יריב לוין: "ריבונות העם נלקחה ממנו , והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים"

שיבת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 התכנסה לראשונה, יו"ר הכנסת פתח את הישיבה עם ביקורת נגד הרשות השופטת שמתערבת בהחלטות הכנסת ופוסלת מועמדים שנבחרו על ידי הציבור

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/20 11:29 טו בתמוז התשפ

יריב לוין: "ריבונות העם נלקחה ממנו , והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים"
יריב לוין, צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, נאם בפתח ישיבת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 לה זו ישיבה ראשונה: "הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, בו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם". הישיבה נערכת היום (ג') בהשתתפות יו"ר הכנסת,יריב לוין,שר הפנים ,השר אריה דרעי,יו"ר ועדת הבחירות המרכזית  לכנסת ה-24,שופט בית המשפט העליון ,השופט  עוזי פוגלמן.

עוד אמר לוין בעת הישיבה: "ביד אחת בית המשפט העליון רומס את החלטות הכנסת ואת החוקים הנחקקים על ידה, וביד השנייה שופטיו מנהלים את הליכי הבחירות לכנסת. העקרון לפיו שופט הוא העומד בראש ועדת הבחירות המרכזית, הגיונו ברור, אך הוא מקבל גוון שונה לחלוטין כאשר השופטים הופכים את עצמם לשחקנים במגרש הפוליטי. הנזק הנגרם לכלל מערכות השלטון, ובראשן בית המשפט עצמו הוא כבד מאוד".

בסיום דבריו אמר: "כיושב ראש הכנסת אני חש שמחובתי לומר את הדברים כפי שהם. אני תקווה כי דבריי אלו ייפלו על אוזניים קשובות ונימנע מהמשך הפגיעה בכנסת ובסמכויותיה ומן ההתנגשות הקשה והמיותרת שאני משוכנע שאיש אינו רוצה בה בין רשויות השלטון."

עוזי פוגלמן

עוזי פוגלמןצילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

יו"ר ועדת החבירות המרכזית, שופט העליון עוזי פוגלמן השיב לדברים: "להשקפתי הדיאלוג בין רשויות השלטון השונות, הרשות המחוקקת והרשות השופטת, צריך להתנהל בנימוס ובכבוד הדדי. אני לא בטוח שהישיבה הראשונה של הוועדה היא המקום הנכון לנהל אותו. אני מזכיר שהקביעה ששופט מכהן יכהן כיו"ר ועדת הבחירות היא של הכנסת, בדגש על שופט מכהן. כך שהכדור הוא בידי הכנסת ואנחנו פעלים במסגרת החוק. אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש ללא מורא וללא משוא פנים. הכל כמובן תוך כבוד הדדי עם רשויות השלטון האחרות."

אריה דרעי

אריה דרעיצילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

גם השר דרעי נאם בישיבה ואמר: "זו אמורה להיות ישיבה חגיגית, שתסכם חגיגה דמוקרטית, מערכת הבחירות לכנסת. נגיף הקורונה הזכיר לנו שכולם שווים. אנחנו עוברים משבר קשה מאד, בריאותי וכלכלי.אסור לנו ללכת לבחירות רביעיות כעת. פשוט אסור לנו. ההסטוריה לא תסלח לנו על כך אם נעז ללכת לבחירות נוכח המשבר הקשה. אנו חייבים לעבוד ביחד. לא יסלחו לנו אם נלך לבחירות במשבר קשה כל כך עם מאות אלפי מובטלים".

אחד השינויים שדרש דרעי לקראת הבחירות הבאות הוא התקן מצלמות בקלפיות: "הליך הבחירה חייב להיות שקוף ביותר. הכל מצולם היום, גם הליך הבחירות צריך להיות שקוף לחלוטין. מצלמות בכל הקלפיות. העלות לא גבוהה אבל התועלת בכל הקשור לאמון הציבור שווה את זה. אני מקווה שוועדת הבחירות תישאר ללא עבודה עד הבחירות הבאות".