תם דיון פסילת אבתיסאם מראענה | בן גביר: "לאפשר לה להתמודד זה טירוף"

בדיון בדבר פסילתה של מועמדת מפלגת העבודה אמר העותר איתמר בן גביר, "אני מקווה שאחרי שהצדק נעשה בוועדת הבחירות שפסלה את מועמדותה של תומכת הטרור , בית המשפט העליון גם הוא לא יאפשר לה לדרוך בבית המחוקקים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/02/21 11:07 יב באדר התשפא

תם דיון פסילת אבתיסאם מראענה | בן גביר: "לאפשר לה להתמודד זה טירוף"
מראענה ובן גביר, היום, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון הסתיים הבוקר (ד') הדיון בבקשתו של יו"ר עוצמה יהודית והמועמד ברשימת הציונות הדתית לכנסת, עו"ד איתמר בן גביר, לפסול את מועמדותה של מועמדת מפלגת העבודה ומספר 7 ברשימתה, אבתיסאם מראענה. בשבוע שעבר נפסלה מרעאנה על ידי ועדת הבחירות וכעת נותר לחכות להחלטת השופטים שתתקבל ביום ראשון. נציג היועמ"ש אמר כי המקרה לא מתקרב לסף הפסילה.

ועדת הבחירות: מועמדת העבודה נפסלה | נדחתה הבקשה לפסילת הרשימה המשותפת ורע"ם

במהלך הדיון הציג בן גביר בפני השופטים את הראיות לכך שמראענה תומכת בטרור ושוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאשר המרכזית שבהן היא התבטאותה בראיון לפיה בתסריט אפוקליפטי היא הייתה משמידה את זכרון יעקב בן גביר טען כי על פי פסיקת השופט מינץ, מדובר בהתבטאות שהיא כשלעצמה מהווה מאסה קריטית ומספיקה לעילת פסילה. 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השופטים הקשו ומתחו ביקורת קשה על כך שמראענה לא הגישה לבית המשפט תצהיר מתאים, ועל כך שלא מצאה לנכון לחזור בה מהתבטאויותיה לאורך כל ההליך. בצעד חריג מאוד, נעתרו השופטים לבקשת מראענה לעלות ולהבהיר דבריה בפניהם בקולה. רק לאור זאת, מסרה מראענה לראשונה ועל סף דמעות כי היא מתנצלת על הדברים שנאמרו. בן גביר הזכיר לשופטים את הפסיקה לפיה חזרה של מועמד מדברים שאמר, כאשר מונחת חרב על צווארו כשבית המשפט דן באישור מועמדותו - יש לקחת אותה בערבון מוגבל. 

"בין אם מראענה תיפסל ובים אם לא, לפחות גרמנו לה להתנצל ולהבין כי מדינת ישראל לא תסבול קריאות מפורשות לתמיכה בטרור" אמר בן גביר לאחר הדיון. "אולם מכל מקום מדובר בהתנצלות מלאכותית שהגיעה רק היום, ולא נשמעה מעולם עד כה - לא בראיונות שהעניקה לתקשורת, ולא לועדת הבחירות. המסקנה המתבקשת היא אחת: לאפשר למראענה להתמודד בבחירות יהיה טירוף. מקווים שהשכל הישר ינצח ותומכת הטרור לא תבוא בשערי הכנסת".

"אני מתנצלת על כל דבר שהיה יכול להישמע גזעני"

בתחילת הדיון אמר איתמר בן גביר: "אם היינו מחליפים במקום מראענה את ד"ר בן ארי, מרזל או גופשטיין - לא היה להם שום סיכוי. הדברים שהיא אומרת הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהווים תמיכה בטרור".

השופטים טענו כי בבקשת בן גביר לא נתבקשה עילת פסילה בגין גזענות, ובן גביר בתגובה הפנה את השופטים לסעיף בבקשה בו נאמר כי מתבקשת פסילתה של מראענה גם על בסיס הסתה לגזענות.

בנוגע להתנצלות, על דבריה בעבר, אותה השמיעה לכאורה באחד מהראיונות שנערכו עמה,
אמר בן גביר: "בתגובה שלה לוועדת הבחירות טענו ש"היה ראיון ובו היא התנצלה". לא צורף הסרטון. הלכתי לצפות בסרטון בעצמי - ועל האמירות שהבאנו כאן, היא לא התנצלה".

בן גביר: "בראיון בו היא קראה להשמיד את זיכרון יעקב היא ביקשה לתקן את הכתבה. אבל את מה היא ביקשה לצנזר? ביקורת שהיא הביעה על החברה הערבית. לא את מה שהיא אמרה על זכרון יעקב". בהמשך אמר: "עברתי בוועדת הבחירות חקירת שתי וערב על האידאולוגיה שלי, ובצדק. כבוד השופט הנדל שהיה יו"ר הועדה מכיר את הדינמיקה. במקרה שלה היא פשוט לא עולה לדבר בוועדה".

השופטת ברק ארז: "איך אדוני נחשף להתבטאות הזו שלה בעיתון אם המושבות (הריאיון בו קראה להשמיד את זכרון יעקב)? 
בן גביר: "הוא פורסם ברשתות. אבל אקשה יותר מכך: תשאלו, אמנם זו התבטאות קשה ומקוממת, אך איפה המאסה הקריטית?". בן גביר מפנה לפסק הדין של השופט מינץ לפיו כאשר מדובר בהתבטאות קשה מאוד וחד משמעית אחת, דינה כמאסה קריטית.

השופט נעם סולברג: "בדבריה של הגברת יש התבטאות על השמדת זיכרון יעקב והחזרת יהודים לפולניה. לא צירפתם את הריאיון ולא היתה התנצלות".

הנשיאה חיות: "הדברים שעו"ד בן גביר אומר כאן שהבקשה שלה לתיקון הכתבה נוגעת לביקורת שלה על החברה הערבית, ולא על השמדת זכרון יעקב, הוא אמר אותם גם בועדת הבחירות. איפה בתשובה שלכם לבקשה שבפנינו יש התייחסות לאותה אמירה?"

פרקליטה של מראענה אומר כי היא שבה בה מאותה התבטאות. השופטת ברק ארז: "מדוע הדברים נאמרים מפי אדוני"? השופטים מתייעצים האם לאפשר למראענה לטעון בעצמה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חיות: "למה אמרת את הדברים האלו?"
מרעאנה: "אני מצטערת שאתם נאלצים לעסוק בזה, בטח יש דברים חשובים יותר ממני. באופן כללי שלא ישתמע לשתי פנים - אני מתנצלת על כל דבר שהיה יכול להישמע גזעני. אני נשואה לבחור יהודיה, הבת שלי מאה אחוז יהודיה ומאה אחוז ערביה. אמא שלי ניקתה בתים בזכרון יעקב במשך 25 שנה. השותפות והאחווה והאהבה והשכנות שקיימנו - עשו עלינו סרטים על השכנות הזו. אני לא מנוסה בראיונות לעיתונות ואני יכולה ליפול. אני לא קראתי להשמיד את זכרון יעקב. כל השיח הזה יצא מהקשרו. זו פנטזיה". 

חיות: "בחלום שלך משמידים את זכרון יעקב? למה אמרת את הדברים האלה?"
מרעאנה: "אני מתנצלת. באמת. אני שוב חוזרת על הדברים. נולדתי כדי להיות גשר בין העמים. אני רוצה להיות חברת כנסת כי אני רוצה שיהיה טוב לכולנו".