הקריאה למרי תרבותי: מניין הגיע הצורך של מתתיהו למרוד?

המרדנות של מתתיהו היא הגילוי של התשתית הנפשית הנחוצה לנו. להאיר את האור שלך מול רשות הרבים כשאתה יכול וכשזה נמנע אתה לא פורש הצידה ואומר תהילים, אלא מדליק את האור על השולחן בבית

חדשות כיפה הרב אהרון אגל-טל 10/12/20 15:12 כד בכסלו התשפא

הקריאה למרי תרבותי: מניין הגיע הצורך של מתתיהו למרוד?
צילום: shutterstock

מהן התכונות הנדרשות לאדם לקום כנגד כולם ולמרוד? מה עשה את מתתיהו כל כך שונה מן הצדיקים ושאר האנשים הטובים שודאי חיו באותה תקופה?

אנחנו שואלים את עצמנו פעמים רבות איך משנים את המציאות שאנחנו חיים בה. איך אני מעורר בילדי השראה לנוע נגד הזרם ולהיות גאים בחינוך שלי? איך מתחנכים להיות מסוגלים לבקר את התרבות הזרה שמפתה כל כך ולהיות חזקים ממנה?

התנועה הנפשית במצבי מצוקה ולחץ היא להתכנס ולהתפלל. אנחנו מבקשים את הקב"ה שיחלץ אותנו מן הקשיים ומן המהמורות, שיתן לנו את הכוח לעמוד בנסיונות החיים ובכלל – שיתערב לטובתנו במציאות הסבוכה הזו.

אבל חג החנוכה מלמד על שני כוחות שפועלים במצבי המשבר האלו. לכאורה הם אינם תלויים זה בזה, אבל זה כמובן רק מנקודת המבט החיצונית – הניצחון הצבאי ונס פך השמן. לרוב מצבי לחץ ואימה מקפלים אותנו ומעמיקים את התלות שלנו בקב"ה. אכן האמונה היא מקור כוח עצום, אבל צריכים להכיר בכך שהאתגרים קוראים לנו להשתנות, לא רק להתפלל. הניסיונות נועדו בודאי להעמיק בתוכנו את האמונה בד', אבל לא פחות מכך להעמיק את האמונה בעצמנו.

ר' לוי יצחק מברדיטשוב שאל מדוע לא אומרים את תפילת 'על הניסים' בפסח או בסוכות? בתפילה הזו יש הרי את המשפט הידוע "בימים ההם בזמן הזה" שהיא הבקשה לניסים שיתגלו גם בזמננו, אז מדוע שלא נבקש ניסים כביציאת מצרים? והוא מסביר שניסים שפורצים את הטבע, אינם טובים לנו, כי בסופו של דבר הם מקטינים אותנו (בפירוש חופשי שלי..)

כהורים אנחנו נדרשים לעמוד מול ניסיונות מורכבים שלא הכרנו כילדים.  תעבורת המידע והחויות הדיגיטליות, המציפים את המסכים, מעצימים את כוחם של מעצבי תרבות זרים וקשה לנו למצוא   בתוכנו את הכוח לעמוד כנגד.

החינוך כמו חנוכה, הוא לעשות את הפעולה שבכוחך. להאיר את האור שלך מול רשות הרבים כשאתה יכול וכשזה נמנע אתה לא פורש הצידה ואומר תהילים, אלא מדליק את האור על השולחן בבית.
אתה נעשה פעיל. אתה חותר למגע. אתה נכנס לויכוח. אתה מעורר דיון. בגדול אתה במלחמה על הרוח שלך ושל ילדיך.

המרדנות של מתתיהו היא הגילוי של התשתית הנפשית הנחוצה לנו. כאשר הערכים הקדושים לנו חקוקים בעומק האישיות ואינם רק הצהרת כוונות; מעין מניפסט מכונן שאנחנו מבינים שכלית, אבל לא חווים בחיים – אז כאשר הצורר הרוחני קם להשמיד את הערך שלנו, אנחנו נלחמים עליו כמו שאדם נלחם על חייו.

ואלו שני האורות המתגלים בחג החנוכה: הכוח המתגלה באדם המאמין שדוחק בו לפעול ולהילחם עם הנס האלוקי; גילוי אור ד'. ועל זה באמת ראוי לנו להתפלל: שיהיו לנו הכוחות בזמן הזה כמו בימים ההם.

הכותב הוא מחבר הספר "להגיד לאדם ישרו – אנושיות כמבוא לתורה"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן