אושר בקריאה ראשונה: תיקון החוק שיאפשר את החילופים בין גנץ לנתניהו

ברוב של 72 תומכים מול 40 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק יסוד הממשלה המאפשרת את הרוטציה בין נתניהו לגנץ. ח"כ שקד: "אתם למעשה מאפשרים בעתיד למיעוט לשלוט על הרוב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/04/20 14:48 ו באייר התשפ

אושר בקריאה ראשונה: תיקון החוק שיאפשר את החילופים בין גנץ לנתניהו
בנימין נתניהו ובני גנץ חותמים על ההסכם הקואליציוני, צילום: ללא

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת, אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק יסוד: הממשלה של חבר הכנסת איתן גינזבורג וקבוצת חברי כנסת של חבר הכנסת איתן גינזבורג וקבוצת חברי כנסת. 72 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 40 שהתנגדו. ההצעה תוחזר לוועדה המיוחדת שהוקמה לדיון בהצעת החוק, להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

יוזם ההצעה ח"כ איתן גינזבורג הציג את ההצעה ואמר: "אנחנו נמצאים בימים של משבר בריאותי חמור שישראל לא ראתה כמותו בעבר, שהוביל גם למשבר כלכלי עמוק, תוך כדי שאנחנו בעיצומו של משבר פוליטי חסר תקדים. ישראל מצויה מעל שנה במצב של קיפאון שלטוני אחרי 3 מערכות בחירות ושתי כנסות שלא הצליחו להקים ממשלה. בעקבות תוצאות הבחירות ללא הכרעה פוליטית ברורה שלא מאפשרת הרכבת ממשלה באופנים אותם הכרנו עד היום אין מנוס מהקמתה של ממשלה במתווה של רוטציה, ממשלה שוויונית. אנחנו לא פוגעים או מבטלים את ההסדר המשטרי הקיים אנחנו כן מבקשים להוסיף פרק נוסף להסדר הקיים שמעגנת עקרונות הקמתה של ממשלת רוטציה. 

עוד הוסיף ח"כ גינזבורג: "אנחנו בעיקר מייצרים יציבות שלטונית שכל כך חסרה לנו ובתוכה מערכת איזונים ובלמים פנימית, במצב של תפיסות עולם ערכיות שונות בין גושים פוליטיים במדינת ישראל. השלטון הדמוקרטי בישראל כמובן נשאר על כנו והוא אפילו יתחזק. תוצאות הבחירות ישתקפו בצורה מיטבית בממשלה והעיקרון הייצוגי יובא יבוא לידי ביטוי יותר מאי פעם. שמעתי טענות רבות של האופוזיציה או של אלה שמתנגדים להגבלת כהונתה של הכנסת, הן נגועות בצביעות מכיוון שאם נבדוק באמת, אפילו היום בכנסת הנוכחית אנחנו נמצא חברי כנסת שהגישו ביום כינונה של הכנסת הזאת הצעות חוק לפיזור הכנסת."

צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

ח"כ איילת שקד התרעמה נגד החוק: "שריון של חוק ברוב של 61 הינו למעשה דרישה שתבטיח שרק אם רובם של מייצגי  הציבור מעוניינים בשינוי באופן אקטיבי השינוי יתבצע. לעומת זאת שריון ברוב גבוה יותר שולל מרובו של הציבור את היכולת לקבוע את החקיקה. השופט חשין צפה את הסיטואציה הזו כבר לפני 25 שנה והוא עסק בסוגיה הזו במפורש בפסק הדין בעניין בנק המזרחי דבריו אז יפים גם להיום "חוק מעין זה בהעדר חוקה של אמת אני רואה בו סכנה אמיתית וקרובה לדמוקרטיה בישראל גם להלכה גם למעשה." אני אומרת לחברי הכנסת של כחול לבן, אני מקווה מה שלפחות לשופט חשין הקשבתם, אין דבר כזה לא היה דבר כזה בכנסת ישראל שמשריינים חוק ב-75 חברי כנסת ומשריינים את השריון. אתם למעשה מאפשרים בעתיד למיעוט לשלוט על הרוב".

ח"כאביגדור ליברמן תקף את הקואליציה המסתמנת: "בקואליציה הזאת יש רק גועליציה, אין שום דבר, אין עקרונות, אין ישראל לפני הכל, כלום, רק ג'ובים ותעסוקה לכחול-לבן.  אתם עשיתם הסכם בזוי שלמעשה יש לכם מקסימום ג'ובים ומינימום של השפעה. אתם מרבים לדבר על משבר הקורונה ואתם מייצרים פה באמת הוצאה בלתי סבירה של יותר ממיליארד שקל, מעולם זה לא היה. קחו מדינות דומות למדינת ישראל, כמה שרים יש בה ממשלת אוסטריה 11 שרים, כמה יש בממשלת צרפת כולל הנשיא 17 שרים זה כל הסיפור.

עוד אמר ליברמן: "אני שומע פה בכלל דבר חדש, ליצמן לא מנהל בכלל משא-ומתן קואליציוני, הוא מודיע לראש ממשלה שהוא לא היה שר הבריאות הוא רצה להיות שר השיכון. ולא רק שר השיכון הוא רוצה גם את רמ"י רשות מנהל מקרקעי ישראל, הוא רוצה גם את ועדות התכנון.עכשיו תסתכלו מה מייצרים לנו, אז יש לנו את ליצמן במשרד השיכון ,יש לנו את אריה דרעי במשרד הפנים ויש לנו את פני בוועדת הכספים. מה זה אומר מה זה אומר לגבי דיור בר השגה קודם כל לאותם זוגות צעירים ששירתו בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים? זה אומר שהחלום הזה שהוא דיור בר השגה הולך ומתרחק."

בתוך כך, ביום ראשון שופטי בג"ץ ידונו בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני, לאחר שהיועמ"ש מנדלבליט הודיע כי אין מניעה משפטית לאפשר לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה