אביו של הקטין החשוד לכיפה: בני קורבן לחקירות השב"כ

מ', אביו של הקטין המואשם בהריגת הפלסטינית, מספר לחדשות כיפה על התחושות הקשות לאחר פרסום חוות הדעת של ראש המכון לרפואה משפטית: "חקירת השב"כ נעשתה באופן פזיז ועם מוטיבציית יתר למצוא אשם בכל מחיר"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 14/05/19 17:15 ט באייר התשעט

אביו של הקטין החשוד לכיפה: בני קורבן לחקירות השב"כ
צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

אביו של צ', הקטין שמואשם בהריגת הפלסטינית עאישה א-ראבי, מספר לחדשות כיפה על תחושות לאחר פרסום חוות הדעת של מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, שטוענת כי "לא נמצא מקרה בו נגרמו פצעים כה רחבים כתוצאה מפגיעת אבן", ומסביר מה המהלכים הבאים של המשפחה מול הפרקליטות. 

"במשך ארבעת החודשים האחרונים אנחנו עסוקים בכך שהוא קודם כל יצא למעצר בית, אמנם לבית סביו וסבתו בכפר סבא, אך לפחות הוא יזכה לראות ולהיות עם בני אדם" מסביר מ' בצער.

מחר (ד') בצהרים הקטין צפוי להשתחרר למעצר בית, אולם בפרקליטות ביקשו לדחות את שחרורו והגישו בקשת עיכוב ביצוע לבית המשפט. "הם ביקשו עיכוב כי גם הם מתלבטים אם הם רוצים לערער. גם הם בעצמם מבינים שהם יפסידו בערעור הזה"  אביו של צ' מתאר כי בנו נמצא במשך כל תקופת החקירה בבידוד, ואינו נפגש עם איש זולת הוריו ועורכי דינו מעבר לקיר זכוכית וסורגים: "לא חיבקנו אותו במשך ארבעה חודשים". 

מיצג ה"עינויים" בכיכר הבימה

מיצג ה"עינויים" בכיכר הבימהצילום: עצמה יהודיתת

איך היו התחושות אחרי שנחשפתם לחוות הדעת של ראש המכון לרפואה משפטית? 

"אני לא הכרתי את הדו"ח הזה עד לפני מספר ימים. אפילו אני לא הבנתי כמה הוא עוצמתי עד שראיתי אותו היום. אנחנו בטוחים ומאמינים שהבן שלנו חף מפשע. וכל מה שקורה מחזק את הטענה שלנו. חשוב להבהיר כי בסוף נהרגה אמא לילדים וזה אירוע טרגדי, אך זה לא צריך להיות העיסוק שלנו. אנחנו מקווים שנוכל להוכיח שאין לזה קשר לבן שלנו, ושחשיפת הדו"ח תועיל לדבר הזה. 

"החקירה פה נעשה באופן פזיז ועם מוטיבציית יתר למצוא אשם בכל מחיר, והפכה את הבן שלנו לקורבן. ככל שנתקרב למשפט נוכל לחשוף עוד ראיות שמראות שההוכחות של השב"כ רעועות לגמרי, ושאנחנו טוענים שלא קיימות בכלל".  

מ' מוסיף: "אנחנו מאוד זהירים כי יש פה אישום כבד, אנחנו שמחים שהטענות שלנו לחפותו של הילד שלנו הולכות ומתחזקות. לדעתי ללא העניין התקשורתי והפוליטי בכלל לא היו מגישים כתב אישום, אך אנחנו מאמינים, בעזרת ה', שהצדק יצא לאור, ואנחנו מחכים בקוצר רוח לרגע שהבן שלנו ישתחרר כדי להתחיל להחזיר את השפיות לבן שלנו, אלינו לאחים שלו".

מה הראיות של השב"כ נגד צ'? 

"ניתוח הגופה נעשה רק ברשות הפלסטינית, ולאחר מכן הם קברו אותה. דו"ח הנתיחה עצמו והמסקנות שלו הועברו למכון לרפואה משפטית בישראל. מהרגע שהמידע הגיע לד"ר קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, הוא אמר 'יש לי שאלות, אני לא בטוח שהמסקנות שלהם והבנת ניתוח האירוע שלהם היא באמת נכונה'. במסך חוות הדעת הוא כותב שהוא בדק את זה לאורח זמן עם ספרות מקצועית ופנה להרבה מומחים והתייעץ איתם". 

האם תתבעו את חוקרי השב"כ על הליך לא תקין ועגמת נפש?

"אני מוכרח להגיד שזה פחות מעסיק אותי עכשיו. אני רוצה לראות את הבן שלי יוצא לחופשי ואת הצדק נעשה. אחר כך אם מישהו צריך לתת את הדין על הליך לא תקין זו שאלה שאני לא שואל אותה עכשיו". 

אביו של צ' מספר על מידע חדש מחדרי החקירה: "עשו לו איבחון , כמו שעושים תמיד לקטינים במקרים כאלו. יש תזכיר ששירות המבחן העביר על סמך האיבחון, בו הם כתבו שתזכיר כזה מזמן לא ראו. ילד אינטליגנטי, חרוץ ועם שיקול דעת. התכונות האלו סותרות את כל מה שמתאים לאדם שעושה מעשה פלילי או אלים- הוא ההפך הגמור מכך". 

מה הבן שלך מספר על אותו הערב? 

"הם ישבו לסעודת שבת עם כל הישיבה, ולאחריה היה עונג שבת. לאחר מכן הם הלכו לישון, וקמו ב-6:00 בבוקר לפשיטה של חוקרי שב"כ, אחרי שהם כבר שפטו, דנו ומיצו את הדין. כבר באותו בוקר הם אמרו לראש הישיבה 'אנחנו יודעים שהחברה שלך עשו את זה'. כלומר אין פה שום ראיה בשטח שקושר אותם לזה. שופטי השב"כ החליטו שהם עשו את זה והבן שלנו הוא הקורבן של כל הדבר הזה". 

למה הבן שלך היחיד שהוגש נגדו כתב אישום, אחרי שנעצרו עוד חמישה תלמידי ישיבה אחרים? 

"יש להם טענה שיש על האבן דגימת DNA של הבן שלי, אבל יש עוד שתי דגימות שנמצאו על האבן של אנשים אחרים. בנוסף זו אבן שהיתה בסביבה שהבן שלי למד והסתובב בה. אבל אין להם הוכחה שהבן שלי ממש זרק אותה. זה בעצם כל הראיות שלהם. אין עוד ראיות נגדו. ואני חושב שככל שהתברר עוד העניין התגלה שבן שלי חף מפשע". 

תגובת השב"כ"

"עם הוודע דבר הפיגוע אשר ארע ב12/10/18, החלה חקירת המקרה בשירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, כאשר נבחנו כל כיווני החקירה. עם התקדמות החקירה וקבלת מידע מודיעיני רלוונטי ועדכני, החלו פעולות חקירה סביב החשד שמדובר בפיגוע שמבצעיו יצאו מתוך ישיבת "פרי הארץ" אשר ברחלים. בתוך כך, פעל שירות הביטחון הכללי, להגיע לחקר האמת טרם נקיטת אמצעי מעצר וחקירה.

"שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל ביצעו פעולות רבות לאיסוף מודיעין וראיות ובעקבותיהן נעצרו לחקירה מספר קטינים, בחשד שהיו מעורבים בפיגוע. יודגש כי כל מהלכי החקירה בוצעו תחת פיקוח שיפוטי הדוק מצד הפרקליטות ובתי המשפט, וכי במהלך החקירה זכו הנחקרים לכלל התנאים המתחייבים בחוק בהתאם לגילם ולאמונתם הדתית.

"כלל הראיות והממצאים שנאספו בחקירה הועברו לפרקליטות מחוז מרכז, ובסיום ניתוח הראיות וממצאי החקירה הוחלט על הגשת כתב אישום כנגד אחד הקטינים. כתב האישום נסמך, בין היתר, על ממצא פורנזי ראייתי משמעותי.

במקרה זה, כמו במקרים נוספים, מתקיים מאמץ יזום ומתמשך מצד גורמי בעלי אינטרס להכפיש את ארגון ועובדיו ובכך ליצור דה לגיטימציה לפעילותו. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפחות בנחישות לסיכול טרור באשר הוא טרור".