צפו מהומה במליאה: חוק החשמל עבר בקריאה שלישית | בנט תמך

חוק החשמל חזר למליאה וגרם למהומה. בנט ניגש לחזק את ניר אורבך ויום טוב כלפון וחברי הליכוד צעקו לו: "לך" | בהמשך נטשה האופוזיציה את המליאה כמחאה. משמעות החוק: חיבור מבנה מגורים לחשמל גם ללא היתר בנייה או תעודת גמר

אלעד הומינר עמיאל ירחי אלעד הומינר ועמיאל ירחי, חדשות כיפה 05/01/22 11:33 ג בשבט התשפב

מהומה במליאה: חוק החשמל עבר בקריאה שלישית | בנט תמך
בנט מתעמת עם חברי הליכוד, צילום: נועם מוסקוביץ' דוברות הכנסת

חוק החשמל חזר הבוקר (ד') למליאת הכנסת, לצורך השלמת הדיונים. לאחר שסיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית החרימו את הדיון שהחל אתמול בערב, במחאה על הפעלת סעיף 98, הבוקר חודשה הישיבה להצבעה על ההסתייגויות. האופוזיציה נכחה במליאה אך לא השתתפה בהצבעות. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות אושר החוק בקריאה שלישית ברוב של 61 תומכים, ושלושה נמנעים.

רגע לפני ההצבעה השמית ראש הממשלה נפתלי בנט ניגש לחזק את אורבך וכלפון ואמר להם: "הם מטרילים. 12 שנים הפקירו את הנגב ולא עשו כלום להתיישבות הצעירה". בהמשך נרשם אירוע חריג, אחרי שבנט הצביע בעד חוק החשמל, הוא הגיע להתעמת עם חברי הליכוד בספסלי האופוזיציה שצעקו לו "בושה". בנט הצביע על נתניהו כאשם ואמר, "הצבעת בעד ההתנתקות ורגב דבררה אותה בשמחה".

האופוזיציה החרימה את ההצבעות למעט הצבעה על הסתייגות אחת לפיה "תיקון זה ייכנס לתוקף רק לאחר פרסום צו אלוף המאפשר חיבור לחשמל ליישובי ההתיישבות הצעירה". האופוזיציה ביקשה הצבעה שמית והצביעה בעד. כאשר ח"כ ניר אורבך הצביע נגד ההסתייגויות קראו חברי האופוזיציה בקריאות "בושה, בושה". במהלך ההצבעה ניגש ראש הממשלה נפתלי בנט לספסלי האופוזיציה והתעמת עם חברי הכנסת, עד שיו"ר הכנסת מיקי לוי ניגש אליו וביקש ממנו לחזור למקומו. ההסתייגות לא התקבלה כאשר  65 חברי כנסת התנגדו מול 51 שתמכו בהסתייגות. 

סיכום הדיון היה סוער, כאשר חברי אופוזיציה רבים הביעו מחאה קולנית במהלך נאומו של ח"כ טאהא שאמר בין היתר: "משתמשים בחשמל ככלי ענישה נגד חברה שלמה ולכן אתם כועסים היום, כי הבתים יתחברו לחשמל והאזרחים יזכו לראות אותו לפי קריטריונים של תכנון. השלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו. למה אזרחים ערבים צריכים לעבור ייסורים בכל תחום בחיים? אני מבין שאתם משתגעים וטוב שכך, עדיף למדינה שתשתוללו באופוזיציה, מאשר שתשתוללו בקואליציה ובממשלה"

ח"כ דוד אמסלם אמר: "זה חוק לא חוקתי, אנחנו ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון. אתם לא מתביישים? אתם גונבים את המדינה, האדמות הם אדמות מדינה. אנחנו נעמוד על כך שאדמות המדינה יוחזרו למדינה גם אם זה כולל מלחמת עולם."

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס שניהל את הישיבה אמר: "2.5% משטחי מהמדינה זה השטח של הבדואים בנגב – 300.000 תושבים. אנחנו רוצים הסדרה. הליכוד הקים כמה וכמה ישובים כסיפה, לקייה, ערערה, ומועצות אזוריות אבל לא השקיע משאבים. גם בממשלה הקודמת של בנימין נתניהו הוגשה לשולחן הממשלה החלטה להכיר בשלושה ישובים.  אנחנו הבאנו יציבות, העברנו תקציב, אתם כועסים כי איבדתם את השלטון, איבדתם ג'ובים ואיבדתם את המכוניות שלכם. ככה זה בדמוקרטיה פעם באופוזיציה ופעם בקואליציה."

במהלך סיכום הדיון נאם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ ווליד טאהא בערבית, מה שעורר את מחאתם של מספר חברי כנסת באופוזיציה. ח"כ דיכטר: "אם היית איש הגון היית מדבר בערבית ואז מתרגם ל98 האחוזים שלא מבינים אותך". ח"כ מיקי זוהר אמר: "אתה מתרברב בערבית לקהל שלכם בבית, זה פרלמנט ישראלי שהוקם על ידי היהודים. זה יתהפך עלייך" ח"כ דוד אמסלם אמר: "שני ערבים מדברים ביניהם בערבית על הדוכן. אתם מבינים מה נהיה פה?" ח"כ חיים כץ הוסיף: אתה מדבר פה כיו"ר ועדה שמציג חוק ואנחנו לא יכולים להבין". ח"כ טאהא הגיב לדברים והשיב: "זה שאתם לא יודעים ערבית, זו בעיה שלכם. למה לא למדתם ערבית?".

נזכיר כי חברי כנסת בימינה אמרו השבוע בשיחות סגורות, שהם תומכים בחוק החשמל ומדובר בחוק טוב, בין היתר משום שהוא יכול לעזור להתיישבות ביהודה ושומרון, בימינה יצביעו בעד לא בגלל המשמעת הקואליציונית.