נתניהו על השבת אורון שאול והדר גולדין: "נותנים סיכוי לחלון ההזדמנויות"

ראש הממשלה לא הגיע פיזית לטקס האזכרה לחללי צוק איתן, אך נשא נאום מצולם, בו התייחס לסוגיית החללים שגופותיהם עדיין מוחזקות בידי חמאס. במקביל, קיימו משפחותיהם, שנבצר מהן להגיע בשל ההגבלות, טקס אזכרה אלטרנטיבי

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/20 19:06 י בתמוז התשפ

נתניהו על השבת אורון שאול והדר גולדין: "נותנים סיכוי לחלון ההזדמנויות"
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בהר הרצל בירושלים התקיים היום (ה') טקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע 'צוק איתן', שש שנים לאחר סיומו. נשיא המדינה ריבלין, שר הביטחון גנץ, שכיהן כרמטכ"ל בזמן המבצע, והרמטכ"ל כוכבי נכחו בטקס, כשראש הממשלה נתניהו לא הגיע פיזית, בשל התמשכות ישיבת קבינט הקורונה, אך נשא נאום מרחוק באמצעות וידאו.

גנץ עצמו נאם בטקס ואמר כי "ראש הממשלה נעדר, אך נוכח. אני בא מאותה ישיבה שהיה בה, והוא ניסה לתמרן ולנהל את ישיבת הקורונה. חבל שלא הספיק להגיע".


(נאום נתניהו בטקס)

נתניהו אמר בנאומו בין היתר כי "מדינה שלמה התלכדה כאיש אחד ב'צוק איתן' – בדיוק כפי שאנו נדרשים לעשות בימי הקורונה, עם אחריות אישית, ועם אחריות הדדית. מראש הצוק האיתן ניתן לראות את התמונה הרחבה: חיילינו יצאו למלחמה על הבית. הם נחלצו לעזרת יישובי הדרום, יישובים שספגו אש טילים, הם פעלו נגד תשתיות טרור, הם השתלטו על מנהרות, הם הכריעו מחבלים, הם הנחיתו מהלומה קשה מאוד על מבקשי נפשנו. אילו אויבינו היו יודעים את גודל המכה שיספגו, אין לי ספק שהם היו מחזירים את הגלגל אחורה.
נחשול אדיר של אהבה עטף את הלוחמים. החיילים בחזית פעלו למען העורף המותקף, והעורף עטף באהבה את שליחי המדינה בחזית. רבבות ליוו למנוחות את החיילים הבודדים, שנתנו לכולנו שיעור בציונות.

ראש הממשלה התייחס לחללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין, שנפלו במבצע וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס, וכן לאזרח אברה מנגיסטו שחצה את הגבול לעזה ומאז לא נודעו עקבותיו, ורמז כי יש מגעים לקיום עסקה להשבתם: "אנו מאחלים לפצועי המבצע החלמה שלמה, ואנו מוסיפים לפעול להשבתם של אורון שאול והדר גולדין, וכמוהם גם את אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. כשאנחנו מזהים חלון הזדמנויות – אנחנו מוכנים לתת לו סיכוי, ואנחנו נותנים לו סיכוי".

בסיום דבריו אמר נתניהו: "איננו שוגים באשליות. אתגרי הביטחון מחייבים עמידה רצופה על המשמר. אנו דרוכים בהגנה – בים, באוויר וביבשה, כולל הקמת המכשול נגד מנהרות בגבול עזה, מכשול שעתיד להיות מושלם עד סוף השנה. בד בבד אנחנו ניצבים הכן לכל תרחיש, בכוח התקפי גדול מאוד. מי שינסה לאתגר אותנו בפעולות אלימות, יספוג מכה מוחצת ביותר".

נשיא המדינה ריבלין התייחס אף הוא בנאומו לחללים ולשבויים ואמר כי ''כל עוד בנינו האהובים מוחזקים שם, לא ננוח, עד שישובו לגבולם ולכן, משפחות אהובות, שנאלצתן להיפרד מהיקר מכל עבור שלום כולנו. עבור שלום הארץ הזאת. מה נאמר לכן? כל שיש בכוחנו לעשות הוא לעמוד לצידכם, באהבה ובכאב, ולהבטיח אנחנו איתכם ואנחנו לא שוכחים''.

המשפחות בטקס האלטרנטיבי: "נתניהו התחמק, אין לו תשובות"

נציגי המשפחות השכולות, שנעדרו מהטקס הממלכתי בשל מגבלות הקורונה, קיימו טקס אלטרנטיבי בכניסה להיכל הזיכרון בהר הרצל. אביו של הדר גולדין, שמחה, תקף בטקס את נתניהו ואמר כי "נתניהו התחמק מלבוא לפה היום כי אין לו תשובות. אין לו תשובות מדוע הוא השאיר שני חיילים בעזה ואין לו תשובות מדוע הוא מנע מהמשפחות השכולות להיכנס לטקס הממלכתי".

אחיו התאום של הדר, צור, הצטרף לדברי אביו ואמר: "מצד אחד נתניהו מטרפד כל יוזמה שיכולה להחזיר את אחי ואת אורון בחזרה. ומצד שני הממשלה מחזירה מחבלים חיים ומקדמת הנחת צינור גז לרצועה. על רקע הדברים האלה ביקשנו להיפגש עם נתניהו, אבל הוא בוחר להסתתר מאחורי ראש המל״ל ומתאם השבויים והנעדרים, ולא מסכים לפגוש אותנו".

מוטי מט, אביו של סמ״ר לי מט הי"ד, שנפל גם הוא במבצע, אמר כי "שש שנים הן יותר מדי זמן כדי למלא את המצווה של שבו בנים לגבולם. זאת בושה וכתם לכל מי שהוביל את המלחמה שאורון והדר עדיין בעזה".