משי זהב לכיפה: "חשבתי שצה"ל מקצועי, הוא מתנהל כמו שטיבל"

בראיון לכיפה מספר ראש ארגון זק"א את מסקנותיו האישיות על התנהלות צה"ל בנושא גיוס חרדים. "ממתי אדם לא חרדי יקבע מי חרדי ומי לא, החוק שקובע מיהו חרדי - אבסורדי". "את החרדים אי אפשר לגייס בכוח, עדיף לשלב אותם בשוק העבודה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/02/20 19:00 כה בשבט התשפ

משי זהב לכיפה: "חשבתי שצה"ל מקצועי, הוא מתנהל כמו שטיבל"
צילום: דוד כהן, פלאש 90

חבר הוועדה שבדק את נתוני גיוס החרדים לצה״ל, יהודה משי זהב, המשמש גם כראש ארגון זק"א, מגיב לכיפה על תוצאות הבדיקה. "סיימנו עבודה של חודשיים שהייתה אינטנסיבית ויסודית, אין אבן שלא הפכנו כדי להגיע לחקר האמת" מדגיש משי זהב. "בשורה התחתונה יש פה כשל מערכתי חמור מאוד, אבל מדובר ברשלנות ולא בזדון. המערכת כולה- הפוליטית, המשפטית, התקשורת, העמותות האזרחיות, יצרו לחץ ציבורי של שוויון בנטל. בעקבות כך נכנס צה"ל לאיזושהי קלחת רותחת ונוצר צורך להראות שגדלה כמות המתגייסים החרדים".

עוד המשיך: "לא הגענו לאדם ספציפי שנתן את הפקודה לזייף נתונים, גם בהקלטות שהתפרסמו. בסופו של דבר נוצר בלבול גדול, ומספר גורמים יצרו את זה". משי זהב מביא שלוש דוגמות לכך: "ראשון זה החוק: זה כאילו לקחו כומר שיקבע מיהו יהודי, ממתי אדם חילוני יודע מיהו חרדי, בקושי חרדי יודע. בא בג"ץ וקבע שחרדי הוא מי שלמד שנתיים בישיבה, זאת אומרת שיכולה להיות מציאות שבחור שלמד בישיבה שנתיים והוא כיום חילוני גמור עדיין יספר כחרדי, והוא עצמו לא יודע שהוא רשום כחרדי. כך גם להפך בחור שנהיה חרדי ומנהל את חייו כחרדי, אך לא למד שנתיים בישיבה יחשב כחילוני". 

"דוגמה שנייה - מוסדות צו שר הביטחון: מ-2014 השר בכלל לא עדכן את המוסדות. יכול להיות שלפני חמש-שש שנים נוצר מוסד חרדי, אך הוא לא רשום ברשימה, ובחור למד שם שנתיים ויותר, מי שיבוא משם לא יחשב כחרדי" מציין משי זהב. "שלישית - אותו חייל שרושם את המתגייסים, מרגיש מחויב לחוק, אם בא אליו בחור החי כחרדי ולא למד שנתיים, הוא לא יהיה מסוגל לרשום אותו כחרדי כי החוק לא מאפשר לו, ולהפך". וכך לדעת משי זהב נוצר הבלבול הגדול, שיצר תמונת מצב מעוותת. 

"ביקשנו לא לפרסם את הדו"חות של 2018, כי הנהלים לא ברורים והתוצאות נראות בהתאם, אין אפשרות שמישהו לא יטעה בדרך". משי זהב יוצא באמירה קשה נגד התנהלות צה"ל ואומר "כחרדי אני חשבתי שצה"ל הוא ארגון מאוד מקצועי, ואני מגלה שמהוא מתנהל כמו שטיבל. כל אחד בא ויוצא מתי שהוא רוצה, אחד האנשים שהיה אחראי על הספירה לקח את הנתונים במחשב האישי שלו בכלל. אין בכלל בקרה מה קורה באמת. אני שוב מדגיש כי הדברים אמנם לא נעשו בזדון, לא היו לחצים פוליטיים לשינוי הנתונים".

לטענת משי זהב צה"ל מתנהל כבר 20 שנה ב"נדמה לי" כדבריו, בסופו של דבר לא גויס אפילו "ישיבה בוחר" אחד. "אמרתי לרמטכ"ל שיש לשים את הדברים על השולחן- זה המצב ואי אפשר לגייס חרדים בכוח. בוא נבטל את גיל הפטור, נשקיע במאמצים, שמי שלא רוצה ללמוד שישתלב בשוק העבודה זה הרבה יותר חשוב למדינת ישראל".

מה אתה חושב על החלטת הרמטכ"ל להסתפק בנזיפה ולא בהדחה?

"ראשית מדובר בנזיפה חמורה, זו לא סתם נזיפה, זה לא קרה הרבה שנים בצה"ל. הבעיה שהרבה מהאנשים האחראים הם כבר אזרחים ואינם חלק מצה"ל לכן אין דבר שאפשר לעשות כדי להעניש. ראש אכ"א כן קיבל על עצמו את האחריות, הוא הצינור המדווח למטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. בסופו של דבר זה לא התחום שלי, זה נתון לשיקול הדעת של הרמטכ"ל".

איך אפשר לקדם גיוס חרדים אמתיים?

"אי אפשר לגייס חרדים. זו האמת, שלושה מילדיי התגייסו לצה"ל. אך המערכת לא יודעת באמת איך לגייס חרדים, צריך לרענן את המערכת ולא לתת לה להמשיך להתנהל כך. לגייס בחור חרדי עולה לצה"ל פי שלושה, לא כדאי לנתב את הכסף הזה למקומות אחרים? לאלה שמתגייסים באמת? למתגייסים לקרבי? לא צריך לפחד, יש להודות בזה שלא מצליחים לגייס חרדים. מעולם לא היה שינוי אמתי בגיוס החרדים, החרדים האמתיים אינם מתגייסים יותר מבעבר".           

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן