המשנה ליועמ"ש מחזירה את הכדור לדרעי: בסמכותך לשלול את התושבות של ברגותי

לאחר שההחלטה על שלילת תושבותו של מנהיג תנועת החרם נגד ישראל עברה לדינה זילבר, הודיעה האחרונה כי הסמכות נתונה בידיו של יו"ר ש"ס ושר הפנים דרעי

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/10/19 16:40 ז בתשרי התשפ

המשנה ליועמ"ש מחזירה את הכדור לדרעי: בסמכותך לשלול את התושבות של ברגותי
שר הפנים אריה דרעי, צילום: אלכס קולומויסקי POOL

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, אישרה לשר הפנים אריה דרעי לשלול תושבות למנהיג תנועת החרם עומאר ברגותי, זאת לאחר שיו"ר ש"ס טען כי הוא מחכה לחוות הדעת המשפטית שלה בנושא.  

בשנים האחרונות היו מספר ניסיונות לבטל לברגותי את התושבות, בטענה שלא ייתכן שמי שקורא לחרם על המדינה ייהנה ממנה. בעקבות כך הודיע השר דרעי שיפעל לשלול את תושבתו. אולם היועמ"ש לממשלה מנע זאת בטענה שאין חוק שמסמיך כעת את השר לשלול אזרחות או תושבות. ואכן בשנת 2018 עבר החוק של ח"כ יואב קיש ושר המשפטים כיום ח"כ אמיר אוחנה, שקובע שמי שפגע בביטחון המדינה או עבר על חוק הבגידה - ניתן לשלול את תושבותו באישור שר המשפטים וללא צורך באישור היועמ"ש.

לפני חצי שנה חשפנו פה שארגון בצלמו דרש זאת שוב משר הפנים והיועמ"ש. כעת אחרי שעבר החוק ונשללו תושבויות של מספר מחבלים, הארגון דורש לשלול אותה גם מעומר ברגותי. חרף זאת, בשנה האחרונה העניין היה תלוי אצל היועמ"ש מנדלבליט, שהעביר את תפוח האדמה הלוהט למשנה דינה זילבר.

לפני  חודשיים פנתה ח"כ קטי שיטרית (הליכוד) לזילבר ודרשה ממנה לשלול מיידית את התושבות של ברגותי. במכתבה הבהירה שיטרית שלא ייתכן שמדינת ישראל דורשת ממדינות בעולם למנוע כניסה של ברגותי לשטחם, ולמנוע את התעצמות אירועי החרם, בעוד היא עצמה תומכת במנהיג תנועת החרם. 

ואכן ממכתב שהגיע לידינו עולה, כי זילבר קבעה שיש בסמכות שר הפנים לשלול לברגותי את התושבות ככל שיחליט שמעשיו עוברים על חוק הבגידה. חוק הבגידה קובע שמי שפוגע בריבונות מדינה או מנסה להעביר חלקים ממנה ייענש, ועל פי חוות הדעת אין כל ספק שהקמת תנועת חרם עולמית נופלת בסעיף זה.

נזכיר כי ברגותי (55) נולד בקטאר ועבר בגיל צעיר עם משפחתו למצרים. לאחר שהתגורר במשך יותר מעשור בארצות הברית, התחתן עם ערביה בעלת אזרחות ישראלית ועבר בשנת 1993 לישראל, תחילה ברמאללה וביפו וכיום בעכו. הוא אחד ממייסדי "הקמפיין הפלסטיני לחרם אקדמי ותרבותי על ישראל" וממייסדי תנועת ה-BDS.


להורדת הקובץ

בוועידת "ידיעות אחרונות" בחורף האחרון נגד החרם על ישראל ציין דרעי כי: "עומאר ברגותי הוא אחד מראשי ה-BDS, ארגון שנלחם בישראל בצורה הכי קשה שיכולה להיות. הוא לא אזרח ישראלי – הוא נולד בקטאר, התחתן עם ישראלית מעכו וקיבל תושבות קבע ב-1994 על סמך זה שמרכז חייו בישראל. והנה מתברר שזה לא נכון. הונח בפניי מידע שמרכז חייו ברמאללה והוא משתמש בתושבות הקבע שלו, יוצא ונכנס בכל העולם ופועל נגד ישראל בצורה הכי קשה. אלו זכויות של אזרח שניתנו לו והוא ניצל את המדינה הנאורה והופך אותנו למדינה הכי נוראית בעולם". שר הפנים אמר והוסיף כי: "אני נוטה לקבל ההמלצה לשלול את תושבות הקבע שלו. לא ניתן את הלחי השנייה למי שמכה אותנו".

ח"כ קטי שיטרית מהליכוד בירכה על החלטת המשנה ליועמ"ש וקראה לה לשלול לאלתר את היתר התושבות של ברגותי: "מדינת ישראל לא תיתן את הלחי למי שמכה בה ופועל להחרמתה. אמשיך לפעול בכל הכוח למנוע תמיכה במי שפוגע בביטחון המדינה". 

מארגון בצלמו נמסר: "המחרים יוחרם. אחרי ששללנו מימון ובני שירות לאומי מארגוני החרם אמנסטי והטלוויזיה החברתית כעת אנחנו פועלים לשלול תושבות למנהיג תנועת החרם. יידע כל מחרים שמדינת ישראל תיאבק בו ולא תיתן לו כל עזרה".

משר הפנים ומשר המשפטים טרם התקבלה תגובה.