיהם כי הם לא יגיעו לאימון השבועי של הטייסת כמחאה. היום (ה') מודיע צה"ל כי ג', הטייס שהוביל את המחאה ואף ניסה לשכנע אחרים, הודח. את ההחלטה קיבל מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר והוא קיבל את גיבוי הרמטכ"ל למהלך.

בהודעת דובר צה"ל להדחה נכתב: "אמש קיים מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיח פיקודי עם אל"ם (מיל') ג'. השיח עסק בהמשך שירות המילואים של אל"ם ג' לאור התנהלותו סביב אירועי השעה. 
בסיום השיחה הודיע מפקד חיל האוויר לקצין כי לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין".

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר צילום: CC BY-SA 3.0 IDF Spokesperson's Unit

היה שותף בשכנוע טייסים נוספים לסרב לשרת

"הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו" נכתב בהודעה. "צה"ל מוקיר את משרתיו במילואים, מכבד את זכותם כאזרחים לפעול על פי צו מצפונם, לצד הותרתו מחוץ לכל מחלוקת ציבורית, לשם שמירה על כשירותו של צה"ל ואמון הציבור בו" לשון ההודעה.

הרצי הלוי

הרצי הלוי צילום: דובר צה"ל

על פי דיווח של העיתונאי ניר דבורי, הסיבה שדווקא אל"מ ג' הודח היא כיוון שהוא היה שותף בשכנוע טייסים נוספים לסרב לשרת. ג' נחשב לקצין וותיק ומנוסה בחייל והוביל בעבר גיחות גם במבצעים מורכבים. הדגש של הרמטכ"ל באירועים כמו האירוע של הטייסים, הוא נושא הסירוב. מבחינת הרמטכ"ל הלוי, אין דומה מחאה לסירוב פקודה שמהווה קו אדום.