בחירות 2021 | התרחישים האפשריים

החוק לפיזור הכנסת יגיע למליאת הכנסת להצבעה טרומית בה נדרש רוב רגיל בלבד. בהמשך ההצבעות הרוב יהיה צריך להיות גדול מ-61. ממשלת האחדות בת החצי שנה בדרך לפירוק מוקדם. כמה מוקדם?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/12/20 07:46 טז בכסלו התשפא

בחירות 2021 | התרחישים האפשריים
מליאת הכנסת. , צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

אמש (ד') הצהיר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, כי מפלגתו תתמוך בפיזור הכנסת, בהצעת החוק שתעלה היום במליאה בקריאה טרומית. "אם אכן יכפה עלינו נתניהו בחירות", אמר גנץ בלהט, "אאבק, שנביא בעקבותיהן, ממשלה רחבה, ממשלה עם אחדות אמיתית, שכה נדרשת בעת הזו. תהיה זו ממשלה מתפקדת, שבה לך, נתניהו, לא יהיה חלק. ממשלה שתילחם במגפת הקורונה ובשנאת האחים ולא באזרחיה".

דרמה פוליטית | גנץ הודיע: "כחול לבן תתמוך בפיזור הכנסת"

גנץ אומנם האשים בנאומו החריף את ראש הממשלה בנימין נתניהו באחריות לכך שמדינת ישראל נגררת לבחירות, אך מבחינתו עוד יש סיכוי להמשך תפקודה של הממשלה, אם נתניהו וכץ יקדמו באופן מיידי את תקציב המדינה לשנת 2021. אם התקציב לא יעבור ומכיוון שיש להעבירו עד 23 בדצמבר, מדינת ישראל תכנס בכל מקרה לסבב בחירות רביעי בתוך כשנתיים ותאריך הבחירות יעמוד על 23 במרץ 2021.  

האפשרות הנוספת להליכה לבחירות טמונה כאמור בהצעת החוק לפיזור הכנסת, אותה הגישה מפלגתו של יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, וצפויה לקבל היום רוב בהצבעה הטרומית. מדובר בהצבעה בה צריך רוב רגיל ולא רוב של 61 מחברי המשכן. צפויות לתמוך בהצבעה היום: יש עתיד-תל"ם, מרצ, ימינה, העבודה, רוב חברי הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו וכחול לבן.

לאחר ההצבעה הטרומית היום, אם תעבור במליאה, הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שבראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן להכנה לקריאה ראשונה. לאחר שתאושר בוועדה, תעלה הצעת החוק לדיון בקריאה ראשונה וכל חבר כנסת יהיה רשאי לשאת נאום בן עשר דקות. בתום הדיון צפויה לצאת לדרך ההצבעה לאישור הצעת החוק בקריאה ראשונה. אם אין רוב - החוק ירד מסדר היום.

אם יש רוב של 61, תחזור הצעת החוק לוועדת הכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית. בדיון זה הקואליציה רשאית להגיש עשרות ומאות הסתייגויות לחוק שיעניקו להם שעות ארוכות של זכות דיבור במליאה. במקביל לאישור החוק לפיזור הכנסת, תצטרכנה הסיעות הרבות להסכים על תאריך לבחירות, ולהביאו להצבעה במסגרת הנוסח הסופי של החוק. 

בליכוד מסמנים את החודשים מאי ויוני 2021 כמועדים טובים יותר לבחירות, מכיוון שבמועד זה חיסוני הקורונה כבר יהיו בנמצא ובמצב כזה יהיה ניתן לאפשר לפתוח את המשק, ומצבו הציבורי-פוליטי של נתניהו צפוי להשתפר מאוד. בכחול לבן, לעומת זאת, ירצו בחירות מהירות על מנת שלא לאפשר לנתניהו והליכוד להגיע לבחירות במצב אופטימלי. 

נתניהו לגנץ: "עשה סיבוב פרסה מהפוליטיקה"

עוד לפני נאומו של גנץ, נתניהו קרא לו לוותר על הפוליטיקה ולא להצביע בעד פיזור הכנסת. "אני אומר כבר הרבה זמן, זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, זה הזמן להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה. זה הזמן להמשיך לסייע לעסקים, לעצמאים, לאזרחים. זה הזמן להמשיך להרחיב את מעגל השלום, וזה הזמן להציב חזית אחידה מול אתגרים מדיניים וביטחוניים לא פשוטים שעוד נכונו לנו".

"לצערי כחול לבן נגררים אחרי לפיד ובנט. לפיד ובנט לא אכפת להם שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכל בצד". 

נתניהו פנה לגנץ: "בני, מה צריך לעשות עכשיו זה לעשות סיבוב פרסה מהפוליטיקה למען אזרחי מדינת ישראל. זה מה שצריך לעשות עכשיו ואני מבקש ממך, עשה את זה".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן