"ניתן לבקר בבתי חולים בשבת, על אף שבדיקת החום נעשית על ידי יהודי"

יו"ר ארגון רבני בית הלל, הרב מאיר נהוראי, מגיב לפסיקתם של מספר רבנים מהמגזר החרדי שקבעו שיש להימנע מהגעה לבתי חולים ולמקומות ציבוריים אחרים בהם מתבצעת בדיקה לנכנסים על ידי שומר יהודי, אלא אם מדובר בפיקוח נפש. לדבריו: "גם אם שומר יהודי או מצלמה טרמית הרי, שמותר למבקר להיכנס בשערי בית החולים, גם אם אין מדובר בפיקוח נפש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/20 11:51 יח בסיון התשפ

"ניתן לבקר בבתי חולים בשבת, על אף שבדיקת החום נעשית על ידי יהודי"
בדיקות חום לגילוי קורונה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Nati Shohat/Flash90

מספר רבנים בולטים בציבור החרדי קבעו כי, בימי הקורונה, יש להימנע מהגעה בשבת לבתי חולים ולמקומות ציבוריים אחרים בהם מתבצעת בדיקה לנכנסים - אף אם הדבר נעשה על ידי מצלמה טרמית ממוחשבת וללא התערבות יד אדם, וטענו כי: "הדרך הנכונה היא להעמיד נכרי שיבצע זאת".

יו"ר ארגון רבני בית הלל, הרב מאיר נהוראי אומר ל"כיפה" כי הוא סובר אחרת: "שאלה מסוג זה צריכה מענה מרבני בתי החולים, העובדים עם הנהלות בתי החולים לגבי כל פעילות בית החולים. בפסק ההלכה שפורסם שבו אוסרים הרבנים כניסה לבית החולים הן מצד השומר המודד את החום, והן מצד  "מצלמה טרמית", שמזהה את הנכנסים כאשר מידת החום מוצגת על גבי מסך. אתייחס לשני האמצעיים הללו כל אחד לחוד".

הרב נהוראי ציין כי, "לגבי המצלמה ישנה תשובה מפורסמת של בעל שבט הלוי (ט,סט) ואצטט שני משפטים חשובים: "...אבל לא כן, כשאדם אינו עושה כלום ממש והולך לדרכו לפי תומו, ואינו מוסיף אף תנועה אחת למען מלאכה אף, שבגרמתו נדלק אור או דבר כיו"ב בזה פשיטא, שכל זמן שאינו חושב ממש ללכת למען הדליק וכיו"ב, שאין אנו מצרפים הליכתו הרגילה לתוצאה הנ"ל".

לפי זה נראה כי, "אדם הנכנס לבית החולים הולך לפי תומו ואינו מוסיף כל תנועה כדי להפעיל את המצלמה. זאת ועוד, אין לו כל ענין בהפעלתה של המצלמה. כמובן שהמצלמה משרתת את בית החולים בכך שלא ייכנסו אנשים שמסכנים את הציבור".

"לגבי שומר, האדם הניצב בשער בית החולים תפקידו למנוע מציאות של פקוח נפש ולכן נוכחותו ופעולתו מותרים. הלכתית במקרים מסוג זה עדיף על ידי גוי אולם, אם בית החולים מעמיד יהודי שימדוד חום הוא עושה פעולה מותרת. כל מי שנכנס לבית החולים אינו עושה כל פעולת איסור בעמידתו לפני השומר. כאמור, השומר אינו עושה מצידו כל פעולת איסור. כל מי שנכנס לבית החולים בשבת נכנס למטרות של ביקור חולים שהן נחוצות וחשובות לחולה", אמר הרב.

לדבריו, "אמירה גורפת בלשון הפסק, הטוענת שאין להיכנס אלא אם כן ברור, שיש ספק פקוח נפש עלולה למנוע מאנשים לבקר חולים ומי יודע כמה תועלת נפשית ובריאותית היה יכול להיגרם כתוצאה מביקורים אלו. זאת ועוד, זה יכול לגרום לאנשים שחשים שלא בטוב להיבדק בחדר מיון". 

לסיכום אומר הרב נהוראי, "רבני בתי החולים יקבעו בשיתוף פעולה עם ההנהלה את זהותו של השומר, אולם אם נפלה החלטה שיעמוד שומר יהודי או מצלמה טרמית הרי, שמותר למבקר להיכנס בשערי בית החולים, גם אם השומר יהודי. חשוב לציין שהשומר העומד שם עושה פעולה מותרת המונעת פקוח נפש ציבורית, וממילא המבקר אינו מכשילו וגם הוא עצמו אינו עובר על איסור.  פסק האוסר באופן גורף עלול לגרום גם למניעת ביקורים נחוצים ויש לכך מחיר".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן