בית הדין הבינלאומי אישר לחקור את ישראל על פשעי מלחמה

בית הדין הבינלאומי בהאג אישר לפתוח בחקירה נגד ישראל ונגד חמאס בגין ביצוע פשעי מלחמה. נתניהו תקף: "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/02/21 18:23 כד בשבט התשפא

בית הדין הבינלאומי אישר לחקור את ישראל על פשעי מלחמה
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

בית הדין הבינלאומי בהאג אישר אמש (ו') לפתוח בחקירה רשמית נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה. שופטי בית הדין אישרו לתובעת הראשית לפתוח בחקירה נגד ישראל, וכעת היא תצטרך לקבל את ההחלטה האם לעשות כך. השופטים קבעו כי "פלשתין" - הכוללת את יהודה ושומרון ורצועת עזה - היא מדינה חברה בבית הדין, ובגבולות אלו תתנהל החקירה.

נתניהו: "בית הדין הבינלאומי בהאג - גוף פוליטי ומוטה"

בנוסף, קבעה התובעת כי יש "חשד סביר" שבמהלך מבצע 'צוק איתן' ב-2014 ביצעו גם ישראל וגם חמאס וארגוני טרור נוספים פשעי מלחמה, כך שהחקירה עשויה להתנהל גם נגדם, בנוסף לחקירה נגד ישראל.

ראש הממשלה נתניהו תקף בהודעה חריפה את בית הדין בהאג ואת ההחלטה שהתקבלה. נתניהו אמר כי "כשבית הדין הבינ"ל בהאג חוקר את ישראל על פשעי מלחמה שקריים לגמרי, זאת אנטישמיות מזוקקת. בית הדין הזה הוקם כדי למנוע זוועות כמו השואה הנאצית נגד העם היהודי, כעת הוא תוקף את המדינה היחידה של העם היהודי.


(הצהרת נתניהו נגד בית הדין הבינלאומי בהאג)

"ראשית, הוא טוען באופן שערורייתי, שכשיהודים חיים במולדתם, בשילה, חברון, בית אל, אפילו בירתנו ירושלים - זהו פשע מלחמה", אמר נתניהו. "שנית, הוא טוען שכשחיילינו הגיבורים, מגינים עלינו נגד טרוריסטים שבאים לרצוח את ילדינו, לשגר טילים על ערינו - גם הם מבצעים פשע מלחמה".

עוד הוסיף ראש הממשלה: "כמובן שבית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששמה ישראל - הוא מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה כמעט מדי יום. זוועות מחרידות - הוא לא חוקר בכלל. כראש ממשלת ישראל, אני מבטיח לכם, נעמוד מאוחדים, נגן על חיילינו שמגינים עלינו, נגן על מולדתנו בכל הכוח. אי הצדק המשווע הזה זועק לשמיים, לעולם לא ניכנע לו".

מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל והרמטכ״ל בראשו מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה״ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי".
  
עוד נמסר כי "צה״ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה״ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש".

דובר מחלקת המדינה האמריקאית פרסם הודעה לפיה "ארה"ב מתנגדת להחלטת בית הדין בהאג". והוסיף כי "נמשיך לקיים את מחויבותו המלאה של הנשיא ביידן כלפי ישראל וביטחונה, כולל התנגדות לפעולות המבקשות לפגוע בישראל באופן לא הוגן".