סער מבטיח כי גם אם ביידן יתנגד לבנייה בירושלים: "אנחנו צריכים לעמוד על הזכויות שלנו"

יו"ר תקווה חדשה הגיע לאולפן כיפה ומבטיח לדאוג לבנייה בגבעת המטוס: "אנחנו חייבים לשמור על הרוב שלנו בירושלים לדורי דורות". על היועץ המשפטי לממשלה: "נמנע ריכוז כוח קיצוני בידי אדם שלא נבחר". ומבטיח כי לא יריב יותר עם ימינה: "גם אם הם ימשיכו לתקוף אותי"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 23/02/21 18:47 יא באדר התשפא

סער מבטיח כי גם אם ביידן יתנגד לבנייה בירושלים: "אנחנו צריכים לעמוד על הזכויות שלנו"
גדעון סער באולפן כיפה, צילום: כיפה

אמש (ב') יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הכריז כי הואמוכן להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, דבר שבעיניי רבים מצביע כי הקצין שמאלה. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, הגיע לאולפן כיפה וטען כי בממשלה שהוא יקים לא יאפשר לתמיכה חיצונית: "הממשלה שאני אקים לא תהיה בתמיכת המשותפת".  אך על אף ההתנגדות לדבריו של לפיד עדיין סער רואה בו שותף קואליציוני אפשרי: "יכול להיות שלפיד רוצה לקבל את התמיכה שלהם, אין לי בעיה שלפיד יהיה בממשלה בראשותי. לפיד היה בעבר חלק ממשלה עם הליכוד ב-2013, אבל לא הרשימה המשותפת".

סער גם לא חושש כי חבירה ללפיד תייצג אותו כאיש שמאל: "מצחיק אותי שאנשי הליכוד לפני הבחירות מתחפשים לימין, הרי הם ישבו עם לפיד, אהוד ברק, ציפי לבני, אבי ניסנקורן ועמיר פרץ, אני לא מאמין בפסילות בכלל. חמור יותר שסגן השר פטין מולא מהליכוד מנסה לערב את אש"ף בבחירות בישראל, ואומרים לי שאניחובר לשמאל. הגיע הזמן להקים ממשלה יציבה ומתפקדת, אני יודע לעשות את זה". 

בסוף ממשלות שקמו משני הגושים לא צלחו זמן רב, כמו הממשלה האחרונה והממשלה עם לפיד ב-2013, איך תקום ממשלה יציבה ומתפקדת כדבריך?

"בכל המקרים נתניהו הוא זה שפירק אותן, כדי לא לקיים הסכם שהוא חתם עליו, במקום לאשר תקציב הוא העדיף לצאת לבחירות בפעם הרביעית רק בגלל אינטרס אישי. מי שחושב שאפשר להחזיר את היציבות במדינה עם נתניהו שיחשוב שוב, אנחנו לא סתם במערכת בחירות רביעית בשנתיים. לנתניהו היו יותר מ-70 חברי קואליציה בכנסת הנוכחית והוא החליט לגלגל את ישראל לבחירות כדי לא לקיים הסכם עליו הוא חתם". 

אתם וימינה שתי מפלגות קרובות מאוד, למה אתם לא מפסיקים להכפיש אותם?

"החלטתי להפסיק עם זה. אני הודעתי ביום חמישי באופן חד צדדי אני מפסיק, גם אם ימינה ימשיכו לתקוף אותי. לצערי הם תוקפים אותי מיום הקמת תקווה חדשה, לדעתי בלי הצדקה וסיבה, אבל לא משנה. אני לא יכול להתחרט על הדברים שאמרנו עליהם, כי בסוף אמרנו דברי אמת. אני מנסה להיות המבוגר האחראי ומנסה להתמקד בעיקר, יותר חשוב להחליף את השלטון, ובנט הוא שותף ליום שאחרי הבחירות. לכן הודעתי לפני חמישה ימים לחברי מפלגתי לא לתקוף את ימינה, אני מקווה שהם ישיבו באותו מטבע וגם אם לא אני לא משנה את החלטתי".

דני דיין ממפלגתך אמר כי תפתחו את הדלת בפני רפורמים וקונסרבטיביים, אתה לא חושש שהרחקת את החרדים ממך?

"אמר שנקיים פגישה, יש ראש ממשלה שלא עשה זאת? דני דיין הציג עמדה שהדלת שלנו תהיה פתוחה. אנחנו בגישה של אחדות, קרו תהליכים לא טובים, אבל הקונסרבטיביים והרפורמים הם אותם אנשים שיושבים בדירקטוריון איפא"ק ונאבקים למען מדינת ישראל. צריך לקיים עמם דיאלוג, זה לא עולה שום דבר וזה אפילו דבר בריא, ולזה כיוון דיין. אני לא יכול לכפות על יהדות התורה לקיים דיאלוג עם יהודי רפורמי, אבל הם גם לא יכולים לאסור עליי לעשות זאת. אני רואה בזה נכס אסטרטגי בעם ישראל ואיני רוצה לוותר על זה, בדיאלוג לא קורה שום נזק".

הכרזת הבוקר על תכנית הבנייה שלכם בירושלים, אתה תעמוד בדבריך גם אם הנשיא ג'ו ביידן יתנגד?

"היו לישראל לאורך שנים חילוקי דעות עם האמריקאים לגבי ההתיישבות ביהודה ושומרון והבנייה בירושלים, ועמדנו בחילוקי הדעות. הדבר החמור הוא שנתניהו לא קידם את הבנייה בגבעת המטוס גם לא בשנים שטראמפ היה נשיא, ובכל שנות נתניהו כראש הממשלה הרוב היהודי בירושלים הלך והצטמק. אנחנו חייבים לעמוד על הדברים היסודיים והחשובים לנו, אנחנו חייבים לשמור על הרוב שלנו בירושלים לדורי דורות. בוושינגטון התנגדו בעבר על החלת החוק הישראלי בירושלים , אנחנו צריכים לדעת איך לעמוד על הזכויות שלנו. הדבר הזה אפשרי מתוך תבונה ושיקול דעת, אבל גם מתוך עמידה עקרונית על הזכויות שלנו. לא נוכל להשאיר את עיר הבירה שלנו בסימן שאלה, זה חשוב מידי".

בציבור הימיני מקווים לשינוי במערכת המשפט ושינוי בסמכויותיו של היועמ"ש, איפה העמדה שלך בנושא?

"אנחנו בעד לתקן את מערכת המשפט ולא להרוס אותה, והיא אכן נדרשת לתיקון. לגבי היועץ המשפטי לממשלה אנחנו בעד לפצל את התפקיד לשניים.  שיהיה אחד שייעץ באמת לשרים ולממשה בעניינים משפטיים, והשני יהיה אחראי על החקירות והעמדה לדין של חברי ממשלה, כך לא יבצר ניגוד עניינים. את התפקיד הראשון יש להשאיר ליועץ ואת התפקיד השני פשוט להעביר לפרקליט המדינה. בנוסף כאשר יש מחלוקת בין שר ליועץ המשפטי, לאפשר לשר לקבל ייצוג משפטי גם אם היועץ סבור אחרת. לדעתי הפרדה כזו היא בעיקר מתוך כבוד לתפקיד היועמ"ש, ובכך ימנע ריכוז כוח קיצוני בידי אדם שלא נבחר. גם במשפט נתניהו, היועץ המשפטי מתנגד למימון ההגנה של נתניהו, וטענו כנגד איך הוא יכול להתערב בנושא הרי הוא התובע, ובאמת הוא יכול להתערב בגלל התפקיד הכפול שיש לו. אני מזכיר שנתניהו לא עשה שום רפורמה במערכת המשפט ואף בלם כאלה, כמו פיצול תפקיד היועמ"ש בידי שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ז"ל. אנחנו נעשה שינוי".

מסגרות הלימודים טרם חזרו במלואם, אלו תמריצים יש לקיים כדי לשכנע מורים להתחסן? כמה רחוק יש ללכת עם התמריצים?

"אני נגד חיסון בכפייה אלא תמריצים. אפשר למצוא חלופה שנניח מורה שלא רוצה להתחסן תעשה בדיקת קורונה עדכנית שמראה שהיא שלילית. אפשר שיעבדו המתחסנים והמחלימים, ואפשר שיעבדו גם אלו שיש להם בדיקה עדכנית שלילית. בדיקה זה בהחלט סביר לדרוש מהאזרח לקיים. אני בעד להתחסן, אך נגד מהלכים בכפייה".