משלבים כוחות מול איראן: ישראל, ארה"ב והאמירויות בתרגיל משותף

אחרי שבאיראן פתחו בתרגיל רחב היקף באוויר ובים על מנת לאותת לישראל על מוכנותם למלחמה, בנות הברית בחדשות משתפות פעולה | בתרגיל ראשון מסוגו התאמנו חיל הים הישראלי עם צבא איחוד האמירויות ובחריין

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/11/21 14:37 ז בכסלו התשפב

משלבים כוחות מול איראן: ישראל, ארה"ב והאמירויות בתרגיל משותף
ארכיון, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

הסכם אברהם - השלב הביטחוני: אמנם בחזית ההסכמים שנחתמו בין ישראל, ארצות הברית והאמירויות היו שיתופי הפעולה אבל ככל שהמצב הביטחוני מול איראן מתחמם, כך השותפות הצבאית מתחממת. השבוע התקיים תרגיל של זרוע הים בשיתוף עם הצי החמישי בפיקוד המרכז האמריקאי, איחוד האמירויות ובחריין, במרחב הים האדום שבזירת ים סוף. התרגיל מהווה התחלה של שיתוף פעולה בין המדינות כנגד ההתבססות האיראנית במרחב הימי.

גורם בכיר בזרוע הים התייחס לתרגיל: "תחת הכנפיים של הצי החמישי יושבות המדינות איתן נחתמו הסכמי אברהם, כמו גם חיילי מארינס. על כן, בשבוע האחרון הורידה אונייה אמריקאית 500 חיילי מארינס בחופי אילת, שמתאמנים כעת במסגרת אותו תרגיל במאל״א בצאלים, ובחלק הצפוני של הים האדום מתנהל תרגיל ימי".

שיתוף הפעולה כאמור מגיע כתגובה לתרגיל האיראני רחב ההיקף שמתקיים בימים אלה, במהלך התרגיל הציגו האיראנים יכולת צבאית ימית על מנת לשגר מסר לישראל ולשכנותיה. תרגיל התגובה של בעלות הברית החדשות ימשך חמישה ימים.

בראד קופר, מפקד בכיר אמריקאי אמר על התרגיל כי "מרגש לראות את כוחות צבא ארה"ב מתאמנים עם שותפים אזוריים כדי לשפר את יכולת האבטחה הימית הקולקטיבית שלנו. שיתוף הפעולה הימי מסייע בשמירה על חופש הניווט והזרימה החופשית של הסחר, שחיוניות לשמירה על הביטחון והיציבות האזוריים".

בין ישראל לצבא ארצות הברית מתקיים שיתוף פעולה הדוק בכל הקשור לאימונים נגד מתקפות איראניות. רק בתחילת החודש לוחמי היחידה המיוחדת של חיל הנחתים האמריקאי -  Task Force 51 החלו באימון נדיר עם יחידות מיוחדת של צה"ל. זאת לקראת תקופת שירות במפרץ הפרסי. על רקע האיום האיראני, הלוחמים תרגלו בישראל תרחישים אפשריים של הסלמה באיראן.

היחידה שהתאמנה עם יחידת מגל"ן, לוט"ר ויחידות מסווגות נוספות הגיעה לישראל דרך הים ומשם הוטסו הלוחמים במסוקים לנגב. בין התרחישים אליהם מתכוננים האמריקאים: השתלטות עויינת של גורמים איראניים על שגרירות ארצות הברית, השתלטות על ספינה אמריקאית או הסלמה כוללת.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לאחרונה על איראן כי "אין זה סוד שאיראן נמצאת כרגע במצב המתקדם ביותר מבחינת יכולות העשרת אורניום". עוד הוסיף, כי "אנחנו במלחמה קרה עם איראן. ב-30 השנים האחרונות, איראן התמקמה סביבנו כדי להסיח את דעתנו".