המגשר המגזרי: אלי בן דהן יוביל את האיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי

בברכתם של הרב פרץ וסמוטריץ', סגן שר הביטחון לשעבר יגשר בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי בדרך לאיחוד מפלגות

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/11/19 11:13 כב בחשון התשפ

המגשר המגזרי: אלי בן דהן יוביל את האיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי
המגשר. אלי בן דהן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרב אלי בן דהן יוביל את המתווה האיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי. בן דהן הגיע לפגישות ראשוניות עם יו"ר האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ', ועם יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, והוחלט שהוא יוביל את המשא ומתן בין הצדדים ביחד עם צוותים משתי המפלגות 

בן דהן הוא איש האיחוד הלאומי בעברו, כאשר נפתלי בנט נכנס לפוליטיקה לפני שבע שנים ופתח את הפריימריז של הבית היהודי לציבור הרחב, החליט בן דהן להתמודד ברשימת הבית היהודי, שם זכה להגיע למקום השני, אולם לאחר האיחוד עם האיחוד הלאומי התברג רק למקום ה-4 ברשימה. בכנסת ה-20 התמנה לסגן שר הביטחון וסיים את תפקידו עם כינון הכנסת ה-22. 

כיוון שבן דהן היה חבר בשתי המפלגות המרכיבות את רשימת הבית היהודי-איחוד לאומי, שני ראשי הרשימות, הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', נתנו לו את ברכתם למשימה. אולם בעוד שבאיחוד הלאומי רוצים להגיע לאיחוד כמה שיותר מהר, בבית היהודי לא ממהרים ואף רוצים להשהות את ההחלטה על האיחוד עד להכרעה במערכת הפוליטית על הרכבת הממשלה. 

האפשרויות העומדות בפני המפלגה המאוחדת הן או ללכת לפריימריז פתוחים - הן לרשימה והן לראשות המפלגה, ולאחד את כל המנגנונים, או לייצר מנגנונים חדשים, אולם זהו מתווה שייאלץ אנשי מפתח רבים בשני הצדדים לוותר על כוחם הפוליטי, ולכן נראה שהוא לא יצלח. האפשרות הנוספת היא לייצר איחוד הדרגתי, במסגרתו שתי המפלגות יתחילו תהליך שבו הן יהפכו למפלגה אחת, כאשר תרחיש כזה עלול לקחת מספר שנים.