למה הרבנות הראשית מתנגדת לנשים?

בהצעת החוק החדשה יש מתן סמכות כמעט בלתי מוגבלת לרבנות לקבוע שתפקיד מסוים הוא "דתי" ולכן נשים מוגבלות מלתפקד בו | עו"ד ניצן כספי שילוני חושבת שברבנות פשוט רוצים לחסום נשים

חדשות כיפה ניצן כספי-שילוני 26/10/20 22:14 ח בחשון התשפא

למה הרבנות הראשית מתנגדת לנשים?
אין שיעור קומה? אילוסטרציה, צילום: באדיבות המצלם

תראו את זה: בשנות ה-50 נחקק חוק שוויון זכויות האישה שקובע שנשים זכאיות לשוויון למעט, כמובן, בדיני מעמד אישי (כך כתוב במפורש בסעיף 5).
היום פרסם מכון על משמר הכנסת שהוגשה הצעת חוק פרטית של ח"כ משה ארבל מש"ס לתיקון - או יותר נכון לקלקול - החוק. התיקון/קלקול מבקש להגביל את הזכות לשוויון של נשים ולאסור עליהן לתפקד בכל תפקיד דתי שהרבנות תכריז עליו שלנשים אין כניסה אליו.

הרבנות הראשית דוחה את האפשרות לקיום בחינות רבנות לנשים

יש כאן מתן סמכות כמעט בלתי מוגבלת לרבנות לקבוע שתפקיד מסוים הוא "דתי" ולכן נשים מוגבלות מלתפקד בו (לא רוצה לדמיין לאילו תפקידים ציבוריים זה יכול לזלוג - חברות במועצה דתית? יועצת משפטית של משרד הדתות? בעצם מספיק חמור שיחסמו נשים שמשקיעות שנים בלימוד תורה ומתפקדות כסמכות הלכתית בפועל). 

עכשיו תראו את דברי ההסבר לתיקון הזה: הם לא מסתפקים ואומרים שלפי ההלכה כפי שהם תופסים אותה נשים מנועות מלתפקד כרבניות או דייניות, אלא מכריזים שמטרתם היא - "לשמור על שיעור קומתם ההלכתי והציבורי של נושאי תפקידים אלו". הם רוצים "לשמור על שיעור קומתם" של בעלי התפקידים ולא רוצים שנשים יקלקלו להם את "שיעור הקומה".

הייתי מגייסת לפה תאורטיקניות פמיניסטיות שהסבירו איך הנחיתות של נשים מתפקדת כחלק מהתאולוגיה, שכן היחס בין האישה לגבר מייצג את היחס בין הגבר לאל. אבל במקרה הזה זה הרבה יותר פשוט - פחד טהור מאיבוד משאבים וחסימת הנשים המדהימות ששינו את הכללים.