נגיף הקורונה והמסתננים: "יש לנו הזדמנות היסטורית לגרום למסתננים לצאת"

יונתן יעקובוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, פועל רבות נגד המסתננים והמציאות בדרום תל אביב. הקורונה יצרה מציאות חדשה גם עבור המסתננים: "יש פה פצצת זמן, אם לא יאפשרו להם לצאת נקבל משבר הומניטרי אמיתי". והממשלה? "אין מי שמתעסק בנושא הזה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/03/20 16:11 כג באדר התשפ

נגיף הקורונה והמסתננים: "יש לנו הזדמנות היסטורית לגרום למסתננים לצאת"
הפגנה נגד המסתננים, צילום: Yonatan Sindel/Flahs90

נגיף הקורונה שמכה גם בישראל ממשיך להתפשט במהירות. בארץ, על אף העובדה שיש מי שמעדיף להתייחס להנחיות משרד הבריאות כאל המלצות בלבד, אם בגלל התעלמות ואם בגלל חוסר הבנה, רובנו יושבים בבית ומקפידים לשמור על הכללים. אבל מה עם מאות אלפים שאין ביכולתם או שאין ברצונם לשמור על ההנחיות? בחדשות כיפה החלטנו לקחת את משבר הקורונה למקום שכמעט אינו מקבל התייחסות, אם בכלל: המסתננים. יונתן יעקובוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, התפנה לראיון בנושא כאן אצלנו בכיפה. 

נגיף הקורונה והמסתננים. כתבה ראשונה בסדרה

אמש (ג), פנה איגוד המסעדנים הישראלי לשר האוצר, משה כחלון, בדרישה לשחרר באופן מיידי את כספי הפיקדון של המסתננים בשל משבר הקורונה, כך פורסם ב-ynet. בשל המשבר, נאלצו המסעדנים להפסיק את עבודתם של למעלה מ-10,000 מסתננים. המשמעות היא כי כספי פיקדון שנשמרו והיו אמורים להשתחרר רק עבור מי שעוזב את הארץ, יפסיקו להיות כלי זירוז ליציאה מהארץ ובכך להשאיר את המסתננים בארץ בלי תמריץ לעזוב.

יונתן, יש מי שמעביר למסתננים את הוראות משרד הבריאות? הם יכולים להוות בעיה גדולה.

"חד משמעית, הם בעיה רצינית מאוד. ברור לי שהם לא מקבלים מספיק הנחיות ושהמודעות אצלם נמוכה יותר. חלק גדול מהם יודע מה המצב אבל בהחלט יש להם פחות מחויבות. הם יושבים במרכזי הערים ובהחלט צריך להעביר להם את המידע וצריך לפקח עליהם. יש פה פצצת זמן גם מבחינת ההנחיות והפצת הנגיף וגם מבחינת זה שאם לא יאפשרו להם לצאת נקבל משבר הומניטרי אמיתי. כי אם אין להם איך לצאת, ואין להם עבודה, ואין להם משפחה ואין להם זכאות לאבטלה - אנחנו באמת בבעיה".

מה הכי קריטי לנו היום בסוגיית המסתננים?

"מה שקריטי לנו זה שקיים לחץ של סיעניי המסתננים לשחרר את כספי הפיקדון של המסתננים. חוק הפיקדון אותו יזמנו במרכז למדיניות הגירה ישראלית מחייב מעסיקי מסתננים להפקיד 20% משכר העובד ועוד סכום השווה ל־16% משכרם בחשבון בנק ממשלתי ועד ליציאתם מישראל. החוק נועד לעצור את תזרים המזומנים ששולחים המסתננים למדינת מוצאם וגם לייצר תמריץ לפדות את הסכום שהצטבר ולצאת מישראל.

"הלחץ לשחרר את הכסף מגיע מצד ארגוני הסיוע למסתננים וגם מצד ח"כ עאידה תומה סלימאן מהרשימה המשותפת ששלחה אתמול (ד) דרישה לשר הפנים, אריה דרעי, בעניין. כמובן שמבחינתנו זו קטסטרופה שצריך לבלום. לכאורה זה כסף של המסתננים אבל מטרת החוק היא לגרום להם לצאת מישראל. יש לנו הזדמנות היסטורית לגרום להם לצאת. הם בלי עבודה והתמריץ שלהם להישאר קטן והרבה מן הסתם ירצו לחזור למדינות המוצא שלהם. מכיוון שהבעיה עכשיו היא שאין להם איך לצאת, המדינה צריכה לעזור להם לצאת ומנגד לא לשחרר את כספי הפיקדון. אם הכסף ישוחרר יהיה להם קל יותר להישאר פה וכך נחסל את התמריץ ליציאתם".

אין להם עבודה אבל חלקם יודעים שזה זמני.

"מי שיכול יחיה מהחסכונות שלו. מי שאין לו חסכון ויודע שיש לו רק את הפיקדון - התמריץ לצאת מכפיל את עצמו פי כמה וכמה. נקודתית צריך לעזור לכאלה שלא יכולים לחזור, כי יש כאלה, להם צריך לדאוג לתלושי מזון וכד'. אבל זה לא שכולם מפקידים לפיקדון, זה סתם ניצול ציני של הארגונים. חלק גדול מהמסתננים אין להם סכומים גדולים בגלל אכיפה מוגבלת. החוק לא יעזור לכולם אז גם ככה תצטרך למצוא פתרונות הומניטריים לחלק מהאוכלוסייה. לחלק לכולם את הכסף מהפיקדונות, כאשר יש הרבה שיכולים לחזור בלי הפיקדון ומנגד יש כאלה שגם אינם יכולים לחזור וגם אין להם פיקדון, זה לא פתרון. הפתרון צריך להיות ברור: עכשיו יש תמריץ מאוד גדול לצאת אז צריך לסייע להם לצאת".

מה המסתננים עושים בימים אלה כשאין להם עבודה?

"אלה לא רק המסתננים, יש פה למעלה מ-150 אלף אנשים ללא מעמד ורובם יכולים לחזור למדינותיהם, לכל הדעות. עד עכשיו הם נהנו מהמצב הכלכלי אבל היום אין להם עבודה. המדינה צריכה לעשות מאמץ ולשכור להם טיסות צ'רטר כדי שיצאו. יש פוטנציאל שהרבה מהם ייצאו כי באמת אין להם מה לעשות פה בלי עבודה. לגבי המסתננים, זו אוכלוסייה טיפה מורכבת כי מצד אחד לא כולם יכולים לצאת ומצד שני יש את הפיקדון. ברור שגם לגבם, כמו שאמרנו, הפתרון הוא לא לשחרר את הפיקדון אלא לעזור להם לצאת. כמובן שלכל הלא חוקיים אין סיבה לתת משהו מעבר לעזרה לצאת מישראל".

הפגנה נגד חוק הפיקדון. 2017

הפגנה נגד חוק הפיקדון. 2017צילום: Tomer Neuberg/Flash90

תושבי דרום תל אביב פונים לקבלת עזרה?

"בינתיים אין יותר מדי, אנחנו בסך הכל מספר ימים בתוך זה אבל ודאי שיש תושבים שמודאגים מהמצב. הדבר הזה ילך ויחמיר. כרגע אין עדיין התפרצות של הנגיף או אפילו התפרצות של פשיעה. אבל בלי ספק, ככל שהמצב יימשך לאורך זמן תהיה לנו בעיה".

הממשלה מתעסקת בנושא? כי היא די לא מתפקדת בימים האלה מעבר לטיפול בקורונה עצמה

"ככל הידוע לי אין מי שמתעסק בנושא הזה, אנחנו מנסים לעורר את העניין". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן