פיצול ימינה: יריית הפתיחה להתפלגות הציונות הדתית

מפלגה ציונית דתית אחת היא מה שאיחד את הליברלים והשמרנים כמגזר אחד. הניתוק בין סמוטריץ' לבנט עלול לפתוח נתק שיביא לפיצול המגזר. הדרך היחידה שעוד עשויה למנוע את הניתוק היא שאחד הצדדים לא יעבור את אחוז החסימה בבחירות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/01/21 09:00 ב בשבט התשפא

פיצול ימינה: יריית הפתיחה להתפלגות הציונות הדתית
מפצלים את המפלגה ואת המגזר, צילום: פלאש 90

שבוע מטלטל עבר בפוליטיקה המגזרית כשבצלאל סמוטריץ' הכריז על פרידה מנפתלי בנט, ומאז השניים הסירו את הכפפות והחלו להתקוטט בתקשורת. על פי סקר מכון מסקר שבדק את כלל אפשרויות החיבור והפירוד במפלגות הציונות הדתית, מבחינה אלקטוראלית נכון לשניים להיפרד. כשהשניים רצים בנפרד הם מאגדים סביבם את שני החלקים של הציונות הדתית, כשהצד השמרני ילך לסמוטריץ' בלב שלם כשבנט לא נמצא, וכך גם הפוך לבנט ולצד הליברלי במגזר. 

סקר חדש: הציבור הדתי מעדיף את פירוק ימינה

הרווח האלקטוראלי הוא אולי טוב לממשלת ימין שאולי תקום לאחר הבחירות, אבל היא גם מסמנת שסע עמוק בין שני החלקים של הציונות הדתית. נתון מהסקר מראה כי בקרב הציונות הדתית בלבד קולות המצביעים תהיה כמעט שווה בין סמוטריץ' לבנט, הפער בפועל יגיע עם קולות החילונים שגם יצביעו לבנט, ולכן יקבל יותר קולות. הפער בין סמוטריץ' לבנט גם מופיע בצורה ברורה בהגדרה העצמית שלהם, בנט מעוניין להיות מפלגת ימין כללית, ממש כמו הצד הליברלי שסולד ממגזריות ולכן גם חלקים ממנו מצביע מלכתחילה למפלגות כלליות אחרות. כך גם אצל סמוטריץ' שרוצה מפלגה דתית עם ערכים ששמים את היהדות במרכז, ולכן בוחריו ינדדו בינו ובין המפלגות החרדיות.

הניתוק הפוליטי בעצם יהיה גם ראי לחלוקת הכוחות במגזר, לא ירחק היום ושני בני הציונות הדתית יראו בזלול אחד את השני ברגע שיחשפו את הפתק לו הם הצביעו. הקרבות ברשתות החברתיות ובמנייני הרחוב נמצאים ממש מעבר לפינה, כאשר כל יאחד יטיח בחברו על כך שהצביע אחרת ממנו. הניתוק הפוליטי יהיה ספתח משמעותי למתח הקיים גם כך בין שני צדי המגזר, שחלוקים בעיקר פרוש חיי הדת לחיים הפרטיים. עד לסבב הבחירות הקודם מה שעוד איחד את הציונות הדתית הייתה ההצבעה המשותפת ל"טב", כעת אפילו בתחום הזה נראה שהציונות הדתית תפרק את את קשריה בין תתי המגזר.

חשוב לציין שהנתק לא יהיה רבולוציוני, לא כבר מחר הציונות הדתית תפולג לשתי מחנות, כמו גם שמתח בין הצדדים לא התחיל רק  השבוע. בציבור הדתי עוד קיימות חברויות וקשרי משפחה בין הצדדים, אך כעת נוסף עוד נפח שמבדיל בין הצדדים ויחלק אותם. הפילוג יהפוך לממשי דווקא אם שני הצדדים יעברו את אחוז החסימה, כי ברגע שצד אחד יישאר בחוץ, הוא יבין שעליו להתאחד חזרה. דוגמה לכך הייתה בסבב הבחירות הראשון כשבנט התפצל ולא עבר את אחוז החסימה, לכן חזר להתאחד. כך גם כלפי נעם ועצמה יהודית שכל עוד הן רחוקות מאחוז החסימה אין להם השפעה על השיח בשני צדדי הציונות הדתית. 

מציאות בה גם סמוטריץ' וגם בנט עוברים תלמד שאין הצדדים תלויים יותר האחד בשני, ואין הליברלים זקוקים לשמרנים ולהיפך. אם בבחירות הבאות נתניהו יקים ממשלה יחד עם החרדים וסמוטריץ', בעוד שבנט יישאר באופוזיצה היא תעמיק את הפערים בין צדי המגזר. לא ירחק היום שבו כל צד יאשים את השני בחוסר ערכיות, השמרנים יאשימו את הליברלים בשמאלנות והליברלים את השמרנים כמושחתים הנותנים חסות לנתניהו. בסוף דווקא הזירה הפוליטית, שאולי היא הבזויה ביותר, היא מה שעוד מחזיקה את המגזר מלהפוך לבית הלל ובית שמאי. הדברים עוד נמצאים בתיאוריה אבל אם יש קצת אחריות מצד מנהיגי המפלגות למגזר שלהם עליהם להישאר יחד, גם אם זה אומר פחות מנדטים.