איראן ניסתה לשגר לווין לחלל ונכשלה

הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה על שיגור לחלל של הלוווין "זפאר", שיוצר במדינה. אך השיגור לא צלח והלווין לא נכנס למסלול. זהו אינו הכישלון הראשון של איראן בתחום, בשנה שעברה היו שתי כישלונות נוספים

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/20 18:46 יד בשבט התשפ

איראן ניסתה לשגר לווין לחלל ונכשלה
אילוסטרציה, צילום: הדס פרוש\ פלאש 90

הערב (א') הודיעו באיראן על שיגור הלווין "זפאר" (ניצחון בפרסית) לחלל, אולם זמן לא רב אחר כך נודע כי השיגור נכשל לאחר שהלחווין לא נכנס למסלולו. סוכנות החלל האיראנית הודיעה כבר בתחילת החודש על כוונת טהרן לשגר את הלוויין "זפאר". הסוכנות מסרה כי הלוויין שוקל 113 ק"ג וישוגר למסלול סביב כדור הארץ בגובה של 530 ק"מ. הוא ישוגר על גבי טיל "סימורג", משגר לוויינים שפיתחה איראן ואשר נחשף לראשונה ב-2010.

אחת המטרות בשיגור הלווין היה לשדר ממנו את תמונתו של מפקד כוח קודס, קסאם סולימאני, שחוסל בידי האמריקאים לאחר ההתקפות על הבסיסים בעיראק. בשנה שעברה נחלה איראן שתי כישלונות דומים בתחום, בינואר שיגרה לויין שגם הוא לא הצליח להיכנס למסלול ובאוגוסט הטיל שנושא את הלווין התפוצץ עוד בקרקע. דבר שהוכחש בהתחלה, אך נודע בעקבות חשיפה של דונלד טראמפ.

באיראן טענו שמשימתו של לוויין התקשורת תהיה מדעית, אולם בארה"ב טוענים כי שיגורו על גבי טיל הוא חלק ממאמצי האיראנים לשפר את תוכנית הטילים הבליסטיים שלהם. באיראן תכננו את שיגור הלוויין בסמוך לחגיגות יום השנה לציון המהפכה האיסלאמית ב-1979. מדי שנה חושף המשטר בטהראן התקדמות טכנולוגית של כוחות הביטחון, תוכנית החלל ותוכנית הגרעין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן