ח"כ קושניר: "משרדי הביטחון והאוצר מכניסים אלפי חיילים משוחררים לאי-ודאות"

במסגרת דיון בוועדת העלייה והקליטה, דנו חברי הכנסת בעתידם הכלכלי של חיילים משוחררים עולים חדשים. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ קושניר הזהיר מפגיעה בחיילים בצל ההחלטה כי בקרוב יסתיים תקציב הסיוע בשכר-דירה בקרן לחיילים-משוחררים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 02/03/21 17:11 יח באדר התשפא

ח"כ קושניר: "משרדי הביטחון והאוצר מכניסים אלפי חיילים משוחררים לאי-ודאות"
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

עתידם הכלכלי של חיילים משוחררים עולים חדשים, נדון היום (ג') בפעם המי-יודע-כמה בוועדת העלייה והקליטה. ממלא-מקום יו"ר הוועדה, אלכס קושניר (ישראל ביתנו), הזהיר כי "היות ואנו נכנסים ל"ואקום שלטוני" מהבחירות ועד לכינונן של ועדות הכנסת ה-24, כל מה שנוגע לכספי החיילים הבודדים והסיוע שניתן להם על ידי משרדי הממשלה, חייב להמשך ברצף ללא הפסקות ותקלות למיניהן". הזהרתו של קושניר נאמרת בצל הודעת משרד הביטחון הבוקר, כי החל מחודש יוני הקרוב יסתיים תקציב הסיוע בשכר-דירה בקרן לחיילים-משוחררים, בסך 1,000 ₪ בחודש.

קושניר הדגיש כי "המלחמה בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון שומטת לחיילים משוחררים את האפשרות לחיות בכבוד. כל חייל בודד משוחרר שנפגע ולא קיבל כסף הוא תוצאה של שערורייה בירוקרטית בחסות המדינה. איך מתוך כל הבירוקרטיה אתם שוכחים את החייל בקצה, שתכנן את חייו לפי הבטחותיכם לסיוע?" האשים ח"כ מישראל ביתנו.

 "חייל שתכנן לחתום חוזה שכירות, נקלע למצוקה אמיתית כתוצאה מהמאבקים שלכם", תקף קושניר. "משרדי האוצר והביטחון חייבים לשאת באחריות על החיילים הבודדים המשוחררים, ולא לנהל אליפות 'זריקת אחריות למרחק' אחד עם השני".

 

חבר הכנסת אלכס קושניר

חבר הכנסת אלכס קושניר צילום: כיפה

 

נטע בר-זיו, רכזת ביטחון באגף התקציבים, השיבה לגבי תקציב הקרן לחיילים המשוחררים – כי חלוקת התקציב במשרד הביטחון, הוא בסמכות המשרד עצמו, ועל המשרד לתעדף את הנושא החשוב לו.

לדברי סא"ל ליטל שוורץ, תקציבנית בקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, המשרד יעשה כל שביכולתו שהסכום של 1,000 ₪ לסיוע בשכר דירה מדי חודש, יגיע לחיילים בודדים", והטילה על משרד האוצר את האחריות להבטיח את המשך העברת התקציב. קושניר תקף אותה, ואמר כי "מדובר רק ב-15 מיליון ₪, סכום זניח בתקציבי האוצר והביטחון, וחובה עליכם להגיע לפיתרון ולא להשאיר את החיילים הבודדים באי-וודאות". 

בנוסף, דנה הוועדה בסיוע בשכר-דירה המועבר לחיילים-בודדים, ע"י משרד השיכון. לדברי קושניר, העברת המידע בין משרדי הממשלה צריכה להיות באופן שוטף ורציף מבלי לפגוע בחיילים. "המידע על החיילים הבודדים העולים המשרתים והמשוחררים נמצא בצה"ל ועליו להעבירו באופן שוטף למשרד הבנוי והשיכון שאחראי על תשלומי שכר הדירה בפועל". 

עד לתקופה האחרונה, לא התקיימה, העברת מידע שוטפת בין צה"ל למשרד הבנוי והשיכון עם שחרור החיילים הבודדים מצה"ל. המשוחררים היו צריכים להגיע באופן פיזי לחברות ההרשמה לסיוע בדיור, ולהגיש בקשה להמשך קבלת הסיוע. משוחררים שלא הגיעו, לא קבלו המשך סיוע בשכר דירה.  

ההערכה כי אלפי חיילים לא מימשו את זכותם לקבלת הסיוע בשכ"ד, מיום שחרורם מצה"ל. הזכאות לסיוע בשכר דירה  לעולים החדשים, נמשכת 5 שנים. קושניר הזהיר כי "לאחר השחרור – החיילים הבודדים נעלמים מהרדאר של משרד השיכון ועליהם לפנות מיוזמתם, ולהעיר את המשרד – על זכאותם לקבל סיוע בשכר-דירה". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן