סמוטריץ': "פנייה של הבית היהודי לנפתלי בנט היא הפניית עורף לציונות הדתית"

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' מתייחס לפריימריז בבית היהודי "לא לגיטימי להתערב". על נתניהו: "רחוק מלהיות המנהיג האופטימלי של ישראל". על חוק הגיור: "אני יושב על הנושא הזה עם רבנים כשמתן כהנא עוד היה טייס"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 19/01/21 17:17 ו בשבט התשפא

סמוטריץ': "פנייה של הבית היהודי לנפתלי בנט היא הפניית עורף לציונות הדתית"
בצלאל סמוטריץ' באולפן כיפה , צילום: כיפה

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיע לאולפן כיפה בערב בו ייבחר יו"ר חדש לבית היהודי, ומה שעשוי להשפיע על פני הפוליטיקה המגזרית. בנוסף היום (ג') היה אמור להתקיים דיון על פיצול בין סמוטריץ' לבנט במפלגת ימינה. בשיחה באולפן החליט סמוטריץ' להשיב לקריאתו של ניר אורבך מאולפן כיפה ולעצור את פיצול ימינה: "דחיית הדיון היא טכנית בלבד. דרכנו של נפתלי ושלי נפרדו, לא בגלל פוליטיקה, אלא בגלל שבדרך הערכית ואידאולוגית נפרדנו. אני מכבד את נפתלי שאומר שהכל עכשיו בצד, מערכת המשפט והתיישבות, ומקימים ממשלה עם המרכז והשמאל כדי לטפל בבעיה הכלכלית ולהחליף את נתניהו. זו אמירה שהציבור שלנו לא מוכן לקבל, וזו אמירה שלא מחזיקה מים במציאות". 

עוד הוסיף סמוטריץ': "אני מעריך את בנט, אבל בסוף שהמצביעים שמים את הפתק, אומר להם נפתלי שהוא לא יקדם את הדברים החשובים להם, אלא רק את נושא הפרנסה. אני סבור שזו שגיאה ערכית, גם כשיש משבר כלכלי לא נכון לשים את האידאלים בצד. אנחנו צריכים לחתור לממשלה כמה שיותר ימינית שתממש את מה שחשוב לנו, וגם לטפל בבעיה הכלכלית". 

הפרידה בינך ובין בנט היא סופית? לא יהיה איחוד בדקה ה-90?

"אנחנו לא זזנו מילימטר מאיפה שהיינו, אנחנו הציונות הדתית, בנט החליט לפני ארבע שנים שהוא עוזב את הציונות הדתית ופונה לדרך חדשה, זה לא הצליח לו והוא חזר לציונות הדתית, ועכשיו שוב יצא. אנחנו נשארנו אותו דבר, ואנחנו עדיין רחבים ומכילים ופונים לכלל ישראל, אבל עם סט ערכים שלא מאפסנים אותם לשלוש או ארבע שנים וגם לא ליום אחד. אם נפתלי ירצה לחזור הביתה, מוזמן, אנחנו לא סוגרים את הדלת לאף אחד".

תעדיף שהערב חגית משה תנצח בפריימריז בבית היהודי או ניר אורבך?  

"אני לא מתעסק בזה ואני מכבד את ההליך הדמוקרטי שם, לא לגיטימי להתערב במה שקורה, כמו שלא ארצה שהתערבו אצלי. מי שייבחר היום בבית היהודי יעמוד בפני צומת דרכים היסטורי, האם הבית היהודי נשארת נאמנה לתפקידה לייצג את הציונות הדתית, ואז להתחבר איתנו באמת במפלגה אחת שמרימה את הדגל של הצינות הדתית. או שהבית היהודי מפנה את העורף לציונות הדתית, ואז ביחסי חברות אישית עם נפתלי משיגים איזה סידור עבודה במפלגת אווירה. פנייה של הבית היהודי לנפתלי בנט היא בוודאי הפניית עורף לציונות הדתית. בנט מקפיד להגיד שהוא לא מייצג את הצינות הדתית, בניגוד לאיילת שקד ומתן כהנא, ואני מעריך אותו על זה שהוא בכנות את הדברים. סרוגים יש כמעט בכל המפלגות, ואני לא יותר טוב מהם, אבל מפלגה ציונית דתית יש אחת. אז הבית היהודי צריכה לשאול האם היא משתעבדת לרעיון לא פרנסה לא מעניין ומזניחה את הערכים האחרים".    

אתה חושב הציונות הדתית תלך איתך? הסקרים לא מנבאים לך הצלחה

"זה לא איתי. לא תראו את הפרצוף שלי מרוח על מודעות, לא תראו אותי מככב, אני לא האירוע. אני חלק מתנועה וחלק מהנציגות הפוליטית שלה. ההתייחסות לסקרים היא לא נכונה. ברוב הסקרים עוברים, יש רק כמה שלא אבל ברוב כן. חוץ מזה כולנו זוכרים את סבב א' בנט עם 16 מנדטים הצינות הדתית מתחת לאחוז החסימה וכולנו יודעים איך זה הסתיים. סטטיסטית יש לצינות הדתית 100% הצלחה בלעבור את אחוז החסימה, זאת בניגוד למפלגות אווירה שהם כמו מניות בבורסה, עולות יורדות, הנה הכניסה של סער הורידה את ימינה בחצי, אבל הציונות הדתית הנכס מוחשי, כמו נדל"ן".

הפרידה שלכם מפלגת את הציונות הדתית לשניים, הציבור הציוני דתי ליברלי לא ילך איתך

"אני יודע שאני לא מייצג את כולם ושאני מזוהה עם מעגל מסוים. אני מבטיח שהרשימה של הצינות הדתית תהיה מגוונת, אני עוד לא אתן שמות, אבל נדאג שתהיה רשימה שתכיל את כלל הגוונים של הציונות הדתית. אבל זו תהיה מפלגה שהזהות הברורה שלה היא ציונות דתית.  אני משוכנע שהרוב הגדול של הציונות הדתית רוצה מפלגה מגזרית, ה-8 מנדטים הקבועים רוצים מפלגה ציונית דתית אחת. זה עבד גם בעבר שנפתלי שהוא לייט עדיין הצביעו לו רבים מהמגזר התורני, עכשיו כשאני עומד בראש אני מאמין שגם אחרים יצביעו לי. אגב אני אומר שאני נמצא בראש רק זמנית, זו מפלגה של מגזר ולא בן אדם ויהיה למפלגה מפקד ובחירות כך שהציבור יבחר את הנהגה שלו".

יצאת נגד סער ונגד בנט את מי השארת כשותפים למעט נתניהו והחרדים? אתה בכיס של ביבי?

"אני מזכיר שכשר תחבורה נתניהו התקשר אלי כדי לפטר אותי אחרי שהעברתי עליו ביקורת נוקבת מאוד בעניין מערכת המשפט. נכון שאני לא מונע מנקמה ואגו, כן, נתניהו פגע אז מה? אנחנו צריכים לנהל את המערכת הפוליטת ממקום שבודק מה טוב לעם ישראל ולא ממקום אישי. אני לא אומר עם מי אלך, אני לא בכיס של אף אחד. אנחנו נפרוס את השיקולים שלנו ואת תכנית העבודה שלנו ומי שייתן לנו כמה שיותר מתוכם איתו נלך. נתניהו רחוק מלהיות המנהיג האופטימלי של ישראל, 13 שנה הוא לא טיפל במערכת המשפט, פספס הזדמנות בממשל טראמפ להחיל ריבונות, אותו דבר גם עכשיו עם ההתיישבות הצעירה".   

המפלגה נקראת ציונות דתית, גם אתם כמו ימינה תדאגו שימונה רב ראשי מהמגזר?

"לא כך כך הבנתי איך הם ממנים רב ראשי עם מתעסקים בכלכלה רק 4 שנים. יש דבר אחד שאני לא עושה, אני לא מצהיר הצהרות שאין עליהם כיסוי, אותי בודקים לפי הביצועים שלי. בעניין הרבנות, אני עמל לחזק את הרבנות מצד אחד אבל מאידך נלחם בליקויים ובכשלים של שירותי הדת הממלכתיים. חובה שתהיה מערכת דת ממלכתית כמו שי שצבא ממלכתי ומערכת דת ממלכתית, כך גם היהדות תהיה ממלכתית. קיים סיאוב גדול במערכת, ואני הובלתי מאבק נגד השחיתויות בכשרות שבחיפה, צריך לתקן ותיקון זה גם אומר להכניס רבנים ומועצות דתיות עם אנשים שבאים בשם שמים, עם מחויבות לחברה הישראלית ולצבא. לפני כן צריך להחליף את הגוף הבוחר למינוי רבנים, האם ימינה יקבלו את ההסכמה של לפיד שלא מעוניין בקיום הרבנות, או ליברמן יסכים לביטול חוק הנכד שמביא אנשים שאינם יהודים לישראל, האם הוא יסכים להעביר את חוק הגיור הממלכתי?".

הזכרת את חוק הגיור, יש פסקת בג"ץ בנושא בקרוב, אתה לאת תומך במתווה ניסים שקיבל תמיכה של הרב דרוקמן?

"זו טעות. הרב דרוקמן בסרטון של מתן כהנא אומר שצריך לעשות שינויים גם במתווה ניסים, אני יושב על הנושא הזה עם רבנים כשמתן כהנא עוד היה טייס. בישראל צריך להיות מוכר רק גיור ממלכתי, על פניו של הגיור הממלכתי צריך לדון  אבל שתהיה סמכות פסיקתית הלכתית אחת בלבד. שמו שבתי המשפט כפופים לבג"ץ ככה מערך הגיור כולו יהיה כפוף כולו לרבנות הראשית. למתווה ניסים יש יתרונות גדולים, אבל יש בו גם חסרונות שגם הרב דרוקמן אומר שיש לטפל. פסק הדין של בג"ץ כבר כתוב, לכן פניתי לאריה דרעי ויעקב ליצמן שיש קודם כל לחוקק חוק ממלכתי, על הפרטים שלו ומתווה ניסים נתווכח אחר כך". 

מתן כהנא הגיב על דברי סמוטריץ': "בצלאל, אני לא מתבייש ששירתי את עם ישראל 30 שנה כלוחם וטייס. בוא ננהל את הדיון בצורה עניינית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן