הייעוץ המשפטי של הכנסת קבע: ביטול ההצבעה במליאה - תקין

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת קבעה כי ניתן להותיר על כנה, את ההצבעה השמית על ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות. החלטתה התקבלה לאחר שעות של דיונים במחלקת הייעוץ המשפטי של הכנסת, תוך צפייה חוזרת באירועי המליאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/20 23:09 ג בחשון התשפא

הייעוץ המשפטי של הכנסת קבע: ביטול ההצבעה במליאה - תקין
מליאת הכנסת, היום, צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק, פנתה הערב (ד') בחוות דעת ליושב ראש הכנסת ח"כ יריב לוין, בעניין הליך ההצבעה על ההצעה לסדר היום בנושא הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השיט. עו"ד אפיק קבעה, כי ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה וכן את הסרתה של ההצעה לסדר מסדר יומה של הכנסת. החלטתה של אפיק, הגיעה לאחר שעות של דיונים במחלקת הייעוץ המשפטי של הכנסת, תוך צפייה חוזרת באירועי המליאה משעות הצהריים, וכן, התייעצות עם מספר מומחים ושיחות עם הגורמים שהיו מעורבים באירוע.

דרמה בכנסת: ההצעה לבדיקת פרשת הצוללות עברה - לוין ביטל את ההצבעה

עו"ד אפיק פנתה הערב לח"כ לוין, והסבירה כי קבעה שהייתה חוסר בהירות במליאה בנוגע להתחלת הליך ההצבעה. אפיק אמרה בפנייתה כי בשל העובדה שבימים אלו מפוזרים הח"כים על פני מקומות רבים במליאה, לרבות יציע האורחים והעיתונאים, בשל הנחיות הקורונה והחשש מהדבקה, חל חוסר סדר בנוגע למיקומי ההצבעה של כל ח"כ וח"כ.

בנוסף לסוגיית סידורי הישיבה והעובדה כי לא כל חברי הכנסת הגיעו למקומם על מנת להצביע, קיבלה עו"ד אפיק את טיעוני הח"כים מהליכוד שציפו להצבעה שמית. לדבריהם, התקיים קצר תקשורת משמעותי בין מנהל המליאה, סיו"ר הכנסת ח"כ מנסור עבאס לבין יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, שדרש ממנו לקיים הצבעה שמית. 

ח"כ מיקי זוהר, היום במליאה

ח"כ מיקי זוהר, היום במליאהצילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

לדבריה של עו"ד אפיק, מצפייה בסרטונים עולה כי זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שמנסור עבאס החל את ההצבעה האלקטרונית. "ח"כ זוהר ניגש לפודיום לפני שהתקיימה הצבעה. רואים שהוא משוחח עם ח"כ עבאס, אך לא ניתן לשמוע מה אמר", כתבה. "ח"כ זוהר ציין בשיחתו איתי כי הוא ניגש לפודיום וביקש 'שמית' מח"כ עבאס. עם זאת, הייתה על פניו מסיכה, והוא ציין כי ייתכן שח"כ מנסור עבאס לא שמע את הנאמר. ח"כ עבאס אישר בפניי את דברי ח"כ זוהר".

"בנסיבות אלה, ומשתוצאות ההצבעה בשתי הדרכים מביאה לתוצאת הצבעה דומה במהותה (ובה ההצעה לסדר מוסרת מסדר היום) נראה כי ניתן להותיר את ההצבעה כפי שהתקיימה", קבעה עו"ד אפיק.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, הגיב וכתב בחשבון הטוויטר שלו, כי יפנו לייעוץ משפטי נוסף: "עם כל הכבוד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת, אני חולק על הפרשנות שלהם ונפנה לייעוץ משפטי נוסף על האירועים השערורייתיים היום במליאה".

יו״ר רשימת בל"ד ברשימה משותפת, ח״כ אמטאנס שחאדה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי חברו עבאס, טעה היום: "מה שקרה היום בכנסת הוא תקלה חמורה ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה. יריב לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד. חברי ח״כ עבאס טעה. הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".