חובה לפתוח את מתחמי בדיקות הקורונה ביום כיפור - זה פיקוח נפש

נסיעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לחפ"ק המצוד אחרי המחבלים במהלך השבת הייתה מובנת - מדובר בפיקוח נפש. אז למה מתחמי בדיקות הקורונה יהיו סגורים במהלך יום כיפור? זה לא פיקוח נפש?

חדשות כיפה יוני ורנר 12/09/21 17:41 ו בתשרי התשפב

חובה לפתוח את מתחמי בדיקות הקורונה ביום כיפור - זה פיקוח נפש
תור ארוך בדרך לבדיקת הקורונה , צילום: Yossi Aloni/Flash90

בליל שבת סביב השעה 22:30 הופעלה האזעקה ביישוב שלנו בעוטף עזה. מיד הבנו שזו תגובה למעצר המחבלים הבורחים. הייתה תחושה טובה לדעת שכוחות הביטחון עצרו אותם. במוצאי השבת החל להתגלגל דיון האם ההגעה של ראש הממשלה בנט לחפ"ק במהלך השבת והתמונות שיצאו משם הייתה נכונה. דיון מרתק בהקשר הלכתי אבל כשהוא בא מפוזיציה קשה מאוד לזקק אותו.

בעיניי, הגעה של ראש ממשלה לחפ"ק כזה הוא דבר בסיסי ונצרך מאין כמוהו. זו בכלל לא שאלה. אני מבקש לשים רגע בצד את האדם - נפתלי בנט, ולחדד את מה שידוע לרובנו: ראש ממשלה נושא באחריות. יש לנו כציבור עניין רב לראות שהדברים בשליטה, אפילו בנראות, גם זו חלק ממנהיגות. ולכן מתוקף תפקידו ובגלל שמדובר במחבלים שמסתובבים חופשי בשדות עמק יזרעאל, ראש ממשלה, כל ראש ממשלה, דתי ושאינו דתי, חייב להיות בנקודת השליטה ולהפגין כלפי אזרחיו מנהיגות ולהראות שהכל בשליטה.

אבל.

בעודנו משתעשעים מרמת הפוטושופ המגוחכת שיצרו למחבלים ברשתות הערביות, הגיעה הודעה מוועדת החוקה בכנסת שמערך הבדיקות לקורונה לא יפעל ביום כיפור. אם מקודם עוד היה לי ברור למה מותר לחלל שבת בנושאי בטחון ופיקוח נפש עכשיו הכל התבלבל לי. אם ראש ממשלה רואה (בצדק) שמחובתו להגיע לחפ"ק איך יכול להיות שמדיניות ממשלתו היא לסגור את מתחמי הבדיקות? הערה צדדית- מערך הבדיקות בחודש האחרון הפך לבלתי נסבל.

לנו יצא להגיע פעמיים לבדיקה. עזבו את הנסיעה למתחם הבדיקות (35 דקות בממוצע) אני מדבר על המתנה של שעתיים ויותר בכל פעם. זה לא מתקבל על הדעת. ולכן, כשאני שומע על סגירת מתחם הבדיקות ביום כיפור אני לא מבין מאיפה באה ההנחיה ההזויה הזו.

פיקוח נפש זה לא משחק. זו הגדרה הלכתית מאוד ברורה שבכותרת שלה מבקשת לשים את החיים מעל הכל. אנחנו בעיצומם של ימי ראש השנה ויום כיפור. כמה תפילות יש לנו על החיים? "מי לחיים ומי למוות, מי ברעש ומי במגפה", אין אחד שלא הרגיש צמרמורת קלה שהמילים האלה עברו על לשונו. זה בנפשנו, זה אינה אמירה שרחוקה מאיתנו שנות אור. אני אישית, ואני בטח לא היחידי, מכיר לפחות 15 אנשים שקברו את יקיריהם בגלל הקורונה. נשים וגברים שהיו יכולים לחיות בכיף עד גיל 90, בנחת.

סגירת מערך הבדיקות ביום כיפור הוא צעד מוזר, יהיר ובעיקר מזלזל. הרי כל אזרח נורמטיבי נשמר ושומר על ילדיו ומשפחתו בגלל הקורונה, כולנו רצים להתחסן ולהיבדק על מנת לקחת חלק בערבות ההדדית ולשמור על עצמנו, איך יכול להיות שיש לנו בכלל פריבילגיה לשחק עם אחד הצמתים הכי קריטיים במערכה הזו? החובה לשמור את מתחם הבדיקות פתוח בשבתות וחגים היא צו השעה. ואף יותר מזה, נכון היה לגייס מילואימניקים שיתנו מענה לתורים הבלתי נגמרים במתחמי הבדיקות, אז לא גויסו, ויש בודקת אחת באופקים שמתמודדת עם מאות הורים וילדים עצבניים, נו אז מה? לסגור את המתחמים וזהו? יכול להיות שרוצים לייצר פה איזו שיגרה של "חיים לצד הקורונה". לא יודע. ועדיין, השדר הזה בסגירת מתחמי הבדיקות ביום כיפור הוא רע ונורא, מקל ראש במקום שהכי ראוי היה להחמיר בו- שמירה על החיים שלנו.

רק המחשבה הזו על תפילת נעילה, התפילה שמכנסת לתוכה הכי הרבה אנשים במהלך השנה, שתהפוך חס וחלילה למדגרת קורונה, היא נוראית.

חשוב לציין, אני לא פוסק הלכתי ולא שאלתי לעמדת רבנים בסוגיית הבדיקות, אני כותב מתוך עמדה לאומית וממלכתית שרואה במדינת ישראל גוף שיודע להילחם במגיפה שקוטלת פה אלפי בני אדם ונמצאת ספציפית בגל התפרצות שטרם נבלם באמת. יש פה בסביבות 280 מתים מתחילת החודש ואנחנו עוד לא באמצע שלו. אם מחללים שבת על תפיסת מחבלים יש בעיניי חובה לאפשר לאנשים שרוצים להיבדק בשבתות וחגים את האפשרות הזו כחלק מהמאמץ שהממשלה עצמה ביקשה מאיתנו האזרחים.

אם משחקים בזה אז חבל על הזמן של כולנו, כולל נסיעות לחפ"ק בשבתות.