בפני בנט עומדת החלטה חשובה: איזו הבטחה הוא מעדיף להפר?

יו"ר ימינה נמצא בעמדת מפתח בהקשר של הקמת קואליציה, אך האפשרויות שעומדות לפניו מחייבות אותו להפר את ההצהרות שנתן לאורך הקמפיין. האם זו תהיה ממשלה תחת לפיד? ממשלה בתמיכת רע"מ? או בחירות חמישיות?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/04/21 09:01 כ בניסן התשפא

בפני בנט עומדת החלטה חשובה: איזו הבטחה הוא מעדיף להפר?
עמדת מפתח אך גם עמדה בעייתית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבחירות כבר שבוע וחצי מאחורינו, הטלת הרכבת הממשלה טרם הוטלה על ידי הנשיא, אך נראה כי גם שבוע הארכה נוסף לא היה בהכרח מועיל. כצפוי לפי תוצאות הבחירות, שתי המחנות עומדים בבעיה כדי להרכיב ממשלה. בכל מקרה על מנת להרכיב ממשלה שני הגושים זקוקים לתמיכתו של בנט בהם ול-7 המנדטים שברשותו. עמדה שמציבה אותו במקום של כוח, בנט יהיה מסוגל לדרוש הרים וגבעות כדי שתקום ממשלה, אך באותה הנשימה מכניסה אותו לדילמה קשה.

ראשות ממשלה תחת לפיד

בנט פיזר כמו בכל בחירות הרבה הבטחות, אלא שבבחירות הללו הוא הציב עצמו כמפלגה כללית שמתמודדת לראשות הממשלה, ולכן ההבטחות שלו קיבלו משמעות רבה יותר. אחת ההבטחות הקריטיות עבורו היו בעיקר מול מצביעיו הוותיקים מהימין. הנכונות של בנט לצאת מול נתניהו,  ולטעון כי הוא זה שיחליף אותו, שם אותו גם במקום לענות על השאלה עם מי יקים ממשלה. בליכוד זיהו בקלות את המכשול הנ"ל וקמפיין שלהם סבב בשאלה האם בנט ימכור את הימין לממשלה תחת לפיד? בנט זיהה את תנועת המצביעים והצהיר מספר רב של פעמים כי לא ישב בממשלה תחת לפיד, אך לא שלל ישיבה עם לפיד. בנט אף חתם על מסמך כי הוא מתחייב לכך, במטרה להבטיח למצביעיו בימין שהוא ישמר את הבטחתו שהממשלה שיקים תהיה לפי ערכי הימין.

במוצאי שבת הקרוב הוא עתיד להיפגש עם יאיר לפיד,  ויחד לדון בדרישות שלו על מנת להקים את ממשלת השינוי שתדיח את נתניהו. הלחץ להחליף את נתניהו הוא גדול כל כך, שנראה כי קיימת הסכמה שבנט יכהן כראש ממשלה ראשון כחלק מרוטציה עם יאיר לפיד. לכאורה מדובר בהגשמת חלום לבנט, אך אם יבחר בדרך זו הוא צריך להפר את ההבטחה על ישיבה תחת לפיד. למרות שגם אם יזכה ראשון ברוטציה, פירוש הדבר שאחרי מחצית מזמן הממשלה הוא ישב בממשלה תחת לפיד. בנט גם אם ירצה לא יוכל להיות ראש הממשלה הבלעדי, בכל זאת ליש עתיד יש פי שניים וחצי מנדטים יותר ממנו, ועדיין בנט הוא ראש המפלגה השלישית עד החמישית בגודלה. בממשלה שיקים עם לפיד הוא שווה ערך אלקטורלי לעבודה וישראל ביתנו, ואף קטן מכחול לבן, ספק אם יצליח להכתיב מדיניות כפי שירצה. בממשלת הרוטציה, לימין יהיה במקרה הטוב רק שליש השפעה על הקואליציה.

קואליציית ימין בתמיכת מנסור עבאס

האפשרות השנייה היא לחזור לזרועות נתניהו ולשמר את תדמיתו כאיש ימין מובהק, אך הפעם יחזור בעמדה חזקה יותר. בנט הגיע לנקודה בה נתניהו לא יכול להתעלם ממנו יותר, וכדי לרצות את בנט יהיה על נתניהו לשלם הרבה. לא מן הנמנע כי בנט יוכל לשמש כשר הביטחון או האוצר בנוסף תיק המשפטים לאיילת שקד ואף עוד שני תיקים גדולים כמו חינוך וכלכלה אם יחפוץ, ואולי גם תיק הדתות שיילקח מש"ס. הפעם נתניהו לא יוכל להעביר בדקה ה-90 מפלגה אחרת שתגזול לבנט את כל הכוח לו ציפה בסבב הקודם. הבעיה שעדיין בנט הוא לא מספיק כדי להקים ממשלה והאופציה הנותרת תהיה לקבל תמיכה חיצונית ממפלגת רע"מ האסלאמית, עוד הבטחה מצד בנט שחזר והצהיר כי הדבר לא יקום ולא יהיה.

מחר תערך פגישתו של בנט עם נתניהו, אך שיניהם יודעים כי מנסור עבאס הוא זה שבסוף יעניק לבנט את הכוח בממשלת הימין. בעוד שנתניהו לא חושש מהמחיר שישלם על תמיכה של עבאס, בנט ישלם מחיר רציני בבחירות הבאות אם יחבור לממשלה שכזו. ראשית זה יבריח את הבוחרים החדשים שהאמינו לבנט כי הוא אלטרנטיבה לנתניהו ולא שותף, אך ממשלה בתמיכה ערבית תיזכר לבנט לעולמים והתדמית הימינית תדעך עד שיאלץ להתאחד שוב עם סמוטריץ' בעמדה מוחלשת ביותר, וכל היתרון שהרוויח כעת עלול להיעלם כלא היה בסבב הבחירות הבא. למזלו של בנט מי שעלול להטיל וטו בנושא עוד לפניו הוא סמוטריץ', שלא יסכים להיות חלק מקואליציה בתמיכת רע"מ, כך שהבעיה עשויה שלא לבוא בכלל. אלא שאם סמוטריץ' יפרק את ממשלת הימין, ובנט לא ירצה להקים ממשלה עם לפיד יהיה עליו להפר הבטחה שלישית.

בחירות חמישיות

הסלוגן תחתיו בנט רץ בבחירות הללו "לא כלכלה לא מעניין", בנט הצהיר כי הבעיה המרכזית של ישראל היא הכלכלית ולכן יהיה מוכן להניח בצד את עמדותיו הימניות. הסלוגן הביא שני דברים, פרידה מסמוטריץ' והנחיות מרבני המגזר, וזינוק בסקרים שלא ידע לפני כן. אך לאורך זמן בנט החל לאבד את המומנטום, וקריאות הכלכלה לא סייעו מספיק. מנגד הן עדיין היו חשובות ביותר, כי בניגוד לסבב הראשון בו נשאר מתחת לאחוז החסימה, העיסוק הכלכלי הבטיח לבנט אוויר לנשימה ומספר מנדטים ראוי שיבטיח את מקומו בכנסת. בנט יודע שבחירות עולות לציבור כסף יקר, שכבר איננו, וכחלק מהקמפיין הכלכלי הבטיח כי לא משנה מה לא יהיו בחירות חמישיות. כדי להבטיח זאת בחר בקמפיין מעומעם שבו לא הצהיר האם הוא במחנה תומכי בנט או מתנגדיו, ובכך זכה בעמדת המפתח בה הוא נמצא כעת.

בהתחשב בכל הדילמות שהצגנו לעיל, בנט נמצא בבעיה והיא איזו הבטחת בחירות עליו להפר, ועל איזו ישלם את המחיר הגדול ביותר. האם טוב אם יקבל את תפקיד ראש הממשלה גם לחצי קדנציה ולקוות כי בזמן שיינתן לו יוכל לשקם את התדמית מהכסא בבלפור? או שמא עדיף שיכנס לממשלת ימין עם השפעה רחבה על הממשלה, אך יהיה זה שיכשיר את האפשרות לקואליציה עם המגזר הערבי סימן שיישאר עמו לדיראון עולם? או שמא ייתן לאחרים להפיל את האפשרויות האחרות לקוות לתוצאות טובות יותר בסבב הבא, אך עלול לאבד את הכוח שצבר כעת בשם הכלכלה? או שאולי בדרך נס תקום אפשרות רביעית שתוציא אותו מהבוץ?   

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן