פרשנות: נתניהו דוחף לבחירות אבל קודם ינסה לפגוע בימינה

הליכוד ממשיך לרדת בסקרים, אך המכה הגדולה ביותר לנתניהו היא דווקא התעצמות בנט, שנושף בעורפו. כעת, מנסה ראש הממשלה לדחוף לבחירות, לא לפני שינסה להפריד בין בנט לסמוטריץ'. פרשנות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/11/20 10:33 ד בכסלו התשפא

פרשנות: נתניהו דוחף לבחירות אבל קודם ינסה לפגוע בימינה
המטרות המרכזיות של נתניהו. גנץ ובנט, צילום: דוברות משרד הביטחון

הסקרים האחרונים מורידים שעות שינה מלילותיו הקצרים ממילא של ראש הממשלה נתניהו. הוא רואה את ההתחזקות המשמעותית של בנט, את ההתאוששות של כחול לבן למספר דו ספרתי ומבין כי עליו לפעול, חזק ומהר, אך באופן מחושב מאוד.

בתקופה הקרובה, עיקר מאמציו של נתניהו יהיו לתמרן בין שתי מטרות: הראשונה היא הורדת המנדטים של מפלגת ימינה, שנושפת בעורף הליכוד בכל סקר שמתפרסם. והמטרה השנייה היא הליכה לבחירות, אבל רק אחרי שהמטרה הראשונה תתממש, או לכל הפחות רק כשהוא יראה תזוזה בכיוון הזה.

סמוטריץ' יבריח חילונים ובנט יחבור לשמאל

אז איך זה אמור לקרות? כאמור, המטרה הראשונה של נתניהו היא לפגוע בתחזיות המחמיאות שמנבאות לימינה יותר מ-20 מנדטים. ואת זה הוא ינסה לעשות בעזרת תקיעת טריז בין סמוטריץ' לבנט, בתקווה שזרעי הפירוד שם ירחיבו את הסדקים הקטנים שקיימים, שבהמשך יפוררו את המפלגה ויגרמו לה לאבד מנדטים. נתניהו פועל בשני מישורים כדי להוציא את זה לפועל. במישור הראשון, ינסה נתניהו לגרום לבנט להבין שהוא יפסיד את קולות החילונים והדתיים הליברליים אם הוא ירוץ עם סמוטריץ'. סקר שנערך השבוע בערוץ 20, בחן את הנקודה הזאת, ולא הציג מסקנה חד משמעית, כאשר רק שני אחוזים נאבדים בריצה משותפת  תחת ימינה, לעומת ריצה נפרדת של האיחוד הלאומי והימין החדש.

סמוטריץ

נתניהו יצליח להפריד ביניהם? סמוטריץ' ובנטצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

המישור השני מתמקד בבצלאל סמוטריץ', בניסיון להציף את הפער בין בנט "שקורץ לשמאל", ובין יו"ר סיעת האיחוד הלאומי, שמבהיר כי מטרתו העיקרית היא להמשיך לדאוג לאינטרסים של הציונות הדתית. השבוע, ובעקבות רמיזות שונות, הבהיר סמוטריץ' כי "איתי נפתלי בנט לא יוכל ללכת עם יאיר לפיד". דווקא האמירה הזאת הקפיצה את חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד שכמו דיבר את כוונותיו של ראש הממשלה: "שימו לב, זה התרגיל שבנט וסמוטריץ' מתכננים לעם ישראל: רצים יחד בבחירות, אחד מתבטא ימין, אחד קורץ לשמאל. גונבים מנדטים משני הצדדים, עושים לימין את מה שגנץ עשה לשמאל, הכל כדי שבנט יקבל רוטציה עם לפיד".

"חוסר הבשלות של גנץ" ודחיית התקציב

מטרתו השנייה של נתניהו היא כאמור להביא לבחירות רק אחרי שהמטרה הראשונה הושגה ולא שנייה לפני, בטח לאור הסקר האחרון שהראה כי הפער בין הליכוד וימינה עומד על שלושה מנדטים בלבד. אך כל זה לא מונע מנתניהו לפזר רמיזות על כך שהתקציב לא יאושר בתאריכים שהציבו בכחול לבן, דבר שאמור להוביל לבחירות.

ואם גם הדיבורים על אישור תקציב רק בפברואר לא עשו את שלהם, אז ראש הממשלה טרח להבהיר במספר הזדמנויות שכדאי שראש הממשלה החליפי, יישאר רק חליפי וכי יש לו "חוסר בשלות" לתפקיד ראש הממשלה.

"חסר בשלות לתפקיד ראש הממשלה". גנץ ונתניהו

צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

אז איך יוכלו בנט וגנץ לסכל את כוונותיו של נתניהו ולהוציא מידיו את השליטה? פשוט. חברי כחול לבן צריכים להבהיר לנתניהו מהו התאריך האחרון לאישור התקציב, ושכל חריגה ממנו תוביל לבחירות מידיות.

על ראשי ימינה להדגיש מעל כל במה כי בניגוד למפלגות החרדיות, הם לא בכיס של נתניהו. ובאשר להאשמות כי הם יחברו ללפיד ויקימו ממשלת שמאל, עליהם להשיב בפשטות שממשלת שמאל כבר קיימת דה פקטו כעת, עם פרץ ושמולי במשרדי הכלכלה והרווחה, וניסנקורן ששולט ביד רמה במשרד המשפטים.

אחרי שהדברים האלה יקרו, כל שנותר הוא לתת לראש הממשלה לעשות את הצעד הבא, שסביר להניח יהיה להאשים את כחול לבן בהתעקשות על התקציב משיקולים פוליטים ולא מקצועיים, ושימינה ימכרו ישיבה בממשלה גם במחיר חבירה לשמאל. ימים יגידו.