החלפת יו"ר הכנסת: ניר אורבך מורד בממשלת השינוי

המשימה הבאה עבור ממשלת בנט-לפיד היא החלפת יריב לוין מתפקידו, על מנת לקדם השבעת הממשלה עבורם. אלא ש-61 החתימות שנאספו ירדו ל-60 לאחר שהחוליה החלשה בימינה מסרב לשתף פעולה, האם המרד יגדל?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 03/06/21 09:09 כג בסיון התשפא

החלפת יו"ר הכנסת: ניר אורבך מורד בממשלת השינוי
צילום: Hadas Parush&Olivier Fitoussi/Flash90

אחרי הלילה הסוער שהיה, בסופו הודיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה רובי ריבלין כי עלה בידו להקים ממשלה, סיעות גוש השינוי חתמו הבוקר (ה') על הדרישה להחליף את יו"ר הכנסת הנוכחי יריב לוין בחבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, והגישו למזכירות הכנסת את חתימותיהם של 61 חברי הגוש, כשמפלגת יש עתיד דורשת לקיים את ההצבעה להחלפת  לוין ביום שני הקרוב.

אלא שכדי להשלים את המהלך של החלפת יו"ר הכנסת כבר בימים הקרובים, דרושים לפחות 61 חתימות, דבר שכבר לא קיים. הבוקר באופן מפתיע, הודיע ח"כ ניר אורבך מימינה כי מושך את חתימתו, ושההחלטה להחליף יו"ר כנסת נעשתה ללא הסכמתו. מדובר במרד ראשון מאז הכרזת הקמת הממשלה, וסיכול ראשון מתוך ימינה למהלכים שיקדמו את ממשלת השינוי. 

כבר בליל אמש, ניר אורבך סומן כגורם הבעייתי שעלול להפיל את הממשלה המצומצמת הנשענת על 61 קולות בדיוק. לפי הדיווחים הגיע לחדרו של אורבך  במשכן הכנסת, אלון דוידי, שלפני מספר חודשים התפטר מרשימת ימינה מהכנסת. דוידי לוחץ על אורבך להודיע כבר שיתנגד בהצבעה לממשלת השינוי, ובכך להוריד את מספר התומכים בממשלת השינוי ל-60, פחות מהרוב הנצרך בכנסת. המהלך לא קרה בסוף, אך המרד שך אורבך טרם נעלם, והוא קיים שיחה ארוכה עם בנט לאחר ההכרזה. פגישה נוספת בין השניים תתקיים גם הבוקר.