מנדלבליט יגיש בקשה לדיון נוסף בבג"ץ על פינוי מצפה כרמים

היועץ המשפטי לממשלה הגיע להחלטה,היות והוא סבור כי בג"ץ הציב תנאים מחמירים בהחלטתו. לטענת מנדלבליט מכירת הקרקעות במצפה כרמים נעשו בתום לב ולכן אין לפנות את היישוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/20 20:53 כא באלול התשפ

מנדלבליט יגיש בקשה לדיון נוסף בבג"ץ על פינוי מצפה כרמים
הכניסה ליישוב מצפה כרמים, צילום: מצפה כרמים

לפני שבועיים שופטי בג"ץ פסקו: היישוב מצפה כרמים יפונה בתוך שלוש שנים. טענת השופטים בהכרעה הייתה בפרשנות על 'תקנת השוק', לפיה ניתן להכשיר למעלה מאלף בתים היושבים על קרקע המוגדרת כפלשתינית ביהודה ושומרון, עם זאת, השופטים קבעו, ברוב של שניים נגד אחד, כי לא ניתן להפעיל את התקנה במקרה של היישוב מצפה כרמים. הערב (ה') הודיע היועץ למשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט כי יבקש מבג"ץ לקיים דיון נוסף בנושא, לאחר שהחלטת בשופטים נבעה מפרשנות מחמירה על 'תקנת השוק'.

בג"ץ פסק: היישוב מצפה כרמים יפונה

לאחר שהתייעץ עם בכירי משרד המשפטים, ועם בקשתם של שרי הביטחון והמשפטים, החליט מנדלבליט לבקש מבג"ץ לקיים דיון נוסף בעניין מצפה כרמים. מנדלבליט טוען כי קיימות שתי סיבות לערער על החלטת בג"ץ. האחת הגדרת 'תקנת השוק' - לפי מנדלבליט תקנה זו לא תקפה היות ומדובר בשטח שבתפיסה צבאית.  הסיבה השנייה היא החמרה במושג 'תום לב' - לפי תקנת השוק אפשר להכשיר העברת קרקע אם היא נעשתה בתום לב. בהחלטת השופטים נקבע כי העברה לא נעשתה בתום לב, אלא שמנדלבליט סבור שמקרים של תום לב אולי נעשו במקרים בודדים אך לא נכונים על פינוי כולל שרובו כן נעשה בתום לב.

מנדלבליט. שוקל להוציא את נתניהו לנבצרות

מנדלבליט. יגיש בקשה לדיון נוסף בבג"ץצילום: Tomer Neuberg/FLASH90

מנדלבליט מצודד בדעת המיעוט של השופט ניל הנדל, שטען גם כן שהעסקה נעשתה בתום לב. בפסיקת בית המשפט הציג הנדל את עמדתו וכתב: "מדובר בתאונה משפטית ולא במחטף משפטי. העברת הזכויות נעשתה מתוך אמונה שגויה של הצדדים לחוזה כי המקרקעין אכן נתפסו בידי המפקד הצבאי, ולא מתוך קנוניה או כוונה להשתלט על זכויות שלא כדין. נוצר פער בין המצב העובדתי והמשפטי הנכון, למצב שהיה בתודעתם של הגורמים השונים. כך הוצגו הדברים לתושבים".