"למחוק את חווארה" השר סמוטריץ' מתנצל בפני הטייסים: "אני נדרש לחשבון נפש"

במכתב פתוח לאזרחים, מספר שר האוצר על שיחה שערך עם חבר טייס שגרמה לו להבין את משמעות אמירתו "לשטח את חווארה" בקרב הטייסים. "חייב לקחת בחשבון איך אמירות שלי יכולות להתקבל אצל אנשים כמו הטייסים הגיבורים שלנו" |סמוטריץ' מציע חוזה בין הממשלה והטייסים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/03/23 22:35 טו באדר התשפג

השר סמוטריץ' מתנצל בפני הטייסים: "אני נדרש לחשבון נפש"
סמוטריץ', מתנצל על האמירה, צילום: Sraya Diamant/Flash90

"לשטח את חווארה": מאז אמר שר האוצר את המילים הללו, אחרי הרצח הנורא של האחים יניב הי"ד, הדבר עולה שוב ושוב לכותרות. הערב (ד') מגיב שר האוצר לדברים שאמר ובמכתב פתוח בפייסבוק לאזרחים, הוא מביע התנצלות ומספר על השיחה עם החבר הטייס שגרמה לו להבין את המשמעות של הדברים בקרב טייסי חיל האוויר.

הפוסט המלא של השר סמוטריץ':

"פתחתי את הבוקר בהלם. וזה מעורר אותי למחשבות רבות שאני מבקש לחלוק איתכם" כותב סמוטריץ ומספר: "יש לי ידיד, טייס בחיל האוויר במילואים בדרגה בכירה, ששיקף לי את התחושה שעוררה אצל חבריו אנשי צוות האוויר האמירה שלי אחרי הרצח הנורא של הלל ויגל יניב הי"ד ואת תרומתה למחאת הטייסים".

"אני כבר לא יכול לפתור את עצמי בלהאשים אחרים"

בשיחה כפי שמתאר אותה סמוטריץ', הסביר לו המכר כי האמירה, בשילוב עם הרפורמה המשפטית והכוח שתעניק לממשלה,גרמה לטייסים לחשוב כי בעתיד הם עלולים למצוא עצמם במצב בו הם נקראים לבצע פעולות בלתי חוקיות בעליל. "לדברי החבר הזה שלי" כותב סמוטריץ', "ואני סומך עליו במאה אחוז, לא מדובר באיזה תירוץ קמפייני ציני של הטייסים במסגרת ההתנגדות לרפורמה, אלא בחשש עמוק ואמיתי שהביא אותם לעשות את שעשו".

סמוטריץ

סמוטריץ', חוזה בין המדינה ללוחמים | צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"הנחתי שאם מישהו מסוגל לייחס לי קריאה להרג חסר הבחנה של נשים וילדים, זה רק ממוחו הקודח ושגם הוא לא באמת מאמין בזה ועושה את זה במכוון כדי לפגוע בי" כותב סמוטריץ'. "אבל כשזה מגיע מאנשים טובים, חכמים, רציניים ומסורים, שמקדישים את מיטב שנותיהם למען ביטחון ישראל, וכשאני שומע שאנשים רציניים כאלה מיחסים לי כוונות נוראות כאלה בכל הרצינות, אני כבר לא יכול לפתור את עצמי בלהאשים אחרים. אני נדרש לחשבון נפש".

"קיום חוזה בסיסי בין המדינה לבין אלו שמוכנים למסור את חייהם עבורה"

בסיום המכתב, אחרי שהוא מצהיר כי אחדות היא צו השעה באמת, מציע סמוטריץ' לקיים חוזה בין לוחמי צה"ל והממשלה: "אלו ערכים ההכרחיים לקיום חוזה בסיסי בין המדינה לבין אלו שמוכנים למסור את חייהם עבורה ולהפעיל עבורה את כלי הנשק הקטלניים ביותר" כותב סמוטריץ', "החוזה הזה פשוט ונכתב בדם לוחמים רבים. הצד של הלוחמים פשוט אבל הכי קיצוני שיכול להיות - הם נכונים למסור את חייהם על מנת להגן על המדינה. המדינה מצידה מתחייבת שלא לפקוד עליהם פקודות בלתי חוקיות בעליל. כאלו שדגל שחור מתנוסס מעליהן".