עיריית תל-אביב החליטה: הממ"ד היחידי ביפו ייסגר בסוף השנה

מיעוט ציבור סרוג בתל-אביב הוביל לכך שבית הספר הממ"ד 'יפה נוף' ייסגר ויתאחד עם ממ"ד אחר בדרום העיר. שר החינוך פרץ עדיין מנסה למצוא פתרון שיוביל לכך שאף בית ספר לא ייסגר. מעיריית תל-אביב יפו נמסר: "העירייה עושה מאמצים רבים על מנת שכל ילד ילמד בבית ספר שיתאים להשקפת עולמו ולתרבותו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 27/01/20 20:12 א בשבט התשפ

עיריית תל-אביב החליטה: הממ"ד היחידי ביפו ייסגר בסוף השנה
צילום: ללא

אם לא יהיה פתרון של הרגע האחרון, לאחר ארבע שנות מאבק, בית הספר הממ"ד היחידי ביפו -  'יפה נוף', ייסגר בסוף שנת הלימודים הנוכחית. זאת בשל העובדה שהוא אינו עומד בתקנים של משרד החינוך מבחינת כמות תלמידים. 

בכל תל אביב-יפו ישנם עשרה בתי ספר ממלכתיים-דתיים, על 500 תלמידים דתיים בלבד. לפיכך, חלק מבתי הספר לא עומדים במספר התלמידים הנדרשים מבחינת בתקני משרד החינוך. הגריעה בתקינה מובילה מצד אחד לחוסר בתקציבי שעות ותכניות חדשות כמו בבתי ספר גדולים, ומאידך, מבני ענק במרכזי הערים נשארים לא מנוצלים. 

צילום: ללא

בדרום תל-אביב ישנם שישה בתי ספר כאלה, כאשר ארבעה מהם לא עומדים בתקן (מתחת ל-20 תלמידים בכיתה). עיריית תל-אביב החליטה שממ"ד 'שורשים' ייסגר והתאחד עם בית ספר אחר, אולם לקראת שנת הלימודים תש"פ נמנעה סגירתו, לאחר שהעירייה החליטה לפצל את המבנה של בית הספר לשניים, כאשר בחלק אחד ימשיך לעמוד ממ"ד 'שורשים', ובחלק השני יקום בית ספר חילוני חדש. 

בכל העיר יפו ישנו ממ"ד אחד - 'יפה נוף', אשר גם הוא לא עומד בתקן, כשמתוך 16 כיתות במבנה רק שש מאוישות, ורק שתיים מהן תקינות. זאת, למרות שהוא חולש על השטח הגאוגרפי הגדול ביותר מכל בתי הספר בעיר. פעילי מטה המאבק למניעת סגירת בתי הספר מסבירים, שבמידה ובית הספר שלהם ייסגר, התלמידים יצטרכו לנסוע כחצי שעה בכל בוקר לבית ספר חלופי, לעומת התלמידים בדרום תל אביב, להם יש חלופות של ממ"דים קרובים לביתם. 

צילום: מטה המאבק לשמירת יפה נוף

במטה המאבק אומרים כי שירלי רימון, האחראית על החינוך בתל אביב, אמרה להם: "דעתי היא שלא צריך לסגור את יפה נוף וזה כתוב בפרוטוקול". גם ראש מועצת החמ"ד, שוש נגר, טענה בפניהם כי "אם העירייה תחליט להשאיר את יפה נוף - אני לא אתערב", אולם ההחלטה לסגור את בית הספר עדיין עומדת בעיניה. 

דבריה של שוש נגר, יו"ר החמ"ד, בפגישה עם ההורים:

שירלי רימון, אחראית החינוך בתל אביב, בפגישה עם ההורים:

אנשי המטה מאשימים את יו"ר הבית היהודי בתל אביב, שנבחר גם למועצת העיר בבחירות המוניציפליות האחרונות, חיים גורן, שמנע את סגירת ממ"ד 'שורשים' וכעת האיום עבר ל'יפה-נוף', בגלל שילדיו שלו לומדים בשורשים. 

חיים גורן הסביר לחדשות כיפה כי הוא מודע לניגוד העניינים שהוא נמצא בו, ולכן נמנע מלהתערב בנושא. לדברי גורן, בשנה שעברה, לפני שנמצא פתרון, העירייה החליטה לסגור את 'שורשים' ללא החלטת אנשי מקצוע, ולכן פעל למנוע את סגירתו, אולם כרגע העירייה ביקשה מהציבור הדתי למצוא פתרונות, יחד עם מועצת החמ"ד, שינסו לענות על הצרכים של כולם. נציין כי העירייה מעוניינת במבנה של 'יפה נוף' להקמת בית ספר לחינוך מיוחד. 

עוד הסביר גורן כי רק לאחר שהורי תלמידי בית הספר 'יפה נוף' ביקשו את עזרתו הוא נכנס לעובי הקורה, וטען כי יש לו הבטחה כתובה וחתומה מהעירייה כי במידה והציבור הדתי-לאומי ביפו יגדל בתוך שנתיים, ייפתח בית ספר ציוני-דתי חדש, אולם כרגע צריך למצוא פתרון לגריעה בתקינה. 

גם שר החינוך הרב רפי פרץ נכנס ללב הסכסוך בתוך הציבור הסרוג בתל אביב, ומנסה להביא לפתרון כך שאף אחד מבתי הספר בעיר לא יאלץ להיסגר. בסביבת שר החינוך מסבירים שהגן הדתי בעיר מלא, ויכול למלא לאחר מכן גם כיתה תקינה בבית הספר, אולם העירייה טוענת כי כבר שנים רבות שהגנים הדתיים מלאים, אך ההורים אינם שולחים את ילדם לממ"ד יפה נוף. חלקם שולחים את הילדים לבתי הספר החילונים ואחרים לבית הספר התורני הנמצא בצפון תל-אביב. לפי שעה נראה שהפור נפל, ובסוף השנה הזו בית הספר יפה נוף יסגור את שעריו. 

פרץ. מחק את הציוץ

הרב רפי פרץ, שר החינוךצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "בבית ספר יפה נוף לומדים סה"כ כ-120 ילדים, קרי 20 ילדים בשכבה בלבד, בהשוואה לבית הספר בבלי, לדוגמה, בו לומדים כ-180 ילדים בשכבה. העירייה עושה כל שביכולתה שלא לפגוע בפעילות, אולם לצערנו בית הספר אינו גדל, וזאת על אף שהעירייה הקימה בו לפני כ-4 שנים אגף חדש הכולל פעילויות רבות בהשקעה של מיליוני שקלים, על מנת לעודד הרשמה.
מאחר והעירייה לא מפעילה בתי ספר בפורמט מצומצם כל כך משיקולים פדגוגיים וחברתיים, כמו גם שיקולים כלכליים, הוחלט, לאחר תהליך חשיבה שנמשך מספר שנים בשיתוף משרד החינוך, לאחד את בית הספר עם בית ספר אחר בעיר, שגם הוא כמובן מתוך הזרם הממלכתי דתי. בניגוד לנטען, לא מדובר בהחלטה פתאומית ושרירותית והעירייה עושה מאמצים רבים על מנת שכל ילד ילמד בבית ספר שיתאים להשקפת עולמו ולתרבותו".

בתגובה לטענת העירייה שבית הספר יפה נוף אינו גדל, נמסר ממטה המאבק: "בעוד שרובם ככולם מחברי הקהילה הדתית לאומית בעיר שולחת את ילדיה לבית ספר הממלכתי, זוהי עיריית תל אביב שהסיבה לכך שבית הספר אינו גדל היא עיריית תל אביב עצמה. העירייה ממשיכה במדיניות שערוריתית של הסללת תלמידים משכונות חלשות לבתי ספר בדרום ובמקביל שולחת תלמידים משכונות חזקות לבתי ספר בצפון העיר.
כך קורה, שתלמידים דתיים מנווה צדק לדוגמה, מוסעים אחר כבוד לבית הספר מירון על גדות הירקון וזאת במקום לחזק מספרית ואיכותית את בית הספר ביפו שקרוב פי כמה לשכונתם. בכך העירייה עושה עוול כפול, גם משמרת את ההפרדה בין אוכלוסיות חזקות לחלשות בעיר וגם מונעת את פיתוחו של בית הספר הדתי ביפו ומביאה לסגירתו".

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.