נגיף הקורונה והמסתננים: "מסתנן לא יקבל דו"ח"

גלעד הלחמי, תושב שכונת שפירא בדרום תל אביב מדבר על כך שהמשטרה לא עושה את עבודתה ולא מטפלת בהפרת הנחיות משרד הבריאות מצד המסתננים: "אין אכיפה. זו בדיחה". ומתייחס לצילומי הוידיאו שיוצאים: "בלי התיעוד שלנו השקרים ימשיכו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/04/20 21:33 י בניסן התשפ

נגיף הקורונה והמסתננים: "מסתנן לא יקבל דו"ח"
חיים כרגיל. המסתננים בדרום תל אביב, צילום: דרום תא בעד הגירוש - גלעד הלחמי

נגיף הקורונה ממשיך בשלו. מספר הנדבקים והמתים עולה ושבוע שעבר אף הוטל סגר על העיר בני ברק. ברחבי המדינה נראה שהמשטרה אוכפת את הנחיות משרד הבריאות, אך מה קורה בדרום תל אביב? מה קורה עם האכיפה כנגד המסתננים? גלעד הלחמי, פועל יחד עם שפי פז כבר ארבע שנים ומנהל את דף הפייסבוק "דרום תל אביב בעד הגירוש". הלחמי גר בשכונת שפירא שבדרום תל אביב ומתעד את אלימות המסתננים בשגרה ובימים אלה מתעד את הפרת ההנחיות על ידי המסתננים.

נגיף הקורונה והמסתננים. כתבה שלישית בסדרה. 

בראיון עם שפי פז, התייחסה פז לכך שקיים זלזול בחוק מצד המסתננים אך ההנחיות רק נכנסו לתוקף ואין התקהלויות רבות מצדם. גם הלחמי מסכים כי יש שיפור בהתייחסות הכללית למסתננים. במפלגת ימינה פרסמו השבוע שהם נגד ביטול חוק הפיקדון שיאפשר למסתננים לקבל את הכספים גם מבלי לצאת מהארץ. "אם נסתמך על פוסט שפרסמה ח"כ מאי גולן הממשלה כן תאפשר למי שרוצה לצאת מרצון - לצאת מרצון, אני לא מאמין שזה המצב אבל זו הדרישה שלנו."

ומה לגבי אכיפה? השבוע התראיין השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ב'כאן' ואמר שקיימת אכיפה בדרום תל אביב. על פי דבריו של השר נראה שמשהו השתנה שם. הלחמי לא מסכים עם השר. "לא השתנה כלום. כל השבוע המצב אותו דבר. אין אכיפה. זו בדיחה. אני מתבייש שגלעד ארדן הוא השר לביטחון הפנים שלי. הוא אפילו חסם אותי בוואצפ כי שלחתי לו סרטונים עם בקשה שימשיך לפעול. אחרי הסרטונים שהפצנו הוא אמר שהוא יחמיר את האכיפה בדרום תל אביב, אבל הכל נשאר אותו דבר. יש שוטרים ואפילו הביאו עשרות חיילים שמסתובבים עם השוטרים ומסתכלים סביבם ורק אומרים לאנשים להתפזר, אין קנס ואין מעצר, ואם אין קנס ואין מעצר - מה ימנע מהבן אדם לחזור אחרי שהמשטרה נעלמת?"

בסופו של שבוע בו אומר השר ארדן שקיימת אכיפה כלפי המסתננים, מתעד הערב(ש) הלחמי שוטר בתפקיד, נותן לו דו"ח על יציאה הכרחית לקניות בסופר שבסוף הרחוב בו הוא מתגורר, ומנגד, לשאלה מה עם המסתננים שנמצאים ממש לידו משיב לו השוטר "מסתנן לא יקבל דו"ח". 

;

יש להם כסף לשלם?

"זו אחת השאלות החשובות. מעצבן שאנשים חושבים שהם פליטים מסכנים חסרי ובלי כסף. יש להם כסף ולחלקם המשכורות גדולות משלנו. מהנתונים של המדינה עולה שיש להם כל כך הרבה כסף פנוי שהם מצליחים להעביר 60-70 אחוז מהשכר הפנוי שלהם למשפחות שלהם באריתריאה. זאת אומרת, יש להם כסף."

הלחמי טוען כי ארגוני הסיוע מעוותים את האמת. לטענתו המסתננים, רובם הגודל, עובד ומרוויח לא רע: "אנחנו מתמודדים עם שקרים פעם אחר פעם וזה לא עוזר. אנשים נתפסים לתחושות ורגשות במקום לנתונים ועובדות. הם עובדים גם בשחור וגם ברגיל, הם עושים כסף. הם חרוצים בסך הכל, הם באו לכאן בשביל לעבוד. הם לא רעבים ללחם. נכון שרשת ביטחון כמו שלנו יש, להם אין. חלקם הגדול שנחשב לעצמאי עדיין עובד, מכבסות, מכולות, משלוחי מזון – הם כביכול חיוניים. יש להם פעם בשנה את חג האור והפסחא, אתה תראה אלפי אריתראים באותו שבוע בנתב"ג. מגיעות לישראל המשפחות שלהם מאריתריאה כדי לחגוג איתם את החג ואלה שבארץ מממנים עבורם את עלות הטיסה. בשביל זה נדרש מצדם פיקדון על סך 12,000 ש"ח לרשות ההגירה. מצד אחד מדברים על אוכלוסיית פליטים מסכנה שזקוקה לעזרה ומצד שני רואים פה אוכלוסייה חזקה שמביאה 3-4 ילדים לכל משפחה. ממוצע הילודה שלהם הוא 3.4 לאשה. יש להם הרבה יותר כסף פנוי מלישראלי הממוצע. הם לא נדרשים לתשלומים לגנים ולמעונות כמונו, אין להם הוצאות רכב וכד'. מצד שני הם מקבלים עזרה מכל מיני עמותות שלא שואלות אותם בכלל על היכולת הכלכלית שלהם לפני שהן מעניקות להם את אותה עזרה."

"דורשים לשים עוצר על נווה שאנן כמו על בני ברק"

הפעילים בדרום תל אביב מודאגים ממה שהולך להיות: "לצערי אנחנו רואים איזו ממשלה עומדת לקום. אני מכיר את האמירות של בני גנץ שהגיע לכאן בעבר לחוגי בית. העמדה שלו היא לא לגרש מפה אף אחד, יותר מזה הוא אמר שפיליפיניות עם ילדים תשארנה בישראל. הוא הולך להקים עם ביבי ממשלה ואני לא רואה דרך שביבי יגרש אותם עכשיו בגלל המצב עם הקורונה. אז כן להחמיר איתם, לא לשחרר את הפיקדון ולעשות מה שאפשר. ביקשנו ממפלגות הימין לדרוש מביבי שלא יהיה מצב שתהיה משמעת קואליציונית על נושא ההגירה בגלל גנץ או מפלגת העבודה. מבחינת הכנסת יש לנו רוב להוצאת מסתננים, כולל ליברמן שיתמוך." 

מה קורה היום בנווה שאנן עם הקורונה?

"קודם כל אנחנו בדרישה לשים עוצר על נווה שאנן כמו על בני ברק. גם זה יכול לעודד חלק מהם לעזוב. אם נסתמך על פוסט שפרסמה ח"כ מאי גולן הממשלה כן תאפשר למי שרוצה לצאת מרצון - לצאת מרצון, אני לא מאמין שזה המצב אבל זו הדרישה שלנו. אני מצלם ומתעד כל יום כמה פעמים ביום והמצב לא שונה. בתקווה הם נאספים בגנים בקבוצות, ברחוב מסתובבים חופשי. בזמן שבישראל קיימת אכיפה מוגברת פה תוכל לראות אותם בגינות, במדשאות ובמגרשי הכדורגל. פה זה עולם אחר. בחוץ שממת מוות ופה הכל אותו דבר. למה על ערבי ביפו אוכפים את ההסגר אבל לאריתראים מוותרים?"

מה יקרה לקנסות שיקבלו המסתננים?

לא יגבו מהם את הקנסות. לפני כשנה היה תחקיר ב'כאן', בתחקיר הראו שבשנת 2018 מעל 45% מהתיקים הפליליים של מסתננים נמחקים. חוקרים אותם, משחררים אותם ומזמנים למשפט עתידי. למשפט הם לא מגיעים ואז מוחקים להם את התיק הפלילי. אז למה שמסתנן ישלם? ביום שלישי מסתנן עם סלע ביד בא אלי לחלון של האוטו, שוטרים בניידת מולו אומרים לו להוריד את הסלע ובסופו של דבר נותנים לו ללכת. אין פה שום הרתעה. השוטרים אמרו לי 'אתה יכול להגיש תלונה ואולי הוא ייעצר, בלי תלונה לא נעצור אותו'. הם רואים פשע מול העיניים ודורשים להגיש תלונה."

;

"יש כלפי המסתננים אפליה מתקנת"

הלחמי מתייחס לעבודה שלהם מול התקשורת והצורך שלהם לתעד. לדבריו אם הם לא היו עושים את העבודה, אף אחד לא היה שומע על המצב בדרום תל אביב: "אם אני לא הייתי מצלם את המציאות פה אז המצב היה כמו שארדן אמר, שחוץ ממקרי קיצון מבקשי המקלט יושבים בשקט ויש אכיפה. בלי התיעוד שלנו השקרים ימשיכו. לפני שהתחלנו לתעד אמרו לנו בשמאל ובארגוני התמיכה שאין אלימות שונה אצל האריתראים משאר החברה הישראלית. בערוצים כמו 12 או 13 לא מסקרים אותנו ואפילו מעוותים את המציאות. היתה תקופה של שתיים-שלוש דקירות ביום ועוד צילומים של 50-60 מסתננים עם אבנים ואלות רודפים אחרי עוד קבוצה כזו של מסתננים, בכל יד חרוצים, בנווה שאנן, בשפירא. מלחמת כנופיות. במשך שבוע היה שקט בתקשורת ורק אחרי שבוע של תיעוד ברשתות החברתיות התחילו לתעד קצת, אבל זה נגמר מהר מאוד. יש כלפי המסתננים אפליה מתקנת. אצלכם ובעוד כל מיני אתרים דומים מסקרים אותנו ובסופו של דבר זה מחלחל. אם לא נצלם בשטח אתם לא תדעו מזה."

מה עם האוכלוסייה המבוגרת אצלכם?

"הקשישים פה הם בסכנה הכי גדולה כי הם קונים עם המסתננים באותו מקום וגרים בצמידות אליהם. אם תהיה פה התפרצות הקשישים ישלמו את המחיר. זה הפחד שלנו."

;

 

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן