מזכ"ל תנועת הנוער אריאל: אדיח מדריכות שיש להן חבר

יוסי ורדי, מזכ"ל תנועת הנוער אריאל בראיון ל'כיפה' לקראת שבת ארגון של התנועה, טוען שבני עקיבא הם אלו שלא רצו באיחוד בשנים הראשונות ומתייחס לסירובו להשתתף בעצרת רבין

חדשות כיפה ענבל לרנר, כיפה 04/12/14 18:02 יב בכסלו התשעה

מזכ"ל תנועת הנוער אריאל: אדיח מדריכות שיש להן חבר
אילוסטרציה - יחצ, צילום: אילוסטרציה - יחצ

על שולחנו של יוסי ורדי, מזכ"ל תנועת אריאל, יש שתי חוברות ששוכבות אחת על גבי השניה - כחולה לבנים, אדומה לבנות. הנושאים ומערכי הפעילות שונים לחלוטין, כך כשבזמן שבנות שבט נווה עוסקות בנושא תורת אמת, בני השבט המקביל ב'אריאל בנים' לומדים על קול האמת הפנימית. בתשובה לשאלה בנוגע לסיבת העבודה הכפולה ולהפרדה השרירותית בין בנים לבנות, מסביר ורדי כי אין ספק שיש צורך בהפרדה, ולא בגלל צניעות.

"ברגע שיש הפרדה בין הבנים והבנות בסניפים אתה מגלה שהצרכים שונים וכחלק מכך בנים צריכים חוברות הדרכה שונות לגמרי מבנות. הבנות יותר 'חופרות' בגיל הזה, יכולות להגיע לעומקים ולבנים לעומתן מתאים משהו מאד שבלוני וקצר, בנים מחפשים תכלס. גם באתר שלנו יש סיווג לפי קליל ועמוק. לרוב הבנים בוחרים בקליל והבנות בעמוק, כשכמובן שניהם בסדר גמור. מעבר לכך, הפרדה גורמת דווקא לשוויון בין המינים, כשהבנים מציירים על קירות, מעלים הצגות וריקודים, והבנות עושות כתובות אש בדיוק כמו הבנים. כשאני הדרכתי בבני עקיבא נוצר מצב בו הבנים נהפכו לעציצים. הבנות ארגנו את ההצגות, ציירו על הקירות וכמובן כתבו כי הכתב שלהן יפה יותר, השתתפות הבנים הסתכמה בהכנת כתובות האש".

אתה טוען שמי שרוצה שוויון צריך דווקא תנועה נפרדת?

"אני מאמין ללא קשר לדת שחינוך נפרד במיוחד בגילים הנמוכים, עד גיל ההתבגרות, מעלה גם את הבנות וגם את הבנים. חד משמעית. הנוער היום, ולא רק הנוער באריאל, הוא נוער גדול פי עשרה מאיתנו המבוגרים. יש לו רעשים ענקיים מהסביבה והוא צריך להתמודד עם דברים איתם אנחנו לא התמודדנו. הבעיה הגדולה היא להפריד אותם מהרעשים מסביב וברגע שאתה מצליח השמים הם הגבול”.

"האבסורד הגדול בעיני בבני עקיבא הוא כשבבוקר החניכים לומדים בחינוך נפרד ואחר כך, בסניף הם ביחד. בתור בוגר בני עקיבא אני מבין ששם יש דבק שאצלי אין. העובדה שהבנים והבנות פועלים ונמצאים יחד בסניפים היא הדבר היחיד שמחזיק אותם יחד. ללא עובדה זו בני עקיבא הייתה מתמוטטת. זה נשמע גרוע אבל זו דעתי והלוואי שאני טועה".

ורדי מספר שני סיפורים, בהם הוא ממחיש את טענתו. “באה אלינו קומונרית מנתניה וסיפרה שכשהייתה בבני עקיבא היא הייתה צריכה להתאפר ועכשיו, באריאל, היא הפסיקה לעשות זאת. לא מזמן באה אליי מדריכת חוץ אצלנו שנמצאת בחבריא ב' גם בבני עקיבא ושאלה אותי מה ההבדלים וסיפרתי לה את הסיפור הזה. היא אמרה לי 'נכון, כשאני נמצאת בשבתות בבית אני נאלצת להתמודד עם כל מה שקורה'. כשבאים לדבר איתי על סניף שרוצה לעשות פעילות משותפת כמובן שאני לא מסכים, אם השכבה הבוגרת בסניפים מתערבבת, סניף הבנים מתפרק. מבחינתי אם יש סניף כזה, שיעבור לתנועה אחרת".

אבל בשביל מה צריך שלוש תנועות נוער גדולות בציונות הדתית? למה לא לקחת קו אידאולוגי רחב ומשותף לכל התנועות נוער הדתיות ולהתאחד?

"יש תשובה בכיינית שאומרת שאריאל ניסו חמש פעמים להתחבר ובני עקיבא לא הסכימו. כשהגעתי לתנועת אריאל הלכתי לאיתן מור יוסף שהיה מזכ"ל בני עקיבא בזמנו ואמרתי לו 'קח את אריאל'. הם לא רצו. למען האמת אני מבין, זה היה גורם מעמסה נפשית גדולה מידי ולא היו מצליחים להסתדר”.

"התשובה האמיתית היא שהיום יש הבדל גדול בין התנועות, זאת לעומת ההתחלה בו לדוגמא מפקדים משותפים של הבנים והבנות אצלנו. כל נושא ההפרדה התחיל מהנוער. היה לנו לוח שנה משותף וחניכים אמרו שלא מתאים שעל הבוקר הם יראו תמונה של בנות. היום אנחנו הולכים בשיטה של קיום תורה ומצוות בשלמות וההפרדה היא נגזרת בדיוק כפי שאוכלים כשר או שלא מקללים. גם אצל בני עקיבא אין חזון שאומר להיות מעורבים, זו דרך הפעולה שלהם וכך גם אצלנו. אני מאמין שההשפעה הרבה יותר גדולה כשכל אחד דבק בדרך שלו".

בבחירות האחרונות, כשהבית היהודי והאיחוד הלאומי איחדו כוחות הוכח שההשפעה גדולה יותר על עם ישראל, למה כאשר זה מגיע לתנועת נוער זה אחרת?

"אנחנו בחינוך ולא באיחוד פוליטי. בחינוך הקו צריך להיות מאד ברור. ללא גמישות כזו או אחרת. אתה רוצה שהילד שלך ידע לאן הוא הולך ושלא יחיה בפשרה. במציאות בה החינוך הוא ללא פשרות, יש בירור אמיתי לגבי השאלות היכן אנחנו נמצאים. הילדים לא יכולים לקבל את הניואנסים שהמבוגרים מנסים להחדיר. בפוליטיקה אפשר להגיע לתמימות דעים ולפשרות אבל בחינוך לא. קחי לדוגמא את המחאה בבני עקיבא של האמא שיצאה נגד ריקוד הבנות בחושך, באולטרה סגול: היא רוצה תשובה ברורה כי היא רוצה דרך".

בני עקיבא הגיבו והסבירו שכל סניף פועל אחרת והדרישה להכתיב מלמעלה דרך היא לא אפשרית, אתה חושב שזו טעות חינוכית?

"אני חושב שבני עקיבא צודקים בעניין זה מאחר ודני הירשברג, מזכ"ל בני עקיבא, לא יכול היה לצאת בהכרזה כי יש לו המון סוגי סניפים. הם רוצים לכסות את כולם ולהיות מותאמים לאוכלוסיות שונות. גם אצלי יש סניפים שפועלים באופנים שונים. כשאני פותח סניף חשוב לי שהגישה תהיה של הקהילה. כמובן שיש דברים שההנהלה ארצית קובעת אבל הרוח של הקהילה מהותית יותר".

אתה יכול להגיד בניגוד לדני הירשברג, 'אני לא מאפשר שאבות יכנסו להופעות של בנות'?

"ודאי, וגם אמרתי את זה, ומי שלא מתאים לו, יש תנועות נוער אחרות. תראי, לא מדובר בהתרסה. בפסגת זאב הקימו סניף עזרא, התקשר אליי מזכ"ל עזרא ואמרתי לו שאין לי בעיה שיקים שם סניף. באו מדריכי הסניפים שלנו ואמרו שאם יקימו עזרא יהיו להם פחות חניכים. השבתי להם שאני לא רוצה חניכים שמגיעים אליהם בגלל שאין להם אלטרנטיבה. אני רוצה שיבואו חניכים בגלל שאנחנו אריאל, בגלל שהפעולות מעניינות והמדריכים נהדרים, לא בגלל שאין להם ברירה, זו לא המטרה שלי, המטרה שלי היא לא לכבוש את כדור הארץ, המטרה שלי לתת שירות חינוכי לנוער אחרי הצהריים בשעות הפנאי, לא להתחיל להילחם".

ואם כבר בנות, יש מקום למזכ"לית באריאל לאחר שתסיים את תפקידך?

"כן, למה לא. באריאל יש הרבה יותר רכזות מכל התנועות האחרות ואין מזכ"לית בתנועות הללו, גם לא באלה החילוניות. הבנות שולטות אצלנו. בהנהלה ארצית יש רק 4 בנים. יתכן שבגלל שלמזכ"לית יהיה יותר קשה לדבר בפני בנים זה לא הגיע עדיין, אבל יש היום אצלנו מציאות בו רכזות מדברות בפני בנים. אני לא רואה עם זה בעיה ולהפך".

להתיר את החבל

לפני שלוש שנים החליטו באריאל לנתק את החבלים מבני עקיבא ולהפריד את שמות השבטים. בכך התנתקה התנועה באופן מוחלט מהשורשים שהתחילו בבני עקיבא

"הייתה בתנועה מחלוקת גדולה האם להפריד את השמות מבני עקיבא או לא". מספר ורדי, "בשלב כלשהו הבנים החליטו שהם משנים את השמות. ההנהלה ארצית משותפת לשני המגדרים אבל יש תחום בנים ותחום בנות. הבנות לא רצו בשינוי, אבל שנה לאחר החלטת הבנים, הבנות עשו הצבעה והחליטו גם לשנות. לאחר מכן הוחלט לשנות גם את השמות של השבטים בחבריא א' לשמות בית המקדש".

זה עשה טוב?

"בטח! זה גרם לגאוות יחידה ענקית, לקחנו בחשבון שיכול להיות שזה ייקח זמן אבל ברגע ששינינו השמות השתרשו במהירות. אני חושב שזה מהלך מעולה עם הרבה עומק ובירור. הבירור יוצר זהות. החבלים נותקו והחניכים היו חייבים להחליט אם הם פה או שם. כבר אין רגל בבני עקיבא".

(צילום: דוברות אריאל)

בתחילת חודש נובמבר עורר ורדי סערה לאחר שאמר בנוגע לעצרת רבין של תנועות הנוער שמדובר בעצרת פוליטית שאמירותיה ומסריה מנוגדות לדרכם של תנועת אריאל ולדרך תורה, ולכן חניכי התנועה לא יקחו חלק בה. חודש לאחר העצרת, לא חוזר בו ורדי מהחלטתו.

אתה לא חושב שלמען האחדות פעם אחת הייתם צריכים להתכופף מעט וכן להשתתף בעצרת?

"זו לא העצרת שלי, זו הייתה עצרת פוליטית לחלוטין. העצרת היא לא עצרת נגד הרצח היא עצרת הסתה נגד הציבור הימני והדתי. דיברתי השנה, לא מזמן, עם מזכ"ל הנוער העובד והלומד והוא אמר לי שבתקופת רבין חניכי בני עקיבא עמדו בכביש 1 וצעקו 'בדם ואש את רבין נגרש' פניתי לאחלנן גלט שהיה מזכ"ל בזמנו בבני עקיבא ושאלתי אותו 'התקשרו ואמרו לך תטפל בחניכי בני עקיבא שקראו כך ולא טיפלת בהם?' הוא אמר לי 'תשמע לא היה כדבר הזה בכלל'. כלומר, עד עכשיו הם חושבים שזה מה שהיה. זה מוגזם. אדם שאומר לך דבר כזה לא נמצא במקום מפויס, הוא נמצא במצב של מלחמת הסתה.

"מי שהסית זה לא הציבור הדתי, זה השמאלנים, הנוער העובד והלומד הסית נגד הדתיים, מי שירק עלינו אז (לאחר הרצח ע”ל), מי שהוריד חיילים דתיים מטרמפים לא היו אנשים דתיים, היו אלה השמאל. מה הקטע עם השמאלנים?! השמאלנים מכפישים אותי ואני לא רוצה בצורה זו להתאחד”.

"מזכ"ל הצופים אמר לי שלאחר העצרת התקשרו אליו החניכים ושאלו אם הם שמאלנים, ומה הם עושים בעצרת שמאלנית? הנוער הלאומי שאל מדוע מאשימים, אנחנו אשמים ברצח רבין? ואלו לא אנשים דתיים, אלו אנשים ימניים וזה מה שהעצרת שידרה להם, אחד המזכ"לים החילונים אמר לי שעצרת רבין כבר גוועה בשנים האחרונות, מה שהציל אותה זה דני הירשברג בכבודו ובעצמו".

אז למה לא לציין את מורשת רבין בנפרד? אתם מסרבים לגנות את הרצח?

"אני לא חושב שיש דבר כזה מורשת רבין. עד היום אף אחד לא הצליח להסביר לי מה האדם הזה עשה. יש לי בעיה עם רבין. לא הייתי תומך בו בבחירות. עם זאת, הרצח הוא דבר נתעב. ואת זה כמובן שצריך לציין".

ובכל זאת, ראש ממשלה נרצח בגלל שנאה, לא נראה לך שצריך לציין את העניין בדרך כלשהי?

"באופן כללי אני מוכן לבוא ולצאת נגד אלימות, אם העניין היה רק לגנות רצח ודאי שאנחנו שם, אנחנו מגנים כל רצח, גם רצח ערבים שבא על רקע של נקמנות. אבל בשום אופן לא במסגרת עצרת פוליטית. אם יציינו את הרצח במקום אחר או בתאריך אחר אני וחניכי ישתתפו. בני עקיבא מוכנים בשם האחדות לבלוע תופעות בהן יוצאים נגד הדתיים והימנים בעצרת. אני לא מוכן שידרכו עלינו".

בחודשים האחרונים התחילה תופעה משונה בתנועת אריאל, בה נוער חילוני מצטרף לסניפים רבים ברחבי הארץ. לדברי ורדי הוא לא מצליח להסביר את התופעה.

"זו תופעה שאני לא מצליח להסביר אותה. בכמה סניפים בארץ הגיעו חילונים וביקשו להצטרף לפעילות. הייתה חניכה שכשהמדריכות היו מגיעות לקרוא לה הן היו יודעות שהיא עם פלאפון מתחת לחצאית אך היא מכבדת והכל בסדר. היכולת, בעיקר אצל הבנות, להכיל היא מאד גדולה. אצל הבנים יש יותר תופעה של דתל"שים שמגיעים אבל אצל הבנות מגיעות ממש חילוניות מבית, בנות איכותיות. פעם קניתי חולצות לבנות כדי שיגיעו למחנה עם חולצות ארוכות. היום יש שני סניפי עולים אז המצב קצת השתנה".

הורים אומרים משהו?

"אני יודע שלפני שהגעתי היה מצב יותר נוקשה, היה בגילה סניף עם חילונים שנסגר, תקפו אותם. היום אין מצב כזה ומוכנים לקבל אותם".

יש חשש שזה יגרום לשינוי הסטטוס קוו?

"לא. התנועה מספיק גדולה כדי שלא ישפיע. אין לנו קוד לבוש כי חוץ מהעולות לא נדרשנו לכך. הבנות החילוניות יודעות לאן הן מגיעות ומכבדות. כולן הולכות בצניעות, אולי נתקלנו בהתרסה פה ושם כי זה גיל ההתבגרות, אבל זו לא תופעה רווחת שאנחנו צריכים לעצור לחשוב מה עושים לגביה. אם זה עולה הדבר מטופל נקודתית מול המדריכה. אנחנו לא מכריחים וגם הם לא מתריסים כי לא באנו נגדם".

אם מדריכה מצהירה שהיא רוצה ללכת לשרת בצבא היא יכולה להמשיך להדריך?

"לא נתקלנו בתופעה כזו, בוא נגיד כך, אם מדריכה תצהיר שיש לה חבר נוציא אותה מהדרכה גם בשלב של האירוסין וגם אם זה יהיה מדריך, כי כשאתה מדריך האישיות שלך היא זו שמשפיעה, כמו גם הדרך בה המדריך חי".

לדעתך הציבור הדתי הולך ומתחזק?

"אין ספק זה קורה בכמויות. אפילו הורים שאתה מזהה בהם שעל פניו בני עקיבא מאד יכולה להתאים להם, נלחמים שהילד שלהם יהיה באריאל. בשנים האחרונות יש דרישה עצומה, אנחנו פותחים הרבה סניפים חדשים בארץ ואין לנו מספיק מדריכים. היום הציבור הדתי מחפש דברים אחרים. כמובן שלא כולם" ורדי מסייג. "הורים מחפשים את התנועה שמקיימת מצוות בשלמות".

"יש ציפייה שאריאל תהיה התנועה הכי גדולה, אני חושב שבסופו של דבר הציבור הולך היום בדרך בה הוא מבין שהרעשים מסביב פוגמים בילדים שלו. הציבור יבין שצריך ללכת למקום של יותר קדושה, לא תהיה לו ברירה, אחרת הוא יאבד את הילדים שלו. לדעתי עוד כמה שנים תנועת אריאל תהיה יותר גדולה מכל התנועות הדתיות. כל אלה שחושבים שהציבור היותר גדול בציונות הדתית הוא הציבור הלא תורני, חיים בסרט".

לסיום מה אתה מאחל לחניכים לקראת שבת ארגון?

"שימשיכו להיות גדולים וימשיכו להתפתח. הנושא שלנו הוא אמת ואני מאד רוצה שהחניכים שלנו ידבקו באמת ולא יוותרו עליה וילכו לאורה ועל ידי כך שידבקו במה שהם מאמינים בסופו של דבר זה מה שישפיע על הציבור ועל הרחוב".