בדרך לפינוי: הערעור על ביטול התיחום של אביתר נדחה

בסוף השבוע הגישו תושבי אביתר ערעור על צו התיחום אך בצה"ל דחו אותו והמשמעות היא כי בשבוע הבא יוכל שר הביטחון להורות על פינוי היישוב. תושבי אביתר צפויים לעתור לבג"ץ כדי לדחות הפינוי לפחות בעוד שבוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/21 08:07 יא בתמוז התשפא

בדרך לפינוי: הערעור על ביטול התיחום של אביתר נדחה
קרוב לסופו. היישוב אביתר, צילום: דוברות אביתר

ביום חמישי האחרון, בתגובה לצו התיחום שניתן לישוב אביתר שבשומרון, הוגשה השגה על הצו ע"י תושבי הישוב אביתר באמצעות עורכי דינם לאלוף הפיקוד תמיר ידעי. בהשגה ציינו עורכי הדין: חגי וינצקי וערן בן ארי, את הכשלים המהותיים בצו התיחום, והסיבות החוקיות בגינן יש לבטלו. הבוקר (ב') אחרי שצה"ל דנו בערעור, הוחלט כי ההשגות הכלולות בו נדחות ולכן אינן מבטלות את הצו. עבור התושבים יש לכך משמעות חמורה, היות ושר הביטחון, בני גנץ, יהיה רשאי להורות לפנות את היישוב כבר בשבוע הבא.

על פי התשובה הדוחה את ערעור נכתב כי הבניה של היישוב אביתר הוקם בניגוד לחוק על אדמות שאין לתושבים זכות לבנות בהן כרצונם. בתשובה אף החריפו את הטענות וכתבו כי בניית היישוב נעשתה בחסות מבצע שומר החומות, ובכך מהווה תגרה מול הפלשתינים ועלול להסלים את המצב הביטחוני. עוד נכתב כי הקמה של היישוב מאלצת את כוחות הביטחון להקצות כוחות הגנה רבים, כוחות שמיועדים למשימות אחרות. בעקבות כך תושבי היישוב צפויים לפנות לבג"ץ מה שעשוי לתת הארכה של עוד שבוע נוסף לפני שיפנו את היישוב, גם אם שופטי העליון יחליטו לצודד בעמדת הצבא.

בסוף השבוע, המועצה האזורית שומרון הגישה בסוף השבוע למנהל האזרחי, בקשה לאישור תכנית בניין עיר (תב"ע) לישוב אביתר. זאת כחלק מהמאמצים הנעשים להסדרת הישוב. במענה לערעור התייחסו לבקשה והודיעו כי גם הגשתה לא יכולה למנוע את פינוי היישוב. במועצה האזורית שומרון אכן קיוו שהבקשה תעצור את פעולות האכיפה כלפי היישוב, אך הבוקר הם התבדו. הבקשה לאישור התב"ע, כרוכה בסופו של יום באישור דרג מדיני, והיא הוגשה בידי יו"ר המועצה יוסי דגן.

דגן הגיב על דחיית הערעור וההכרעה כי בקשת התב"ע שלו לא תועיל: "בושה וכלימה המנהל האזרחי משתמש בהתפרעויות מחבלים כטיעון לעקירת ישוב. אין שום סיבה להרוס את אביתר חוץ מפוליטיקה, המנהל האזרחי נתן פרס לטרור, החמאס יכול להדפיס את המכתב ולתלות על הקירות בביתא ובקסבה בשכם".

יו"ר סיעת הציונות הדתית חה"כ אורית סטרוק, שהקימה את לשכתה ביישוב, התייחסה להחלטה: "‏לא רק כניעה מבישה לטרור. גם אכיפה בררנית: מסביב לאביתר עומדים מאות מבנים בלתי חוקיים של הרשות הפלסטינית, שהממשלה החדשה מחויבת להרוס במסגרת המערכה על שטחי סי. מצופה מהממשלה החדשה להרוס לפחות 50 מהם, לפני שהיא הורסת ועוקרת, חלילה, את אביתר".