ניסיון לכפות על הרבנות לשלול את תוארו של הרב אלון: "לא יתכן שיינתן גיבוי לעבריין מין"

שלוש נשים, ממייסדות ארגון קולך, החלו בגיוס המונים למטרת הגשת עתירה לבג"ץ כדי שיורה לרבנות הראשית להטיל סנקציות על הרב אלון. אחת מהן אמרה לכיפה: "הרבנות בתגובה שלה מזלזלת בנזק העצום שנגרם לנפגעים"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 14/06/19 13:24 יא בסיון התשעט

ניסיון לכפות על הרבנות לשלול את תוארו של הרב אלון: "לא יתכן שיינתן גיבוי לעבריין מין"
הרב מוטי אלון, צילום: פלאש 90. דוד ועקנין

פרשת מוטי אלון: הרבנות הראשית דחתה את הדרישה לשלול מהרב, שהורשע בעבירות מין בשנת 2013 ונטען לאחרונה כי עשה זאת שוב מאז, את תואר הרבנות שלו. שלוש נשים לא השלימו עם הבשורה והחלו בקמפיין גיוס המונים כדי לממן עתירה לבג"ץ בדרישה לכפות על הרבנות לעשות זאת.

השלוש, פרופ' חנה קהת, איילת וידר כהן עו"ד ריקי שפירא, כולן ממייסדות ארגון קולך, פתחו באמצעות אתר ביאקטיב שמגייס כספים בנושאי מאבקים משפטיים, קמפיין למטרת גיוס 50 אלף שקלים. עד כה, 31 יום לתום מועד סיום ההליך, נתרמו קרוב ל-8,000 שקלים.

"אחד הנפגעים בעבר, אמיתי דן, שביקש מהרבנות הראשית לשלול את תואר הרבנות מאלון", סיפרה וידר כהן לחדשות כיפה, "פנה אלינו לאחר שקיבל תשובה מקוממת, ואנחנו החלטנו לצאת למאבק הזה". לדבריה, "הציבור לא יכול להישאר אדיש כלפי החלטה כזאת. כולנו נותנים לרבנות לנהל עבורנו את החיים האישיים והציבוריים מבחינה דתית ולא יתכן שהרבנות תתן גיבוי לעברייני מין. אנו רואים בזה צעד ראשון שיוביל לשלילת תואר הרבנות מכל רב שעבר עבירת מין".

וידר כהן הוסיפה על חשיבות ההליך ואמרה כי "שלילת התואר היא אמרה חד משמעית של הרבנות שהיא לא מקבלת את הרעיון שכל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו. שהיא מוקיעה את המעשה ואינה רואה רבנים שפגעו כרבנים. זוהי אמירה ציבורית". בהמשך אמרה מי שמשמשת כפסיכולוגית קלינית כי "פגיעה מינית היא רצח של הנפש פגיעה מינית על ידי רב היא רצח של הנשמה רצח של העולם הרוחני של הקורבן הנזק הוא עצום והרבנות בתגובה שלה מזלזלת בנזק העצום שנגרם לנפגעים".

אילת כהן וידר

אילת כהן וידרצילום: באדיבות המצולמת

הרב מוטי אלון הורשע בעבירות מין לפני 6 שנים, לאחר מספר תלונות שהגיעו לפורום תקנה אשר הבשילו לכדי הגשת כתב אישום, ומאז גלה הרב למושבה מגדל בתקווה שיחדל ממעשיו. לפני מספר חודשים הגיעו לפורום שתי תלונות נוספות שהפעם עברו בירור נוסף אצל הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל והרב שמואל אליהו.

יש לציין כי בתחילת השנה הודיעה הרבנות הראשית כי תשקול לשלול את תואר הרבנות מהרב אלון. עם זאת, בחודש אפריל האחרון היא השיבה לפניית אחד הנפגעים וציינה כי "לא ניתן שלא להביע שאט נפש מן המעשים בהם הורשע הרב אלון. רב נדרש לשמש דוגמא ומופת לרבים, ולהביא לקידוש שם שמיים, תוך שמירת מעמד הרבנות וכבודה".

למרות זאת הוחלט על ידי ועדת המשמעת המיוחדת כי היא "אינה רואה לנכון לקבוע במסגרת זו את משך התקופה בה מנוע הרב אלון מלשמש בתפקיד הטעון כשירות רבנית מטעם הרבנות הראשית לישראל, ומחליטה כי נכון לעכשיו, ניתן להסתפק בהתחייבותו של הרב אלון שלא לכהן בתפקיד שכזה עד חודש אלול תשפ"ג".

מועצת הרבנות הראשית

מועצת הרבנות הראשית. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

וידר כהן וחברותיה לא אהבו, כאמור, תשובה זו. "לרבנות הראשית יש סמכות ליטול את התואר רב ממי שמסכן את הציבור. סמכות שהיא גם חובה ולכן הם לא יכולים להתנער מהחובה הזו", היא אמרה לסיום וציינה כי "אדם כמו הרב מרדכי אלון שהוגשו נגדו שוב ושוב תלונות אחרי שהוא התחייב לחדול מכל ואך לפרוש מתלמידיו, הוכיח שלא ניתן לסמוך על מילתו. כיצד הרבנות מוכנה להסתמך על המילה שלו שלא ישתמש בתואר רב כאשר הוא אכזב כל כך הרבה פעמים. התנהלות מועצת הרבנות היא ציפוף שורות עם הפוגע במקום לדאוג לנפגעים ולכלל הציבור. תגובתה מהווה לגיטימציה לאלון וזו פגיעה נוספת בנפגעים".

מהרבנות הראשית לא נמסרה תגובה, אך גורמים המעורים בהליך מול הרב אלון אמרו לחדשות כיפה כי "הקריאה לאדם בשם רב נתונה לציבור שנוהר אחריו. מהרבנות ניתנת כושר, כלומר כשירות לכהן כרב. פסילת כושר רבנות היא הליך שיפוטי ארוך ובהחלט לעתים יש מקום לפעול בדרך זו.

"חשוב לציין שמשעות הכושר לרבנות זו היכולת להיבחר לתפקיד רבני ציבורי. ברגע שרב מסוים, נפל פגם במעשיו, התחייב שלא להתמודד ולא לכהן בתפקיד רבני, ממילא אין משמעות לסמכויות שהוא קיבל מידי הרבנות לכן ברבנות לא ראו לנכון לפעול בנושא בהליך רשמי. מדובר במעין הסדר טיעון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן