אחרי העקירה לבעלי הכרם בשילה הוצעה קרקע חלופית שנמצאת בשטח אסור ליהודים

בני הזוג חן ואמית אליהו, בעלי הכרם שנהרס אתמול על ידי המנהל האזרחי, התעוררו למציאות חדשה בה 1,100 העצים שלהם אינם | בחודשים האחרונים הוצעו לבני הזוג קרקעות חלופיות שלא היו רלוונטיות. בנוסף, לטובת הפינוי נעשה שימוש בצו שנוי במחלוקת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/02/23 22:04 כה בשבט התשפג

לבעלי הכרם בשילה הוצעה קרקע חלופית שנמצאת בשטח אסור ליהודים
הכרם של משפחת בן אליהו לפני ההרס | , צילום: ללא

מדינת ישראל רעשה אתמול (ד') בשל פינוי והרס הכרם בשילה שבבנימין. במהלך הפינוי והרס 1,100 העצים שישבו על קרקע פרטית שנרכשה כדין, נראתה אלימות קשה של שוטרי מג"ב שתועדו על ידי האזרחים במקום. שלושה שוטרים הושעו מפעילות כפי שפרסמנו לראשונה.

תוצאות ההרס

עבור הכרם של בני הזוג הוצעה קרקע חלופית בשטח A

בעלי הכרם, חן ואמית בן אליהו, התחייבו בעבר כי יפנו את העצים לשטח חלופי עם סיום שנת השמיטה, ניתנה להם ארכה עד לראשון בפברואר 2023 והם אף חתמו על מסמך שישאו בנטל ההוצאות. בני הזוג אינם מכחישים את הדבר, אלא שלטענתם לא ניתנה להם ברירה אחרת אלא לחתום על אותו מסמך וכי שטח חלופי ראוי לא נמצא עבורם.

ל"חדשות כיפה" נודע כי עבור הכרם של בני הזוג הוצעה קרקע חלופית באזור שנמצא בשטח A, שכידוע שליטתו הביטחונית והאזרחית נתונה בידי הרשות הפלשתינית ואסור בכניסת יהודים. אפשרות נוספת שניתנה לבעלי הכרם היא להעביר את העצים לשטח מיועד לבניה בישוב עמיחי, דבר שלא היה מקובל על הצדדים.

חשוב להדגיש כי שטח הכרם נרכש לדברי בני הזוג - כדת וכדין. למרות זאת, בג"צ פסק כי יש לפנות את השטח, גם בעזרת צעד שנוי במחלוקת: המנהל עשה שימוש ב"צו שימוש מפריע" - צו שמוצא כאשר הוא סבור שנוכחות יהודים במקום כלשהו מפריעה לשלום הציבור. 

נציין כי בצו זה נעשה שימוש לראשונה נגד מתיישבי "בית השלום" בחברון בשנת 2008. בדוח הוועדה לבחינת מצב הבנייה ביהודה ושומרון שהוקמה על ידי ממשלת ישראל בראשית 2012, נכתב כי "צו זה הנו דרקוני ושיטת משפט מתוקנת אסור לה שתשלים עם קיומו", ועל כן המליצה הועדה לבטלו. 

אמית בן אליהו אמרה היום: "אתמול ראו בכל ערוצי התקשורת את גוויות העצים שנותרו לאחר ההוראה של ראש הממשלה נתניהו. לתדהמתי, קמתי הבוקר וראיתי שגם את מעט העצים שנותרו, עקרו כוחות מנהל שהגיעו באישון ליל. לא מתייחסים כך לאדמה. מה שבוצע כאן, הוא הרס רק בשביל ההרס".

תגובת המנהל האזרחי

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה לדברים: "כוחות הביטחון פינו חלקה חקלאית, אליה פלשו לפני שנים אחדות, באופן לא חוקי וללא אישור הגורמים המוסמכים. נזכיר, כי במסגרת הליכים מנהליים ומשפטיים שהתקיימו בנושא, התחייב מר חן בן אליהו, שנכנס למקרקעין המדובר ללא היתר, בפני בית המשפט העליון ורשויות האזור, כי יפנה באופן עצמאי את החלקה עד לתאריך 01.02.23. לנוכח בקשתו, ניתנה לו אורכה בת למעלה משנה לבצע את הפינוי".

בעלי הכרם בשילה: