התחבורה הציבורית קורסת: מאיימים בשיבושים

חברות האוטובוסים הפרטיות הודיעו לשרה רגב על שיבושים החל מהשבוע הבא. באל על האריכו את תקופת החל"ת עד יולי. מיום רביעי נתיב באיילון לכיוון צפון ייסגר לחצי שנה. הרכבת נשארת מושבתת

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/20 18:56 טז בסיון התשפ

התחבורה הציבורית קורסת: מאיימים בשיבושים
ארכיון. תחבורה ציבורית, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מערכת התחבורה הציבורית לא מצליחה להתאושש ממשבר הקורונה. פורום חברות התחבורה הציבורית פנה היום (ב') לשרת התחבורה, מירי רגב, והזהיר מפני שיבושים קשים בפעילות האוטובוסים החל מהשבוע הבא. בפורום טוענים כי לא ניתן מענה אמתי שיאפשר למפעילי התחבורה הציבורית כיסוי עלויות. "ללא התערבותך, ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית. קריסת הענף תגרום לעשרות אלפי מפרנסים ומשפחות לקרוס כלכלית", כתבו לשרה רגב.

אוטובוסים

הפורום מאגד תחתיו את החברות: דן, אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, ואגד תעבורה. עוד כתבו: "בעוד 10 ימים בלבד, יגמר פרק הזמן בו תוכלנה החברות להמשיך ולהחזיק את ראשן מעל המים ולהפעיל את התחבורה הציבורית במתכונת שגרתית. מתום התקופה, החברות תאלצנה לעבור ל'מוד הפעלה הישרדותי' הכולל צמצום פעילות משמעותי". לבסוף איימו בפורום על שיבושים החל מהשבוע הבא: " משמעות השיבושים היא שיתוק המשק והגבלת התנועה של מיליוני אזרחים בישראל". 

רכבות

הקבינט המיוחד בנושא קורונה החליט לעכב בעוד שבוע את השבת רכבת ישראל לפעילות, ורק אז לבחון מחדש. יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, דרשה לחדש באופן מידי את פעילות הרכבת: "אנחנו מצרים על ההחלטה שלא להחזיר את תנועת הרכבות. ההחלטה כעת שלא להחזיר את הרכבת פוגעת אנושות בציבור הנוסעים, בחזרה לשגרה של המשק ובציבור עובדי הרכבת. אין בזה שום היגיון, ובמיוחד כאשר כל מערך התחבורה הציבורית כבר פועל באופן מלא והמשק כולו חזר לפעילות. יש לנו את היכולת לשמור על בריאות הציבור ובריאות העובדים".

טיסות

 באל על האריכו את תקופת החל"ת ל-5,800 עובדים בחודש נוסף, עד ל-31 ביולי. המנכ"ל גונן אוסישקין כתב גם לעובדים: "ללא הגעה על סיכום והזרמת ההלוואה לא נוכל לחזור לפעילות, זאת מאחר והסכום הזה נדרש כתנאי בסיסי ומקדמי לחידוש הטיסות, על מנת לאפשר תשלום חובות ללקוחות וספקים. אני וצוות ההנהלה נחושים לעשות הכול על מנת להציל את הבית, ואני מאמין שנמצא את הדרך להגיע להסכמה שתאפשר את מתן הסיוע שנחוץ לאל על כמו אוויר לנשימה". 

שיבושי תנועה

החלטה נוספת שיצאה היא כי החל מיום רביעי ייסגר לתנועה נתיב באיילון לכיוון צפון, למשך חצי שנה. הנתיב שייסגר יהיה בין מחלף לה גווארדיה ובין מחלף השלום לכיוון צפון, ובכך לתחבורה הפרטית יישארו ארבעה נתיבים. הסיבה לסגירה היא קידום מיזם הנתיבים המהירים, ויחלו עבודות לסלילת  נתיב לתחבורה ציבורית. הפקקים שהיו אמורים לרדת, בשל השבת פעילות הרכבת רק יגדלו לאחר שהקבינט החליט לא להשיב את פעילות הרכבת.  

יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט הגיב על החלטת הקבינט: "דחיית פתיחת נסיעת הרכבות היא שגיאה חמורה של הממשלה, ‏וניהול לא נכון של הסיכונים. ישנם 23 חולים קשים מאושפזים, כ3000 מיטות אישפוז.  אנחנו רחוקים שנות אור מקריסת המערכת. אך החלטה זו פוגעת אנושות בעובדים ובעסקים, ללא צורך".