ארדן החליט: מקפיא את הליך בחירת המפכ"ל ונציב השב"ס

השר לביטחון פנים הודיע לניצב מוטי כהן ולגונדר אשר וקנין על החלטתו והבהיר כי יש להם גיבוי ולבצע כל תיקון וכל שינוי נדרש במשטרה ובשב"ס כולל ביצוע סבבי מינויים פנימיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/20 17:30 טו בטבת התשפ

ארדן החליט: מקפיא את הליך בחירת המפכ"ל ונציב השב"ס
השר אדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן החליט כי עקב הערמת קשיים משפטיים וסירוב ועדת גולדברג לבדוק מספר מועמדים, יש להקפיא את הליך מינוי המפכ״ל ונציב שב״ס ולהמשיך בו לאחר הבחירות.

השר ארדן שוחח עם מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, ועם מ"מ נציב בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין, ועדכן אותם בהחלטתו. השר הבהיר כי בהתאם לחוק, נתונות לממלאי המקום הסמכויות הנדרשות והגיבוי להמשיך ולבצע כל תיקון וכל שינוי נדרש במשטרה ובשב"ס כולל ביצוע סבבי מינויים פנימיים.

השר ארדן בחן לעומק את האפשרות לקדם מינויי קבע לתפקיד המפכ"ל ונציב בתי הסוהר וקיים פגישות מקצועיות עם המועמדים לשני התפקידים. אולם, בשבועות האחרונים נוצרה אי ודאות משפטית באשר ליכולת לקדם ולהשלים את אישור המינויים בממשלה לפני יום הבחירות וזאת ממספר סיבות:

ועדת גולדברג סירבה לבדוק מספר מועמדים במקביל, מה שהיה מאפשר להבטיח את הצלחת ההליך. הוועדה החליטה לבדוק מועמד אחד לכל תפקיד, החלטה אשר גורמת לחוסר ודאות כיוון שרף "טוהר המידות" של הוועדה אינו מוגדר ואין לו קריטריונים. יש לציין, שבעבר בדקה ועדת המינויים לבקשת שר הביטחון או האוצר מספר מועמדים לאותו תפקיד במקביל, אולם הוועדה בהרכבה הנוכחי סירבה ובכך פגעה בהליך המינוי וביכולת להשלימו בוודאות.
 

לא שלם עם אמירות נתניהו. ארדן, ראש הממשלה והמפכ"ל

קרוב לשנה שאין מפכ"ל קבוע. ארדן, ראש הממשלה והמפכ"ל לשעבר אלשיךצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

סיבה נוספת היא שהיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ציין בחוות דעתו לגבי חלק מהמועמדים שהוגשו לבחינתו, שיש להביא את המידע על אירועים בעברם בפני ועדת גולדברג כדי שהיא תשקול אותו במסגרת החלטתה. למעשה, גם עמדת היועץ, שאין מניעה להביא מועמד לבדיקת ועדת גולדברג, עדיין מותירה ספק רב בקשר לאישורו בוועדה, ואם יוגש רק מועמד אחד והוא לא יאושר או הליך אישורו יתארך, המינוי יתעכב עד ליום הבחירות לפחות.

ארדן מפחד כי גם אם יאושרו המינויים בוועדה מספר עתירות לבג"צ צפויות להיות מוגשות כנגד הליך המינוי בשל היותו בתקופת בחירות, דבר שיאריך משמעותית את ההליך ואף עלול לגרום להקפאתו ככל שהמינוי קרוב יותר לבחירות. כבר בשלב זה נשלחו לוועדת גולדברג התנגדויות מטעם קצינים לשעבר במשטרה. עקב מדיניות הוועדה, לאפשר למתנגדים מהציבור להופיע בפניה גם אם מדובר בטענות שנבדקו בעבר, ברור שההליך יארך פרק זמן, שיגרור את הליכי המינוי עד סמוך ליום הבחירות ואולי אף לאחריו.