הרב הבר: "דמות מופת של אמונה, של שינוי, של שוויון"

"הרב הבר, חולה כליה ומושתל בעצמו, הוא דמות מופת של אמונה, של שינוי, של שוויון, של אדם שלא מתמקד בבעיות שלו, אלא מנסה לראות כיצד הוא יכול לעזור לזולת"- דברים שנכתבו בעודו חי בעת הגשת מועמדותו לפרס ישראל. יהיה זכרו ברוך

חדשות כיפה משה, תורם כליה 24/04/20 08:11 ל בניסן התשפ

הרב הבר: "דמות מופת של אמונה, של שינוי, של שוויון"
הרב הבר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב ישעיהו הבר, מייסד ארגון "מתנת חיים",נפטר הלילה לאחר התמודדות עם נגיף הקורונה. לפני כחצי שנה, הועלתה מועמדותו לפרס ישראל בתחום מפעל חיים על ידי משה, תורם כליה, שתרם בעזרת ארגונו, וכך הוא כתב לועדה:

שלום רב

הרב הבר, חולה כליה ומושתל בעצמו, הוא דמות מופת של אמונה, של שינוי, של שוויון, של אדם שלא מתמקד בבעיות שלו, אלא מנסה לראות כיצד הוא יכול לעזור לזולת. כל זאת בזמן שהוא חי בפשטות על גבול העוני, מבלי לקחת לעצמו ולו מעט ממה שהיה יכול להנות ממנו.

את החלום ובו לא יהיו ממתינים לתרומת כליה בישראל, הגה הרב הבר לאחר שבחור שהיה מאושפז לצידו נפטר כתוצאה מהשתלה שכשלה לפני כעשר שנים. מאז ועד היום, הצליח הרב הבר לשכנע כמעט 750 אנשים ונשים לוותר מרצונם החופשי על כלייתם לטובת אדם שכלל אינם מכירים.
במעגל ההשפעה הראשון והברור ביותר מדובר באדם שנתן ל750 אנשים ונשים את חייהם בחזרה, מכיוון שמחלות כליה לא מאפשרות אורח חיים רגיל כלל.

במעגל השני הוא נתן גם לבני משפחותיהם של החולים את היכולת לחזור ולעסוק בחייהם ללא דאגה.
במעגל השלישי הוא מסייע לכל אחד ואחת מחולי הכליות בישראל בכך שהוא מקצר את תור הממתינים לתרומה.

הצלת חיים נוספת שנגרמת כתוצאה ישירה מהמפעל האדיר הזה שהוקם על ידו, נובעת מכך שכל השתלת כליה מפנה סכום של מאות אלפי שקלים בשנה מתקציב הבריאות. במכפלות של מאות חולים שקיבלו כליה ולא צריכים כעת טיפולי דיאליזה, מדובר על מיליארדי שקלים שהתפנו בתקציב הבריאות והלכו לטובת טיפולים ותרופות לחולים נוספים. אולם יותר מכל הדברים שכתבתי עד כה אני חושב שהענקת הפרס לרב הבר תהווה מסר חשוב מאוד בשני תחומים:

הראשון הוא התקווה- המילה החזקה ביותר בהיסטוריה של העם שלנו, זו שהחזיקה אותנו משך 2000 שנה בטרם חזרנו והקמנו פה את המפעל האדיר שבשמו אתם הולכים לתת את הפרס הזה. 
זו שנבחרה לייצג אותנו בתור ההמנון הלאומי מכיוון שהיא מצפן רב עוצמה עבור כל יהודי וישראלי באשר הוא. המילה הזו שבשנים האחרונות הפכה למילה מעט גסה, שמדברים על האובדן שלה ועל כך שאין תקווה כי כל אחד עסוק רק בעצמו.

הענקת הפרס לאדם שמייצג אנשים שבחרו לסכן את חייהם ללא כורח מלחמתי או משפחתי כלשהו ולתת חיים לאדם שאינם מכירים תסייע להציג את המציאות כפי שהיא- יש תקווה והיא מפעמת בליבותיהם של מאות ואלפים בעם הזה, יש טוב שמחכה לנו במעלה הדרך ומדינת ישראל משופעת באנשים שיודעים להתעלות מעל עצמם.

התחום השני הוא האמונה באדם- בעולם שבו טכנולוגיות מחליפות במהירות מסחררת את התפקידים שעד כה היינו רגילים לראות בני אדם עושים, בעולם שבו פעמים רבות מדברים על תועלת ולא על מוסר וצדק יש למדינת ישראל תפקיד חשוב. מוטלת עליה החובה בתור מדינת היהודים להמשיך ולשאת את דגל האמונה באדם- לומר בקול רם וברור שאין תחליף לחמלה אנושית, שאין שום טכנולוגיה שתוכל לגבור על הבחירה החופשית שלנו כבני אדם להתעלות מעל לעצמנו.

היה זה רבי עקיבא שסיכם על כל תורת ישראל במשפט אחד "ואהבת לרעך כמוך" – ואני הקטן סבור שאין מייצג טוב יותר למשפט הזה מאשר אדם שבזכותו ישנם מאות אנשים חיים שחולקים איברים עם זרים.

אם עד כה לא השתכנעתם אז אני סבור שבבואכם להעניק פרס על מפעל חיים יהיה זה טבעי לתת אותו לאדם שלגביו המושג "מפעל חיים" אינו מטאפורה לעשיה ארוכה וברוכה אלא לאדם שמנהל מפעל שמייצר חיים כפשוטו."

כעת, הוא הלך והשאיר את המפעל ללא מנהל אבל עם היכולת לכל אחד ואחת שעומד בקריטריונים לבוא ולהצטרף.

יהי זכרו ברוך

לעילוי נשמתו של הרב ישעיהו הבר ז"ל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן