ג'ו ביידן עלול להחזיר את ההתיישבות עשור לאחור

תוצאות האמת בארצות הברית מתעכבות אך ניתן להתחיל ולסכם את ארבע השנים הראשונות של טראמפ, ולגעת גם בשאלה, מה יקרה להתיישבות אם ביידן יחליף את הנשיא המכהן ויתיישב על הכיסא בבית הלבן | פרשנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/11/20 14:50 יח בחשון התשפא

ג'ו ביידן עלול להחזיר את ההתיישבות עשור לאחור
ביידן על רקע קרני שומרון, צילום: shutterstock/Flash90

תוצאות הבחירות בארצות הברית מתעכבות אך עד כה המגמה החיובית היא של מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן. תקופת כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ צפויה להסתיים רשמית בעוד כחודשיים וחצי, עם השבעתו בבית הלבן של ביידן לנשיאות. בתקופה הזאת, טראמפ עוד יכול להוביל מהלכים בהם יחפוץ, אך בעיניים התיישבותיות נראה כי מה שלא נעשה עד היום - לא יעשה בחודשיים הקרובים.

את ההקפאה שחוותה ההתיישבות בתקופת הנשיא ברק אובמה, ראשי ההתיישבות לא ישכחו עוד שנים רבות. לאחר כניסתו לתפקיד בינואר 2009 אמר אובמה לנתניהו כי ביהודה ושומרון לא תבנה "אף לא לבנה אחת". ביידן שהיה סגנו של אובמה, הכריז בעבר כי הוא ציוני. ובכל זאת, ראשי רשויות ביהודה ושומרון דואגים מכך שהקפאה תשוב לחיים כמו גם פתרון שתי המדינות שנעלם מהשיח העולמי בתקופתו של הנשיא טראמפ.

ההיסטוריה מלמדת כי ביהודה ושומרון לא דואגים לחינם. במשך השנים דאג ביידן לדבר על כך שעל ישראל להפסיק את הרחבת הישובים ביהודה ושומרון, להפסיק את הדיבורים על החלת ריבונות ולאפשר פתרון של שתי מדינות. בעת ביקורו בישראל בשנת 2009 זעם ביידן על 1,600 יחידות דיור שאושרו לבניה ברמת שלמה שבמזרח ירושלים.

החודשיים הקריטיים של ההתיישבות ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים

שינוי נוסף שיתרחש לאחר שביידן יכנס לבית הלבן הוא החזרת התיאום הביטחוני מול הפלשתינים, שכזכור הופסק על ידי הפלשתינים לפני כחצי שנה כמחאה על הכוונה להחיל ריבונות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. הנזק שבהפסקת התיאום מול ישראל פוגע בעיר בפלשתינים, למשל: כוחות הביטחון הפלשתינים לא יכולים לנוע על הכבישים ללא תיאום מראש, דבר שמשפיע על היבטים רבים דוגמת ביטחון ובריאות ברשות הפלשתינית. כאמור, לאחר כניסת ביידן לתפקיד הנשיא, התיאום צפוי להתחדש, וזאת במסגרת הניסיונות להחזיר את ישראל והפלשתינים אל שולחן המשא ומתן.

מתקופת כהונתו של טראמפ נזכור מספר דברים: הצהרת פומאפו קבעה כי הקמת ההתיישבות הישראלית ביהודה ושמרון אינה סותרת את החוק הבינלאומי. בתכנית המאה, נקבע כי ארצות הברית מכירה בריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ונותנת את הסכמתה להחלת החוק הישראלי על 30% משטחי C. ברמה המעשית, בכהונת טראמפ מועצת התכנון העליונה התכנסה על ידי נתניהו כמעט מדי רבעון, כמו שסוכם עם הממשל האמריקאי, ואלפי יחידות דיור חדשות אושרו ואף נבנו ביהודה ושומרון. כניסת ביידן לבית הלבן עלולה להחזיר את ההתיישבות לתחילת העשור הקודם ולעצור את הגידול במספר המתיישבים מדי שנה.