סוף לימינה: סמוטריץ' הכריז על פרידה מבנט

אחרי ניסיונות להגיע להסכמות שכשלו יו"ר מפלגת הציונות הדתית מכריז בראיון כי הוא נפרד מהימין החדש. ימינה בתגובה: "סמוטריץ' בחר הערב לפצל את הימין. אנו מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/21 19:21 כז בטבת התשפא

סוף לימינה: סמוטריץ' הכריז על פרידה מבנט
מפרידים כוחות. בנט ובמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פצצה בקרב הציונות הדתית: יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מכריז כי הוא והימין החדש בראשות נפתלי בנט נפרדים. בראיון לחדשות 12 אמר סמוטריץ': "אני ונפתלי בנט נפרדים איש איש לדרכו" ובכך סתם את הגולל לאפשרות של קיום משא ומתן למפלגה מאוחדת עם הימין החדש. כזכור סמוטריץ' דרש ארבעה מקומות בשמיניה הראשונה ברשימת ימינה, בעוד שבימין החדש הסכימו רק לשניים, זאת כחלק מקביעת האופי של ימינה, האם היא ימין כללית או ימנית ציונית דתית.

עם תחילת הראיון מכריז סמוטריץ' על הפירוד: "איש איש לדרכו. מעריך את בנט ונשאר חברים, אך הוא לקח על עצמו משימה גדולה וחשובה". ואז עבר לתקוף את גישת בנט הקוראת לשים הכל בצד ולנהל את משבר הקורונה: "אנחנו מפלגה ימנית שלא מזניחה את נושא ההתיישבות, ולא נוותר על חינוך יהדי וזהות יהודית". סמוטריץ' היה מעוניין להשאיר את מפלגת ימינה כמפלגת הציונות הדתית, ולא מוכן לקבל את התכתיבים של בנט כמפלגה ימינית כללית.

ימינה מיהרה להוציא הודעת תגובה: "סמוטריץ' בחר הערב לפצל את הימין. אנו מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך". מקורבים לבנט מספרים כי לא היו מוכנים לצעד הזה בשידור חי וכי בנט לא קיבל ידיעה על הפרידה מראש. כעת עומדת השאלה האם פירוד של שתי המפלגות יביא לכך שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, וסכנה כי קולות רבים "יזרקו לפח".  

ח"כ אופיר סופר פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמיכה ביו"ר מפלגתו סמוטריץ': "בשבוע שעבר עוד דמיינתי שזה יגמר אחרת. התנהלות הימין החדש ונפתלי בנט בימים האחרונים הייתה בעלת מסר ברור: מתפצלים וכל אחד הולך לדרכו.  לא הייתה התנהלות של ״שותפים״, ולא באמת היה משא ומתן שהתנהל בתום לב. במצב שהתקיים, לא הייתה כל סיבה להמשיך בהקזת הדם ההדדית למשך שבועות ארוכים. חבריי ב״הימין החדש״, זה בסדר שבחרתם לרוץ לבד, זה גם בסדר שהתעקשתם לשים בצד את ערכי הציונות הדתית והימין האידיאולוגי, הכל בסדר! רק אל תגררו אותנו שוב למשחקים קטנוניים של האשמות הדדיות ושל ספינים ותדרוכים חוזרים. תהיו בשלכם, אנו נהיה בשלנו. בכבוד הדדי וכל אחד למען מטרותיו שלו. הציונות הדתית, החל מהיום יש לכם בית. לא מתפשר, ערכי, עם דרך ברורה".

המעומדים לראשות הבית היהודי מבכים

בבית היהודי טרם בחרו יו"ר אך נראה כי המועמדים המובילים הלכו לקו אחיד של הבעת מורת רוח על הפיצול. מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך הגיב: "בצלאל, נפתלי אין לנו פריבילגיה לפצל את הקולות של הציונות הדתית. את המוטציה של הפיצולים חייבים לחסן. עדיין לא מאוחר, חייבים ללכת יחד. ביום שלישי הבא, מיד כשאבחר בעז״ה ליו״ר הבית היהודי אפעל לאיחוד כל הכוחות".

סגנית ראש עיריית ירושלים והמתמודדת לראשות הבית היהודי חגית משה: "כשאבחר לראשות המפלגה אקרא לכל מי שרוצה לייצג את הציונות להתלכד יחד. בכל מקרה ברגע שאבחר אדע לדבר גם עם בצלאל וגם עם נפתלי, כמו שידעתי לדבר עם כולם עד היום".