צרפת: בעקבות הקורונה, דחיית בריתות המילה וסגירת כלל המקוואות

בעקבות התפשטות הקורונה, איגוד המוהלים בקהילה היהודית בצרפת מכריז על דחיית כלל בריתות המילה, בנוסף, נסגרו כלל בתי הספר והמקוואות, כולל מקוואות הנשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/03/20 11:04 ד בניסן התשפ

צרפת: בעקבות הקורונה, דחיית בריתות המילה וסגירת כלל המקוואות
קורונה, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

צרפת דיווחה אתמול (שבת) על עלייה במספר המתים היומי מהתפשטות נגיף הקורונה: 316 בני אדם מתו בתוך יממה, ובכך הגיע המספר הכולל ל-2,314. ביממה החולפת התגלו עוד יותר מ-4,500 חולים חדשים, כך שמספר הנדבקים הרשמי בצרפת הגיע  ל-37,575.

בעקבות המצב, וכחלק ממאמצי הקהילה היהודית והארגונים היהודיים להתמודד עם התפשטות הנגיף בקרבה, הוחלט כי אין לערוך בריתות מילה, אלא לדחותן, למעט במקרים שיש יכולת לבצע בבית חולים פרטי :

"אחרי התייעצות עם הרב הראשי של צרפת ועם הדיינים, החליטו לדחות את בריתות המילה. כשם שאסור לקיים ברית כאשר מצבו הבריאותי של הילד לא מאפשר זאת, בעקבות פיקוח נפש, כך אסור לקיימה גם בימים אלו. למעט במקרים שיש אפשרות לבצעה בבית חולים פרטים ובתנאים רפואיים מתאימים"

מכתב ארגון המוהלים בצרפת

מכתב ארגון המוהלים בצרפתצילום: יחצ

כמו כן, הוחלט על ידי רבני וראשי הקהילה על סגירת כלל בתי הכנסת והמקוואות בצרפת, כולל מקוואות הנשים.

שוחחנו עם חיים ברקוביץ', גר בארץ אך עובד עם הקהילה היהודית בצרפת, ושוהה שם רבות, טס יותר מפעמיים בחודש.

ברקוביץ' אומר שההרגשה הכללית בצרפת היא שמחכים לנס: "מדובר באירוע שלא קרה אף פעם, סגירת כלל בתי הכנסץ, המקוואות, ומכתב איגוד המוהלים על דחיית בריתות המילה". הוא מוסיף, "כרגע אין מוהל מוסמך שרשאי לעשות ברית מילה בצרפת, למעט בבית חולים פרטיים, אירוע שלא התרחש אפילו במלחמת העולם השנייה"

לדבריו, "הכל סגור, אין חיים יהודיים בכלל, ובעצם אין חיים בכלל. תחילה פתחו את מקוואות הנשים, אך כרגע הכל סגור, נשארו פתוחים רק הסופרמרקטים הכשרים".

ברקוביץ' אומר כי גם במצב הזה ניתן לראות גילויי אנטשימיות ברחובות צרפת, כאשר שוטרים, אינם מאפשרים ליהודים ללכת לקנות אוכל כשר בסופרמרקטים הכשרים הרחוקים מביתם, אלא מורים להם לבצע את הקניות במרכולים שקרובים לביתם, אשר לעיתים אינם כשרים".

בנוגע לדעת הרבנים בעניין, אומר ברקוביץ' כי ברור שהם תומכים בהחלטות אלו, וגם הם שוהים בבתיהם וממשיכים להעביר שיעורים דרך הזום. לדבריו הם גם נפגעים מהתפשטות הנגיף, הוא מזכיר את, ז'ואל מרגי, נשיא הארגון הרשמי של הקהילה היהודית בצרפת, אשר מאושפז בבית החולים, ומצבו כרגע יציב, לאחר הידבקותו והידבקות אשתו בנגיף.

ביחס להתמודדות הרשויות עם המצב, אומר ברקוביץ' כי ההתמודדות שונה בין האזורים השונים. "באזור שטרסבורג והמזרח עמוסים מדי ולא מצליחים להשתלט על המצב, בפריז המצב עדיין סביר ויש מקומות בבתי החולים. יש סגר ברמה מאוד גבוהה, אפילו יותר מהארץ. שם על מנת לצאת מהבית ,ישנו צורך לחתום ולקבל אישור שהיציאה היא רק למטרה אחת בלבד"